Skip to content
inAuta24.cz

inAuta24.cz

  • Domů
  • Technologie a inovace
  • Údržba a servis
  • Testy a recenze
  • Historie a zajímavosti
  • Kontakt
  • Domů
  • Technologie a inovace
  • Jak funguje autonomní řízení a kdy budeme jezdit bez řidičů?
  • Technologie a inovace

Jak funguje autonomní řízení a kdy budeme jezdit bez řidičů?

Eva Nováčková 11. 2. 2025 3 minuty čtení

www.freepik.com

Počet přečtení článku: 1 087



Představa aut, která se řídí sama bez zásahu člověka, už dávno není sci-fi. Díky moderním technologiím, umělé inteligenci a pokročilým senzorům se autonomní vozidla stávají realitou. Ale jak vlastně autonomní řízení funguje a kdy se dočkáme toho, že budeme moci jezdit úplně bez řidiče? Pojďme se podívat na nejnovější trendy, výhody i výzvy, které tento technologický pokrok přináší.

Co je autonomní řízení a jaké má úrovně?

Autonomní řízení znamená schopnost vozidla pohybovat se bez lidského zásahu pomocí senzorů, kamer, radarů a umělé inteligence. Organizace SAE (Society of Automotive Engineers) definuje šest úrovní autonomie:

  1. Úroveň 0 – Žádná automatizace: Řidič ovládá auto bez jakékoli asistence.
  2. Úroveň 1 – Asistenční systémy: Například adaptivní tempomat nebo asistent pro udržení jízdního pruhu, ale řidič musí mít stále plnou kontrolu.
  3. Úroveň 2 – Částečná autonomie: Vozidlo zvládne některé jízdní úkony samo, ale řidič musí být stále připraven zasáhnout (např. Tesla Autopilot).
  4. Úroveň 3 – Podmíněná autonomie: Auto může řídit samo v určitých podmínkách, ale pokud systém narazí na problém, řidič musí převzít řízení.
  5. Úroveň 4 – Vysoká autonomie: Vozidlo se dokáže samo řídit v definovaných prostředích, například ve městech s odpovídající infrastrukturou.
  6. Úroveň 5 – Plná autonomie: Žádný volant, žádné pedály, žádný řidič – auto si poradí se vším samo za jakýchkoli podmínek.
www.freepik.com

Jak autonomní auta „vidí“ svět?

Autonomní vozidla využívají několik klíčových technologií:

  • Lidary a radary – tyto senzory skenují okolí a mapují prostředí v reálném čase.
  • Kamery – umožňují rozpoznávání značek, semaforů, chodců a překážek.
  • GPS a mapové systémy – zajišťují přesnou navigaci a propojení s dopravními daty.
  • Umělá inteligence – rozhoduje o řízení na základě shromážděných informací a učí se z chování ostatních řidičů.

Kdo vyvíjí autonomní auta?

Na vývoji autonomních vozidel pracují jak tradiční automobilky, tak technologické firmy:

  • Tesla – její systém Autopilot a Full Self-Driving (FSD) je aktuálně na úrovni 2–3, ale stále vyžaduje dohled řidiče.
  • Waymo (Google) – jedni z průkopníků, kteří testují flotilu plně autonomních taxi.
  • General Motors (Cruise) – provozují autonomní vozidla v některých amerických městech.
  • Mercedes-Benz, BMW, Audi – vyvíjejí asistenční systémy vyšší úrovně.

Výhody autonomních aut

  • Bezpečnost – většina nehod je způsobena lidskou chybou, autonomní auta by je mohla výrazně snížit.
  • Efektivita provozu – auta budou lépe reagovat na dopravní situace a sníží se dopravní zácpy.
  • Pohodlí – řidiči se budou moci během jízdy věnovat jiným činnostem.

Výzvy a problémy autonomních vozidel

  • Právní a etické otázky – kdo nese odpovědnost v případě nehody?
  • Komplikované dopravní situace – autonomní systémy zatím obtížně zvládají nepředvídatelné situace.
  • Přijetí veřejností – lidé mohou mít strach svěřit svůj život stroji.

Kdy se dočkáme plně autonomních aut?

Zatímco autonomní systémy se rychle vyvíjejí, plně samořiditelná auta pro běžný provoz stále čelí mnoha překážkám. Očekává se, že do roku 2030 budou autonomní taxíky běžné ve velkých městech a autonomní řízení úrovně 4 bude dostupné u prémiových modelů. Plná autonomie (úroveň 5) je však stále hudbou budoucnosti.

Závěr

Autonomní řízení je jednou z největších revolucí v automobilovém průmyslu. Přestože technologie ještě není zcela připravena na masové rozšíření, pokrok v této oblasti je nezastavitelný. Budoucnost, ve které budeme moci usednout do auta a nechat ho řídit za nás, se nevyhnutelně blíží – otázkou už není zda, ale kdy.




Autorem tohoto článku je redaktor: Petr Havrlant


Tags: Autonomní řízení Bezpečnost silničního provozu Budoucnost dopravy Chytrá auta Lidar technologie Pokročilé senzory Samořídící vozy Technologie a inovace Tesla Autopilot Umělá inteligence v autech Vývoj automobilů Waymo

Pokračovat ve čtení

Předchozí: 10 nejčastějších chyb řidičů a jak se jim vyhnout
Další: Test Škoda Enyaq iV: Jak si vede elektrická vlajková loď české automobilky?

Související články

BMW Speedtop: Elegantní shooting brake pro 70 vyvolených zaujme tvary i silou V8
3 minuty čtení
  • Technologie a inovace

BMW Speedtop: Elegantní shooting brake pro 70 vyvolených zaujme tvary i silou V8

Giamaro Katla: Nový italský hypersport bez kompromisů přináší přes 2000 koní a čtyři turba
3 minuty čtení
  • Technologie a inovace

Giamaro Katla: Nový italský hypersport bez kompromisů přináší přes 2000 koní a čtyři turba

Smart #5 Brabus: Elektrické SUV s duší supersportu a zvukem, který vás dostane
3 minuty čtení
  • Technologie a inovace

Smart #5 Brabus: Elektrické SUV s duší supersportu a zvukem, který vás dostane



Štítky

Automobilový průmysl (6) automobilový trh (3) Autonomní řízení (5) Bezpečnost na silnici (8) Brzdové kotouče (2) budoucnost mobility (3) Dieselgate (2) Dojezd elektromobilů (3) Elektrifikace (4) Elektromobilita (13) Elektromobily (6) Euro 7 (2) evropský trh (4) Ferrari manipulace výkonu (2) hatchback (3) Historie automobilů (4) Jak prodloužit životnost auta (2) Jak správně řídit (2) japonské vozy (2) Klasická auta (3) Limitovaná edice (4) Luxusní auta (4) luxusní interiér (4) luxusní vozy (3) Motorový olej (2) Motorsport (5) Mytí podvozku (2) Nabíjení autobaterie (2) Ochrana proti korozi (2) Porsche (3) Ruční výroba (2) Rychlé nabíjení (3) Sběratelské vozy (2) Spalovací motory (3) Supersport (3) SUV (3) Technologie v autech (5) Test elektromobilu (3) Tuning (2) Villa d’Este (3) Volvo (2) Vývoj automobilů (5) Zimní pneumatiky (3) Údržba auta (3) Řidičské tipy (5)


Mohli jste zmeškat

BMW Speedtop: Elegantní shooting brake pro 70 vyvolených zaujme tvary i silou V8
3 minuty čtení
  • Technologie a inovace

BMW Speedtop: Elegantní shooting brake pro 70 vyvolených zaujme tvary i silou V8

Když auta září jako šperky: Villa d’Este 2025 ovládla 91letá Alfa Romeo a nestárnoucí BMW 507
3 minuty čtení
  • Historie a zajímavosti

Když auta září jako šperky: Villa d’Este 2025 ovládla 91letá Alfa Romeo a nestárnoucí BMW 507

Alfa Romeo 33 Stradale: Ručně stavěný supersport, který propojuje dědictví a moderní techniku
3 minuty čtení
  • Testy a recenze

Alfa Romeo 33 Stradale: Ručně stavěný supersport, který propojuje dědictví a moderní techniku

Giamaro Katla: Nový italský hypersport bez kompromisů přináší přes 2000 koní a čtyři turba
3 minuty čtení
  • Technologie a inovace

Giamaro Katla: Nový italský hypersport bez kompromisů přináší přes 2000 koní a čtyři turba

Naše další weby

  • inDěti24.cz
  • inFitness24.cz
  • inMuži24.cz
  • inRodina24.cz

Návštěvnost:

Naše další weby

  • inZahrada24.cz
  • inZdraví24.cz
  • inŽeny24.cz
  • inFinance24.cz
  • Domů
  • Technologie a inovace
  • Údržba a servis
  • Testy a recenze
  • Historie a zajímavosti
  • Kontakt
Copyright © inAuta24.cz All rights reserved. | DarkNews by AF themes.
Spravovat souhlas s cookies
Pokud kliknete na „Přijmout všechny“, poskytnete tím souhlas k jejich ukládání na Vašem zařízení, což nám pomáhá s navigací na stránce, s analýzou využití dat a s našimi marketingovými snahami.
Funkční Vždy aktivní
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Předvolby
{title} {title} {title}