
Zdroj obrázku: BMW
U jezera Como se každoročně odehrává automobilový svátek, který nemá v Evropě obdoby. Concorso d’Eleganza Villa d’Este je místem, kde se setkávají milionové vozy, výjimečný design, automobilová historie a skutečný luxus. Letos se hlavní hvězdou stal revoluční monopost Alfa Romeo Tipo B P3 z roku 1934, který si odnesl hlavní cenu poroty, zatímco veřejnost okouzlilo elegantní BMW 507 z padesátých let. A že se bylo na co dívat!
Představte si udržovaný park s výhledem na italské jezero, kde mezi stoletými stromy stojí desítky vozidel, jejichž celková hodnota přesahuje miliardu korun. Nejde však jen o výstavu automobilů – Villa d’Este je přehlídkou elegance v tom nejpravějším slova smyslu. Vůz zde není jen dopravním prostředkem, ale uměleckým dílem. A právě v tomto duchu letos porota vybrala za absolutního vítěze Alfa Romeo Tipo B P3 – stroj, který se poprvé zjevil světu v roce 1932 a který v roce 2025 stále vyvolává emoce.
Model P3 vznikl jako první čistokrevný závodní monopost s jediným centrálně umístěným sedadlem. Navrhl jej Vittorio Jano, jehož jméno nese váhu napříč celou historií motorsportu. V době svého vzniku šlo o technický zázrak – řadový osmiválec přeplňovaný kompresorem, zpočátku o objemu 2,9 litru a výkonu 140 kW, se postupně vyvinul až do varianty s 3,8 litry a výkonem 242 kW. Dnes možná tato čísla nepůsobí jako extrémní, ale v kontextu 30. let šlo o raketu, která dominovala evropským závodům.





Za volantem P3 sedávala ta největší jména tehdejších tratí – Nuvolari, Chiron, Caracciola nebo Fagioli. Tito muži posunuli hranice možného, často na tenkém ledě mezi vítězstvím a tragédií. Vozidlo, které letos dorazilo na přehlídku, pochází z prestižní německé sbírky Auriga Collection. Jeho bezchybná renovace a autentické detaily přesvědčily porotu natolik, že mu udělila cenu „Best of Show“. Spolu s pohárem si majitel odnesl i unikátní hodinky A. Lange & Söhne 1815 Chronograph v bílém zlatě.
Ale i veřejnost měla své favority – a nejvíce hlasů získalo dechberoucí BMW 507 z roku 1957. Tento vůz, který má dnes téměř ikonický status, přivezl sběratel Dirk de Groen ze Spojených států. Srdcem tohoto elegána je osmiválec o objemu 3,2 litru, spojený s manuální převodovkou. V době svého uvedení měl 507 konkurovat americkému stylu a luxusu značek jako Cadillac či Chevrolet Corvette. I když komerčně neuspěl, dnes je vnímán jako jeden z nejkrásnějších roadsterů všech dob.
Rok 2025 navíc přinesl celou řadu jubileí – BMW 507 oslavilo 70 let od svého vzniku, Rolls-Royce připomněl sté výročí modelu Phantom prezentací zlatého konceptu Goldfinger. A automobilka BMW překvapila představením nové generace modelu M2 CS a konceptem Speedtop, stylového touring modelu určeného pro 70 exkluzivních zákazníků. Na své si přišli i milovníci dvou kol – koncept motocyklu BMW RR napověděl, jak může vypadat budoucnost divize Motorrad.
Přehlídka Villa d’Este zůstává zážitkem, který přesahuje svět automobilů. Je to živoucí galerie, nostalgie i odvážný pohled do budoucnosti. A letos to bylo opět krásné, fascinující – a především nezapomenutelné.