Zdroj obrázku: Aston Martin
Britská značka Aston Martin oficiálně spustila odpočítávání do začátku výroby svého plug-in hybridního supersportu Valhalla, který kombinuje špičkový výkon, pokročilou hybridní technologii a design laděný do posledního detailu. Sen se stává skutečností.
V roce 2019 šokoval Aston Martin svět konceptem RB 003. Uteklo šest let a tento revoluční návrh se konečně mění v realitu. Valhalla, jak bylo produkční provedení nakonec pojmenováno, míří do výroby – a zcela právem se o něj strhl obrovský zájem. Dnes už víme, že téměř 70 % z plánovaných 999 kusů je zarezervováno, a to ještě předtím, než se první exempláře dostaly k zákazníkům.
Valhalla prošla intenzivním testováním, aby naplno prověřila své schopnosti nejen na polygonu IDIADA ve Španělsku, ale i v náročných podmínkách britských okresních silnic kolem sídla značky v Gaydonu. Otestována byla rovněž na okruzích, kde za její volant usedl trojnásobný vítěz závodu 24 hodin Le Mans Darren Turner, tovární jezdec Aston Martinu. A výsledky testů? Vynikající.





Pod kapotou Valhally dnes nenajdete původně plánovaný V6, ale masivní čtyřlitrový twin-turbo V8 s plochou klikovou hřídelí – jedná se o jednotku zcela z vlastního vývoje. K tomu tři elektromotory a výsledkem je výstupní výkon 1079 koní (794 kW) a 1100 Nm točivého momentu. To je výkon, který staví Valhallu bok po boku s legendami typu Ferrari SF90 Stradale nebo McLaren P1. A nejen to – Valhalla zvládá sprint na 100 km/h za 2,5 sekundy a její maximální rychlost se zastaví na 350 km/h.
Důležité je, že Valhalla není jen „rychlá“. Přináší i technologické novinky: je to první sériový Aston Martin s motorem uprostřed, první plug-in hybrid značky, první model s plně elektrickým režimem a premiéru si odbyla i osmistupňová dvouspojková převodovka. Poprvé se zde objevuje i elektronicky řízený zadní diferenciál E-diff.
Design vozu vychází z původního konceptu, ale byl dotažen do podoby ostrého silničního stroje. Agresivní linie, funkční aerodynamika, difuzory, přítlačná křídla i kokpit inspirovaný závodními vozy – to vše tvoří celek, který vypadá futuristicky, ale zároveň extrémně účelně. Uvnitř čeká řidiče prostředí jako vystřižené z kokpitu stíhačky – jednoduché, ale luxusní, funkční, ale esteticky vytříbené.
Výroba má být zahájena v druhém čtvrtletí letošního roku a každý vůz bude stát okolo 850.000 liber, tedy zhruba 25,5 milionu korun. Aston Martin však dodává, že jde pouze o základní cenovku – možnosti individualizace jsou téměř neomezené, což znamená, že výsledná cena se může vyšplhat ještě výrazně výše.
Valhalla je jasným důkazem toho, že Aston Martin nevstupuje do elektrifikované éry váhavě. Právě naopak. Představuje plug-in hybridní supersport, který spojuje DNA motorsportu s budoucností automobilismu. Přesně takové projekty ukazují, že i v době přísných emisních limitů a elektrifikace se dá tvořit srdcem a vášněmi, a přitom neudělat žádné kompromisy.
