
Zdroj obrázku: Alpine
Značka Alpine se vždy profilovala jako výrobce lehkých, svižných a emotivně laděných sportovních vozů. Model A110 se stal symbolem návratu ke kořenům, kde rozhodující roli hrála nízká hmotnost a čistá řidičská radost. Teď ale přichází Alpine A390 – mohutné elektrické SUV, které na první pohled vypadá jako parodie na vlastní DNA. A bohužel ani po detailnějším prozkoumání nedává mnoho smyslu.
Alpine A390 sice nese na přídi legendární znak, ale jinak byste ho s minulostí značky spojovali jen těžko. Délka přes 4,6 metru, šířka bezmála 1,9 metru, hmotnost přes 2,1 tuny – a to v základní verzi bez výbavových přívěsků. Ve výbavě GTS se bavíme až o 2,3 tunách. To je dvojnásobek proti modelu A110, který se ve variantě R Ultime drží těsně nad 1 tunou. A přestože má nové SUV tři elektromotory, celkový výkon 470 koní a pohon všech kol, výsledná dynamika na svou velikost a váhu sice neurazí, ale také nijak neoslní.
Sprint na stovku zvládne A390 GTS za 3,9 sekundy. Je to číslo, které zní dobře, dokud ho nesrovnáte s A110 R Ultime – ten zvládne stovku za 3,8 sekundy, a to „jen“ se 350 koňmi. Přesné údaje o reálném dojezdu jsou zatím spíše iluzorní – udávaných 520–555 km totiž platí jen za laboratorních podmínek. Při běžném stylu jízdy se realita podle expertů bude pohybovat kolem 300 km. A to s čekáním na plné nabití klidně přes 30 minut i na nejvýkonnějších dobíječkách.
Velkým otazníkem zůstává také cílová skupina. Model A110 si získal srdce automobilových puristů a řidičských nadšenců, kteří hledali něco lehkého, výjimečného a neokoukaného. SUV A390 se ale profiluje do segmentu, kde konkurence doslova přetéká – Audi Q4 e-tron, Škoda Enyaq RS, Tesla Model Y Performance nebo třeba Porsche Macan Electric. Každá značka v tomto segmentu nabízí více či méně to samé: elektrické SUV s výkonem přes 300 koní, dojezdem kolem 400 km a cenou přes milion korun. A Alpine? Nabízí to samé, jen v jiné krabičce.





Designově je A390 rozhodně výrazný. Působí dynamicky a sportovně, což lze ocenit. Modré lakování, LED grafika světlometů a svalnaté proporce z něj dělají zajímavý objekt na pohled. V interiéru pak dominují moderní technologie – 12,3palcový digitální kokpit, 12palcová obrazovka infotainmentu, prémiový audiosystém Devialet nebo sportovní sedačky Sabelt čalouněné kůží Nappa. To všechno zní luxusně, ale nijak revolučně. Problém je, že Alpine byla vždy značkou výjimečnosti – a to se u A390 ztrácí.
Jedinou nadějí A390 je oslovit úplně novou klientelu – městské zákazníky, kteří touží po elektrickém SUV s nádechem sportovnosti a kteří nejsou zatížení minulostí značky. A těch se zřejmě pár tisíc najde. Francouzská značka totiž podle dostupných údajů již k 30. prosinci evidovala více než 2 300 objednávek na dřívější elektrický hatchback A290, byť reálně dodala jen 177 kusů. Tento trend ukazuje, že existuje určitá poptávka po autech značky Alpine i v elektrické éře – otázkou zůstává, jak dlouhodobá bude.
Vzhledem k ceně mezi 65 až 76 tisíci eury (tedy cca 1,6 až 1,9 milionu korun) se ale A390 nevyhne přímému srovnání s něčím, co na trhu opravdu „jede“. A tady bude mít Alpine těžké postavení. Přestože se snaží vyniknout třeba aktivním zvukem elektromotorů nebo pokročilým vektorováním točivého momentu, pořád je to těžké SUV, které ve výsledku nenabízí nic skutečně výjimečného.
Pro značku Alpine tedy nastává klíčové období. Pokud chce obstát i v éře elektromobility, bude muset hledat cestu, jak zůstat věrná svým kořenům, a přitom nabídnout něco, co osloví moderního zákazníka. Bohužel, A390 zatím vypadá spíš jako rozpačitý kompromis než odvážný krok vpřed. A automobilový svět si dobře pamatuje, že kompromisy se u sportovních značek příliš neodpouští.