
Zdroj obrázku: Catl
Elektromobilita zažívá přelomové období a jednou z hlavních postav revoluce je čínský gigant CATL. Nejenže vyrábí baterie pro téměř všechny velké světové automobilky, ale nyní jde ještě dál. Přináší komplexní řešení v podobě podvozkové platformy Bedrock, na které budou vyrůstat nové modely i od tradičních značek – jako je třeba Mazda.
Mazda byla dlouhá léta symbolem technologické nezávislosti – spalovací motory SkyActiv, rotační motory, neobvyklé hybridní přístupy. V elektromobilitě však zatím působila spíš nesměle. Prvním modelem byla MX-30, která sice zaujala jízdními vlastnostmi, ale kvůli malému dojezdu příliš nezazářila. Vstupem do partnerství s CATL, největším světovým výrobcem trakčních baterií, Mazda dává najevo, že bere přechod na elektrifikaci vážně a plánuje ho zvládnout rychleji, než jsme čekali.
CATL Bedrock je více než jen podvozek. Jde o kompletní skateboardovou platformu, která zahrnuje akumulátor, elektromotory, výkonovou elektroniku, nápravy i systém chlazení a bezpečnosti. Automobilce tak stačí dodat karoserii a interiér – ostatní je hotové. To výrazně zkracuje vývojový čas. Místo tradičních 3–5 let může být nový model připravený k prodeji za 12 až 18 měsíců. První značkou, která platformu využije, bude čínský Avatr, následovaný právě Mazdou.
Z pohledu techniky platforma překvapuje 800V architekturou, která umožňuje velmi rychlé nabíjení a podporuje efektivní využití energie. O dojezdu přes 1.000 km sice zatím hovoří jen čínský cyklus CLTC, ale i s určitou rezervou se jedná o ambiciózní hodnoty. Technologie cell-to-chassis (C2C), kdy jsou bateriové články začleněny přímo do nosné struktury podvozku, slibuje nejen vyšší tuhost a prostorovou efektivitu, ale především bezpečnost.





CATL si je dobře vědom obav veřejnosti z požárů elektromobilů a zaměřil se na posílení bezpečnosti. Baterie jsou navrženy tak, aby vydržely extrémní podmínky i nárazy. Na prezentaci byl promítnut crash test, při němž podvozek narazil do překážky v rychlosti 120 km/h, aniž by došlo k tepelnému lavinovému efektu nebo požáru. Energie nárazu byla pohltivá z 85 %, což je výrazně nad průměrem dnešních konstrukcí.
Mazda hodlá využít tuto technologii v rámci svého společného podniku s čínským Changanem – Changan Mazda. Tento podnik již produkuje model 6e a do budoucna má vyrábět i nové SUV EZ-60, které se má prodávat v Evropě jako elektrický i plug-in hybridní model. Právě EZ-60 může být prvním modelem Mazdy na podvozku Bedrock, který uvidíme i u českých dealerů.
Plány Mazdy nejsou nijak skromné. Do roku 2027 chce Changan Mazda dosáhnout ročních prodejů ve výši 300.000 vozidel, z toho 90 % bude elektrifikovaných. Na stejný rok plánuje značka uvedení dvou zcela nových elektrických modelů. Pokud vše půjde podle plánu, mohli bychom jejich evropskou verzi vidět už během roku 2028 na našich silnicích.
Tento krok však není bez kontroverze. Spolupráce s čínskými subjekty, byť technologicky pokročilými, je pod drobnohledem kvůli geopolitickým otázkám a bezpečnostním standardům. Nicméně technologické výhody, které CATL nabízí – především v oblasti rychlého vývoje, nákladové efektivity a bezpečnosti – zjevně převažují nad riziky.
Díky platformě Bedrock se může Mazda soustředit na to, co umí nejlépe – navrhovat vozy, které řidiče baví. Pokud se jí podaří přenést jízdní DNA modelů jako MX-5 do elektromobilu, a zároveň využít špičkový základ od CATL, může jít o velmi silného hráče nové éry mobility.
Spojení japonské preciznosti s čínskou technologickou silou možná zní jako neobvyklá kombinace, ale právě takové spolupráce mohou přinést na trh dostupnější, bezpečnější a efektivnější elektromobily pro běžné zákazníky. A co je nejdůležitější – mohou reálně posunout elektromobilitu z fáze experimentů do každodenní praxe.