
Zdroj obrázku: Audi
Osmiválce – slovo, které rozechvívá srdce každého automobilového nadšence. Zvuk, síla, charakter a nadčasová mechanika. Dnes už jsou téměř raritou, ale kdysi bývaly synonymem pro vrchol techniky a jízdního zážitku. Pokud jste je tehdy nestihli okusit, nezoufejte – některé z nich dnes můžete mít doslova za pár korun. I se slavnými znaky na kapotě.
Osmiválcové motory byly kdysi běžnou výbavou prémiových vozů, dnes jsou ale obětí doby. Politické tlaky, emisní normy a honba za papírovou úsporností vytlačily atmosférické V8 z velké části trhu. Výrobci pod tlakem přešli k přeplňovaným šestiválcům a čtyřválcům, které sice na výkonu neztrácejí, ale ztrácí vše ostatní – duši, zvuk, hladký běh i jednoduchost. Není divu, že kdo má rád opravdová auta, nostalgicky vzpomíná na doby, kdy osm válců pod kapotou znamenalo něco víc než jen číslo.
Dnes je však možné ochutnat tuto porci automobilové historie za částku, která odpovídá ceně nového městského elektromobilu v základní výbavě. Britský web Car Throttle sestavil seznam vozů s osmiválcem, které lze koupit pod 150 tisíc korun – a nejedná se o žádné vraky z druhé ligy. Naopak, jde o kusy, které svého času patřily k tomu nejlepšímu, co trh nabízel. A některé z nich jsou i dnes působivým svezením.
Audi S4 (B6) je jedním z prvních zástupců této výjimečné party. Poháněna byla atmosférickou jednotkou 4.2 V8 s výkonem 344 koní a legendárním pohonem všech kol quattro. S délkou necelých 4,6 metru a manuální převodovkou dokázala nabídnout sportovní svezení i každodenní praktičnost. Dnes ji pořídíte za neuvěřitelných 120 až 140 tisíc. Problém? Ano – najít zachovalý kus. Ty nejlevnější často potřebují pořádnou péči.






BMW 645i (E63) může působit kontroverzně díky designu Chrise Banglea, ale jeho technický základ je mimořádný. Pod kapotou pracuje 4,4litrový V8 o výkonu 333 koní, a i přes své stáří dokáže tohle kupé stále nabídnout eleganci, klid na palubě a solidní dynamiku. Za méně než 150 tisíc jde o mimořádně lákavou vstupenku do světa gran turismů. Údržba ale není pro slabé srdce – originální díly a práce si nechají zaplatit.
Jaguar S-Type se svou atmosférickou V8 nabízí britskou eleganci za doslova směšné peníze. Designem i interiérem připomíná jinou dobu – dobu dřeva, kůže a kroužkovaného papíru. Výkon se pohybuje okolo 300 koní a i když jeho technika není zrovna proslulá spolehlivostí, stále jde o automobil, který má duši. A ten zvuk? Nezapomenutelný. Na druhou stranu, v interiéru je poznat věk – tenhle jaguar stárne hrdě, ale přece.
Porsche Cayenne první generace je jiná liga – prémiové SUV s V8 o výkonu 340 koní tehdy i dnes zvládne udržet respekt. Jeho ovladatelnost, kvalita kabiny a síla motoru z něj dělají jedno z nejlépe jezdících velkých SUV své doby. Za současné ceny kolem 140 tisíc korun však kupujete spíš minulost než budoucnost. Připravte se na vyšší náklady a nenechte se zlákat první levnou nabídkou. Kvalita, nebo průšvih – nic mezi.
A nakonec Range Rover (L322), aristokrat mezi SUV. Verze s V8, ať už benzinová nebo dieselová, nabízí majestátní pohodlí a neochvějný status. A ano, za 130 tisíc ji seženete. Ale i tady je třeba připomenout, že britská značka bohužel zůstává věrná své pověsti – bez hluboké peněženky se neobejdete. Mechanicky jde o komplexní vůz, jehož údržba není triviální. Na druhou stranu – ten pocit za volantem je návykový.
Zlaté časy těchto značek dnes žijí především v autobazarech, a jakmile budete stát před rozhodnutím, zda zvolit nový základní hatchback nebo dvacetiletý osmiválec, může být rozhodnutí jasnější, než se zdá. Auta z tohoto výběru nejsou pro každého. Nejsou praktická, často nejsou ani ekonomická, ale rozhodně nejsou nudná. A to je dnes možná ta nejvzácnější hodnota. Jsou to vstupenky do světa, který už dnes téměř neexistuje – a právě proto si je ceníme tím víc.