Skip to content
inAuta24.cz

inAuta24.cz

  • Domů
  • Technologie a inovace
  • Údržba a servis
  • Testy a recenze
  • Historie a zajímavosti
  • Kontakt
  • Domů
  • Technologie a inovace
  • Brzdová revoluce od Bremba: Nový systém Greentell reaguje na normu Euro 7, ale za jakou cenu?
  • Technologie a inovace

Brzdová revoluce od Bremba: Nový systém Greentell reaguje na normu Euro 7, ale za jakou cenu?

Petr Havrlant 9. 6. 2025 4 minuty čtení

Zdroj obrázku: Brembo

Počet přečtení článku: 510



Italský výrobce brzd Brembo představil novou generaci brzdového systému Greentell, který má reagovat na zpřísňující se evropské emisní normy – tentokrát nikoli z výfuku, ale z brzd. Podle nových pravidel Euro 7 se totiž i brzdný systém stává zdrojem škodlivin, a jejich emisní stopy se musí snížit. Na papíře se novinka jeví jako revoluce, ale odborníci i motoristé mají důvod zůstat obezřetní.

Brzdy vždy představovaly jeden z těch „tichých viníků“ znečištění – jejich otěr při každém zastavení produkuje mikročástice, které se dostávají nejen do ovzduší, ale i do vody a půdy. Vzhledem k tomu, jak často brzdy používáme, to zdaleka není zanedbatelné množství. A Evropská unie má jasno – emise z brzd je potřeba regulovat stejně jako emise z výfuků. Zatímco běžná auta budou muset od roku 2035 produkovat maximálně 3 miligramy pevných částic na kilometr, elektromobily mají poněkud „privilegovaný“ limit, vyšší, protože dle zákonodárců brzdí více rekuperací.

Nový systém Greentell od Bremba je tedy odpovědí na požadavky legislativy. Jádrem nové technologie je metoda LMD – Laser Metal Deposition, při níž se na kotouče aplikuje metalický prášek zahřátý laserem. Tím vzniká duální ochranná vrstva, která minimalizuje tření, a tím i produkci prachu. Výsledkem má být až 90% redukce emisí z brzd. To zní téměř až podezřele dobře – ale co reálný výkon?

Podle Bremba novinka nijak nesnižuje účinnost brzd. Ale zároveň firma sama přiznává, že při vývoji se kladl důraz na snížení emisí, nikoli zkrácení brzdné dráhy. To v praxi znamená, že brzdný výkon by měl být dostatečný, ale není nutně lepší než u současných konvenčních systémů. Otázkou zůstává, jak si systém povede při dlouhodobém používání, zejména za ztížených podmínek – zimní posypové soli, extrémních teplot nebo v závodním nasazení.

Zdroj obrázku: Brembo
Zdroj obrázku: Brembo
Zdroj obrázku: Brembo

Brzdové kotouče Greentell jsou navíc užší než běžné, což umožňuje mírné snížení hmotnosti vozu a také prodloužení životnosti – ovšem podle vývojářů jen o 20–30 %. Brzdy tedy vydrží o něco déle, ale žádnou převratnou výdrž od nich nečekejte. Speciální směs, kterou firma neprozrazuje a nazývá ji „tajnou sloučeninou“, je aplikována až po výrobě kotoučů, ale ještě před jejich finálním zpracováním. Novinkou je i logotyp Bremba přímo na kotouči, který slouží jako indikátor opotřebení – až zmizí, je čas na výměnu.

Samostatnou kapitolou jsou brzdové destičky, které musí být s novým systémem kompatibilní. I jejich materiál je odlišný a vývojář Carminatti upozorňuje, že interakce mezi kotoučem a deskou je zcela nová – opět slib bez záruk, že systém bude vždy fungovat bezchybně i po letech.

Důležitým aspektem je cena. Brembo zatím nesdělilo, o kolik bude nový systém dražší. Ale z výroby je zřejmé, že náklady stoupnou – laserová depozice kovů, speciální směsi, nové lisovací postupy. Tyto náklady se pochopitelně přenesou na výrobce aut a následně i na zákazníky. Systém Greentell tedy dost možná prodraží všechna auta prodávaná v EU, a to i o desítky tisíc korun.

Skeptici se ptají: Je to opravdu nutné? Je brzdný prach klíčovým problémem emisní zátěže? A co vedlejší důsledky, jako je horší servisovatelnost nebo dostupnost náhradních dílů? Historie už ukázala, že podobná řešení – jako filtry pevných částic nebo AdBlue – mohou přinést víc problémů než užitku, pokud nejsou dotažena do dokonalosti.

Brzdy Greentell tak rozhodně nelze hned odepsat. Ale dokud nebudou nezávisle testovány v praxi a neprojdou zatěžkávací zkouškou běžného každodenního provozu, je na místě opatrnost. Může jít o krok správným směrem, ale i o drahou, složitou a potenciálně poruchovou cestu, která bude více sloužit legislativě než řidiči.




Autorem tohoto článku je redaktor: Petr Havrlant


Tags: Automobilový vývoj Bezpečnost Brembo Brzdové kotouče Brzdový systém Ekologie Elektromobily Emise z brzd Euro 7 Greentell Laser Metal Deposition Technologie

Pokračovat ve čtení

Předchozí: Návrat legendy: Bovensiepen Zagato spojuje minulost Alpiny s budoucností ruční automobilové tvorby
Další: Spalovací motor bez emisí? Německo-švýcarské řešení na bázi amoniaku může změnit pravidla hry

Související články

Většina automobilek spílá Trumpovi za nová cla na auta, jedna ale říká pravdu: Může za to EU
3 minuty čtení
  • Technologie a inovace

Většina automobilek spílá Trumpovi za nová cla na auta, jedna ale říká pravdu: Může za to EU

Číňané jdou po Evropě naplno: Připravují elektrický kombík Neta pro starý kontinent
3 minuty čtení
  • Technologie a inovace

Číňané jdou po Evropě naplno: Připravují elektrický kombík Neta pro starý kontinent

Spalovací motor bez emisí? Německo-švýcarské řešení na bázi amoniaku může změnit pravidla hry
4 minuty čtení
  • Technologie a inovace

Spalovací motor bez emisí? Německo-švýcarské řešení na bázi amoniaku může změnit pravidla hry



Štítky

aukce (2) Automobilový průmysl (5) automobilový trh (3) Autonomní řízení (5) Bezpečnost automobilů (2) Bezpečnost na silnici (8) Budoucnost aut (2) budoucnost mobility (3) Dojezd elektromobilů (3) Ekologická doprava (2) Elektrická auta (2) Elektrifikace (4) Elektromobilita (11) Elektromobily (6) Euro 7 (2) Evropská unie (2) evropský trh (4) hatchback (2) Historie automobilů (4) Hybridní SUV (2) Ikonické modely (2) Investice do aut (2) Jak prodloužit životnost auta (2) Jak správně řídit (2) luxusní vozy (3) Motorový olej (2) Mytí podvozku (2) Nabíjení autobaterie (2) Nabíjení EV (2) Ochrana proti korozi (2) plug-in hybrid (2) Porsche (3) Přetáčivý smyk (2) Recenze aut (2) Rychlé nabíjení (2) Spalovací motory (2) SUV (3) Technologie (2) Technologie v autech (5) Test elektromobilu (3) Volvo (2) Vývoj automobilů (5) Zimní pneumatiky (3) Údržba auta (3) Řidičské tipy (5)


Mohli jste zmeškat

Vládní průzkum v Nizozemsku potvrdil, že většina majitelů elektromobilů bude chtít zpět svá spalovací auta
4 minuty čtení
  • Řidičské tipy a bezpečnost

Vládní průzkum v Nizozemsku potvrdil, že většina majitelů elektromobilů bude chtít zpět svá spalovací auta

Většina automobilek spílá Trumpovi za nová cla na auta, jedna ale říká pravdu: Může za to EU
3 minuty čtení
  • Technologie a inovace

Většina automobilek spílá Trumpovi za nová cla na auta, jedna ale říká pravdu: Může za to EU

Volvo žádá majitele tisíců plug-in hybridů, aby je přestali nabíjet. Hrozí jim „termální události“ alias požáry
3 minuty čtení
  • Řidičské tipy a bezpečnost

Volvo žádá majitele tisíců plug-in hybridů, aby je přestali nabíjet. Hrozí jim „termální události“ alias požáry

Nezničitelný Mercedes W140: Najel 1,4 milionu km a stále jede dál. Pro dnešní vozy značky je to drsné zrcadlo
3 minuty čtení
  • Historie a zajímavosti

Nezničitelný Mercedes W140: Najel 1,4 milionu km a stále jede dál. Pro dnešní vozy značky je to drsné zrcadlo

Naše další weby

  • inDěti24.cz
  • inFitness24.cz
  • inMuži24.cz
  • inRodina24.cz

Návštěvnost:

Naše další weby

  • inZahrada24.cz
  • inZdraví24.cz
  • inŽeny24.cz
  • inFinance24.cz
  • Domů
  • Technologie a inovace
  • Údržba a servis
  • Testy a recenze
  • Historie a zajímavosti
  • Kontakt
Copyright © inAuta24.cz All rights reserved. | DarkNews by AF themes.
Spravovat souhlas s cookies
Pokud kliknete na „Přijmout všechny“, poskytnete tím souhlas k jejich ukládání na Vašem zařízení, což nám pomáhá s navigací na stránce, s analýzou využití dat a s našimi marketingovými snahami.
Funkční Vždy aktivní
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Předvolby
{title} {title} {title}