
Zdroj obrázku: Kia
Na první pohled vypadá jako typický americký mastodont, který nemá na evropských silnicích co dělat. Ale čím déle se s ní sžíváte, tím víc začíná dávat smysl. Kia Telluride je robustní, prostorná a sebevědomá. A poprvé je díky individuálnímu dovozu oficiálně k mání i v Česku.
Kia Telluride je vůz, který na evropských silnicích budí pozornost. Nejen kvůli svým impozantním rozměrům, ale i proto, že se jedná o model, který původně nebyl určen pro evropský trh. S délkou přes pět metrů, šířkou téměř dva metry a výškou kolem 175 cm působí Telluride opravdu majestátně. Není divu, že se v roce 2020 stal Světovým autem roku. Tento titul nezískal jen tak – za jeho úspěchem stojí precizní zpracování, vysoký komfort a výborný poměr cena/výkon. Díky české firmě Tucar se tento model dostává i k nám a za částku 1.392.560 Kč bez DPH můžete mít SUV, které má styl, sílu i duši.
Pod kapotou tohoto kolosu dřímá atmosférický benzinový šestiválec o objemu 3,8 litru s výkonem 214 kW (291 koní) a točivým momentem 355 Nm. To jsou parametry, na které jsme v Evropě už skoro zapomněli. Žádné přeplňování, žádné hybridy, jen poctivý benzin a osmistupňový automat. Telluride je nabízen jak s pohonem předních, tak všech kol. Verze s 4×4 pak navíc dostává elektronickou uzávěrku diferenciálu a speciální terénní režimy, které pomáhají v blátě, sněhu nebo na písku. Překvapivě se tak nezalekne ani lehčího terénu.





A co interiér? Pokud očekáváte spartánskou kabinu, jste na omylu. Telluride si dává záležet na luxusním dojmu. Může mít až osm sedadel, přičemž druhá řada může být osazena pohodlnými samostatnými křesly. Za nimi zůstává ještě dost prostoru pro třetí řadu, a přesto kufr nabídne 595 litrů objemu. Po sklopení zadních sedaček se prostor rozšiřuje na úctyhodných 2463 litrů. Pro rodiny je to ideální společník – přepraví děti, kola, psa i půl domácnosti.
Po stránce výbavy Telluride rozhodně nezaostává. Už v základu disponuje adaptivním tempomatem, hlídáním mrtvého úhlu, asistentem jízdy v pruhu, 360stupňovým kamerovým systémem nebo autonomním brzděním. Nechybí ani „hlídač“ zadních sedadel – pokud necháte po zamknutí dítě nebo zvíře uvnitř, auto vás na to upozorní. Výrobce šel do detailu i v oblasti infotainmentu a konektivity. USB porty jsou dostupné ve všech řadách, včetně bezdrátového nabíjení a Bluetooth připojení pro dva telefony zároveň.
Z hlediska jízdního projevu Telluride působí vyspěle a sebejistě. Na silnici je tichý a stabilní, přestože se jedná o velký vůz. Podvozek žehlí nerovnosti s americkým nadhledem a řízení je přesné i při vyšších rychlostech. Spotřeba se při klidnější jízdě pohybuje kolem 10–11 litrů na 100 km, což je vzhledem k velikosti a výkonu více než akceptovatelné. Telluride je vůz, který si na nic nehraje – nesnaží se být eko-hvězdou ani sportovním SUV. Je to poctivý rodinný koráb, který nabídne pohodlí a sílu bez kompromisů.
Závěrem lze říct, že Kia Telluride je nejen technickým, ale i emočním zážitkem. Nabízí prostor, výbavu a výkon v balení, které u nás běžně nevidíme. Pro ty, kteří hledají velké SUV s duší a neváhají investovat do individuality, je to ideální volba. A byť je zatím dovozem ojedinělým, jeho přítomnost na českých silnicích možná odstartuje zájem o americkou verzi luxusní praktičnosti.