
Zdroj obrázku: Bovensipen
Kdysi stála Alpina bok po boku BMW jako nezávislý klenot německého automobilového inženýrství. Po jejím začlenění do mnichovského koncernu ale přichází nová kapitola – bratři Bovensiepenové, dědicové slavného jména, se nevzdávají a znovu rozjíždějí stroj na sny. Jejich prvním počinem je fascinující vůz Bovensiepen Zagato, který naživo okouzlí daleko víc než na jakékoli tiskové fotografii.
Příběh Alpiny začal jako sen jednoho inženýra – Burkarda Bovensiepena – a skončil jako prémiová divize BMW. Ale duch inovací a individuality, který Alpině vdechl život, nezmizel. Andreas a Florian, synové zakladatele, nyní pod novou značkou pokračují v tradici. Zůstávají ve městečku Buchloe, v ikonických prostorách, kde se Alpiny rodily, a s nimi i tři sta zkušených zaměstnanců. Cílem není jen přežít, ale tvořit. A Zagato je jejich prvním výkřikem do světa.
Zagato nevzniklo jako další standardní model postavený na základě BMW. Nejde o pouhé přelakování, úpravu nárazníků nebo nové disky. Jde o důmyslné spojení dvou světů – pod elegantními karbonovými panely se skrývá plně funkční konstrukce BMW M4 Cabrio. To je samo o sobě výjimečné, protože značka se rozhodla zachovat původní bezpečnostní strukturu. Výsledkem je konstrukční „matrioška“, kde pod novou kůží stále bije srdce a kostra původního vozu.
Tento přístup má hned několik výhod. První je bezpečnost – ta zůstává přesně v intencích sériového BMW M4. Druhou výhodou je výrazné zjednodušení homologace. Místo toho, aby vůz musel procházet nákladnými schvalovacími procedurami jako zcela nový typ, může využít již existující certifikace. A třetí výhodou je estetika – Bovensiepenové získali absolutní volnost v designu, a tak vzniklo auto, které naživo překvapí svými proporcemi, liniemi i detailem.
Jedním z unikátních prvků je karbonový hardtop, který nahradil skládací látkovou střechu. Díky tomu se podařilo výrazně snížit hmotnost celého vozu – výsledných 1 875 kilogramů je méně než původní M4, a to i přes dvojitou konstrukci karoserie. Navíc hardtop má přiznané spoje, které nejenže vizuálně fungují, ale také zabraňují popraskání laku, což bývá u karbonových dílů častý problém.





Dalším šperkem je nové logo na kapotě – místo klasického znaku BMW se zde objevuje stylizované „BB“, odkazující na zakladatele Burkarda Bovensiepena. Symbolika je zřejmá: toto auto není jen upravené BMW, ale začátek nové éry. B jako Buchloe, B jako Bavorsko – a především B jako Bovensiepen.
I přes výjimečnost modelu zůstává otázkou jeho dostupnost. Andreas Bovensiepen přiznal, že vůz by mohl být vyroben maximálně ve 250 kusech, ale s největší pravděpodobností jich bude méně. O finálním počtu rozhodne mimo jiné i to, zda se podaří homologace pro klíčové trhy jako Japonsko a USA. A to nebude levné. Každý kus bude v podstatě ruční prací – a cena tomu jistě odpoví.
Premiéra vozu na prestižním Concours d’Eleganza Villa d’Este byla velmi symbolická. Právě tam se tradičně setkává klasická elegance s moderním designem, a Zagato do tohoto kontextu perfektně zapadá. Ačkoli v Mnichově mohli pociťovat mírnou rivalitu s vlastním modelem BMW Speedtop, žádná otevřená nevraživost se nekonala. Oba vozy totiž cílí na stejný typ zákazníka – znalce, sběratele, fajnšmekra. A v době, kdy opravdových „řemeslných“ aut ubývá, je místo pro oba.
Zagato je tedy víc než jen nová karosářská studie. Je to manifest odvahy, kreativity a víry v hodnoty, které dříve tvořily základ Alpiny. Je to první kapitola nové značky Bovensiepen a zároveň krásná připomínka toho, že ani v 21. století se auta nemusí dělat jen podle Excelu a norem EU. Když je v srdci touha, v rukách zkušenost a za zády historie, může vzniknout něco opravdu výjimečného.
Zdrojem fotografií v tomto příspěvku je: pixabay.com a freepik.com