Skip to content
inAuta24.cz

inAuta24.cz

  • Domů
  • Technologie a inovace
  • Údržba a servis
  • Testy a recenze
  • Historie a zajímavosti
  • Kontakt
  • Domů
  • Technologie a inovace
  • Spalovací motor bez emisí? Německo-švýcarské řešení na bázi amoniaku může změnit pravidla hry
  • Technologie a inovace

Spalovací motor bez emisí? Německo-švýcarské řešení na bázi amoniaku může změnit pravidla hry

Petr Havrlant 10. 6. 2025 4 minuty čtení

Zdroj obrázku: Liebherr

Počet přečtení článku: 2 783



Zatímco svět neustále směřuje k elektromobilitě, tiše se na scénu vrací starý známý – spalovací motor. Tentokrát však v nové, revoluční podobě. Švýcarsko-německá společnost Liebherr představila prototyp pohonné jednotky, která by mohla změnit pohled na to, co „ekologický pohon“ vlastně znamená. Místo baterií, drahých kovů a dobíjecích sítí nabízí alternativu, která je známá, vyzkoušená, ale přitom zcela nová.

Liebherr je jméno, které většina lidí zná v souvislosti s jeřáby, bagry nebo stavebními stroji. Firma má však mnohem širší záběr – od domácích spotřebičů až po letecké komponenty. A v jedné z jejích divizí, specializující se na vývoj spalovacích motorů, nyní vzniká projekt, který se může stát tichým konkurentem elektrické revoluce.

Zdroj obrázku: Liebherr

Revoluční motor využívá amoniak (NH₃) jako hlavní palivo. Ten sice nese pověst silně toxického plynu, který může být smrtelně nebezpečný při vdechnutí, ale právě jeho chemické složení z něj činí ideálního kandidáta na ekologické spalování. Při spalování čpavku totiž nevzniká žádný oxid uhličitý, což je hlavní argument pro jeho zavedení do širší praxe. A pokud je cílem EU i světa „nulové CO₂“, proč se nevydat touto cestou?

Liebherr představil na veletrhu Bauma 2025 nejen nový naftový motor D9612 s výkonem přes 1 290 koní, ale i prototyp hybridního motoru spalujícího čpavek. Tento agregát sice v tuto chvíli potřebuje dvojí palivo, protože k zapálení směsi je třeba i vodíku nebo nafty, ale technologie není vázána na baterie, dobíjecí infrastrukturu nebo omezený dojezd. Co víc, vodík lze extrahovat přímo z čpavku pomocí integrovaného katalyzátoru – a to už je něco, co zavání (v tom nejlepším slova smyslu) sci-fi realitou.

Zdroj obrázku: Liebherr

Výhodou čpavku je mimo jiné vysoká energetická hustota a jednoduché skladování, což z něj činí zajímavou alternativu především pro těžké stroje, důlní techniku nebo vzdálené provozy, kde není dostupná síťová infrastruktura. Tedy přesně tam, kde dnes elektrický pohon často zcela selhává.

Vývoj motoru stále probíhá, a i když firma neupřesnila konkrétní datum jeho zavedení do praxe, naznačuje, že se jedná o reálné řešení, nikoliv jen výzkumný projekt do vitríny. Je tedy otázkou, proč se o podobných řešeních nemluví víc. Odpověď může být nepříjemná: svět vsadil na elektrifikaci a vše ostatní je momentálně ve stínu.

Jenže právě to by se mohlo změnit. Elektrická auta mají své nesporné výhody, ale i řadu problémů – od vysokých pořizovacích nákladů přes omezený dojezd až po dlouhé nabíjení a problematický dopad výroby baterií na životní prostředí. A když připočteme stále přísnější požadavky na ekologickou výrobu a recyklaci, začínají spalovací alternativy znovu dávat smysl.

A co víc, vývoj čpavkového motoru ukazuje, že i tradiční technologie může být moderní a ekologická, pokud se na ni podíváme novým způsobem. Motor si zachovává robustnost a výdrž klasických spalovacích jednotek, je dobře známý servisní síti a jeho aplikace nevyžaduje převratné změny v dopravní infrastruktuře. Navíc je díky možnosti použití dvoupalivového systému přechodně kompatibilní s již existujícími normami.

Zdroj obrázku: Liebherr

To vše zní až příliš dobře, že? A samozřejmě – zatím je tu řada otazníků. Bezpečnost manipulace s čpavkem, jeho dostupnost, způsob skladování, veřejné vnímání. Ale stejně tak jsme kdysi řešili bezpečnost LPG nebo vodíku. Každá nová technologie přichází s výzvami. Rozdíl je v tom, že tahle reálně řeší emise CO₂ bez nutnosti kompletního přebudování světa.

Budoucnost možná nebude patřit jen bateriím a elektromotorům. Možná bude různorodá, pestrá – taková, jaká bývala, než jsme uvěřili, že jedno řešení je nutně lepší než všechna ostatní. A pokud bychom měli vybrat, které technologie by si zasloužily víc pozornosti, čpavkový motor od Liebherru je rozhodně jednou z nich.




Autorem tohoto článku je redaktor: Petr Havrlant


Tags: Alternativní paliva Amoniakový motor Bauma 2025 budoucnost mobility Ekologické technologie Emise CO2 Euro 7 Liebherr Motorová revoluce Německo Spalovací motory Švýcarsko Vodík

Post navigation

Previous Brzdová revoluce od Bremba: Nový systém Greentell reaguje na normu Euro 7, ale za jakou cenu?
Další Fiasko na druhém konci světa: Peugeot e-308 v Austrálii nikdo nechce ani za sníženou cenu

Související články

Kia Sportage 2022: Větší, chytřejší a s kufrem pro celou rodinu. Nové technologie vás překvapí
3 minuty čtení
  • Technologie a inovace

Kia Sportage 2022: Větší, chytřejší a s kufrem pro celou rodinu. Nové technologie vás překvapí

Suzuki S-Presso v těle Jimny? Mini-crossover dostal drsný look díky šikovné úpravě
3 minuty čtení
  • Technologie a inovace

Suzuki S-Presso v těle Jimny? Mini-crossover dostal drsný look díky šikovné úpravě

Grande Panda 4×4: Fiat se chystá znovu dobýt hory – tentokrát s hybridní čtyřkolkou
4 minuty čtení
  • Technologie a inovace

Grande Panda 4×4: Fiat se chystá znovu dobýt hory – tentokrát s hybridní čtyřkolkou



Štítky

Atmosférický motor (3) Automobilový průmysl (8) automobilový trh (4) Autonomní řízení (5) Bezpečnost na silnici (8) budoucnost mobility (3) dojezd elektromobilu (4) Dojezd elektromobilů (3) Donald Trump (3) Elektrická auta (3) Elektrifikace (5) Elektromobilita (27) Elektromobily (9) evropský trh (5) hatchback (3) Historie automobilů (6) hybridní pohon (3) Hybridní SUV (3) Investice do aut (3) Klasická auta (4) Limitovaná edice (5) Luxusní auta (5) luxusní interiér (6) luxusní vozy (3) Motorsport (7) Nabíjení EV (3) plug-in hybrid (5) Pohon 4x4 (4) Pohon všech kol (3) Porsche (3) Retro vozy (3) Rychlé nabíjení (3) Spalovací motory (3) Supersport (3) SUV (5) Technologie v autech (5) Test elektromobilu (3) Testy aut (4) V8 Motor (3) Villa d’Este (3) výbava aut (3) Vývoj automobilů (5) Zimní pneumatiky (3) Údržba auta (3) Řidičské tipy (5)


Mohli jste zmeškat

Nejsilnější pick-up světa RAM 1500 TRX míří do Česka. Osmiválec HEMI budí respekt i v koloně
3 minuty čtení
  • Testy a recenze

Nejsilnější pick-up světa RAM 1500 TRX míří do Česka. Osmiválec HEMI budí respekt i v koloně

Kia Telluride dorazila do Česka: Osmimístný kolos s šestiválcem je jiná liga SUV
3 minuty čtení
  • Testy a recenze

Kia Telluride dorazila do Česka: Osmimístný kolos s šestiválcem je jiná liga SUV

Kia Sportage 2022: Větší, chytřejší a s kufrem pro celou rodinu. Nové technologie vás překvapí
3 minuty čtení
  • Technologie a inovace

Kia Sportage 2022: Větší, chytřejší a s kufrem pro celou rodinu. Nové technologie vás překvapí

Kia Carnival Hi-Limousine: Luxus, který si zaslouží i vaše nohy. Zapomeňte na Maybach!
3 minuty čtení
  • Testy a recenze

Kia Carnival Hi-Limousine: Luxus, který si zaslouží i vaše nohy. Zapomeňte na Maybach!

Naše další weby

  • inDěti24.cz
  • inFitness24.cz
  • inMuži24.cz
  • inRodina24.cz

Návštěvnost:

Naše další weby

  • inZahrada24.cz
  • inZdraví24.cz
  • inŽeny24.cz
  • inFinance24.cz
  • Domů
  • Technologie a inovace
  • Údržba a servis
  • Testy a recenze
  • Historie a zajímavosti
  • Kontakt
Copyright © inAuta24.cz - Zákaz kopírování článků pro komerční účely! | DarkNews by AF themes.