Skip to content
inAuta24.cz

inAuta24.cz

  • Domů
  • Technologie a inovace
  • Údržba a servis
  • Testy a recenze
  • Historie a zajímavosti
  • Kontakt
  • Domů
  • Historie a zajímavosti
  • BMW řady 7 E32: Dvanáctiválcový milník, který přepsal pravidla luxusních limuzín
  • Historie a zajímavosti

BMW řady 7 E32: Dvanáctiválcový milník, který přepsal pravidla luxusních limuzín

Petr Havrlant 25. 8. 2025 4 minuty čtení

Zdroj obrázku: BMW

Počet přečtení článku: 848



Když BMW v roce 1986 představilo druhou generaci své prestižní řady 7, málokdo tušil, jak výrazně ovlivní svět luxusních automobilů. Model E32 totiž nebyl jen pouhou evolucí – v mnoha směrech přepsal pravidla. A když o rok později přišel na trh s dvanáctiválcem, stalo se z něj definitivně synonymum pro technickou dokonalost, výkonnost a aristokratický styl.

Automobilka BMW měla od 70. let jasný cíl – konkurovat Mercedesu v nejvyšší automobilové třídě. První generace řady 7 byla solidní, ale teprve nástupce s interním označením E32 předvedl, co v Mnichově opravdu umí. S designem od legendárního Ercole Spady a technikou, která čerpala z motorsportu i vývoje letadel, nabídla „sedmička“ nejen luxus, ale i jízdní zážitek. Kromě špičkového zpracování interiéru a řady inovací, jako byl první evropský automobil s dvanáctiválcem od války, se řada E32 pyšnila mimořádnou výbavou a pokrokovou elektronikou.

V době svého uvedení byly v nabídce výhradně řadové šestiválce, ale skutečný převrat nastal v roce 1987 s představením modelu 750i a 750iL s motorem M70 – pětilitrovým V12 o výkonu 220 kW (299 k). V době představení neměla konkurence nic podobného. BMW tak předběhlo Mercedes, Jaguar i Lexus a vytvořilo nový etalon ve třídě luxusních limuzín. S elektronikou od Bosche, dvojicí řídicích jednotek, dvěma snímači vzduchu a dvěma katalyzátory šlo o skutečně revoluční konstrukci, která i dnes budí respekt.

Mimo samotný motor byl vůz nabitý technologiemi, které z dnešního pohledu považujeme za samozřejmost, tehdy však šlo o sci-fi – centrální zamykání, palubní diagnostika s textovým displejem, vyhřívané zámky, telefon, fax, elektrická roletka, dvojité zasklení či kontrola trakce. Některé verze nabízely i samovyrovnávací zadní nápravu s hydropneumatickým odpružením. Kdo sáhl po balíčku Highline, dostal elektricky ovládaná zadní sedadla s pamětí, stolky v opěradlech, druhý alternátor a baterii nebo nezávislé topení.

Na pozadí tohoto vývoje se ale v útrobách vývojového oddělení rodil ještě šílenější projekt. Tajný tým konstruktérů vytvořil Zlatou rybku – prototyp 767iL s šestnáctiválcovým motorem V16. Tento motor vznikl prodloužením bloku V12 o čtyři válce, měl 6,6 litru a výkon přes 400 koní. Kvůli obřím nárokům na chlazení byly dva chladiče umístěny v zavazadlovém prostoru a vozidlo mělo přívody vzduchu v zadních blatnících. Tento experiment sice nikdy nedospěl do sériové výroby, ale dodnes se považuje za jeden z nejúchvatnějších vývojových projektů v historii BMW.

Zdroj obrázku: BMW
Zdroj obrázku: BMW
Zdroj obrázku: BMW
Zdroj obrázku: BMW
Zdroj obrázku: BMW

Sedmička E32 se ovšem nezastavila jen u dvanáctiválců. V roce 1992 přišla modernizace a s ní i nové osmiválcové motory M60 s technikou DOHC a nikasilovým povrchem válců. Bohužel právě tento povrch se později ukázal jako problematický kvůli reakci se sírou v palivu. Automobilka musela vozy v některých zemích zpětně upravit. Přesto nové motory poskytly výborný výkon a dodaly autu ještě větší prestiž.

Pro opravdové fajnšmekry byly k dispozici verze od úpravců jako Alpina, AC Schnitzer nebo Koenig Specials. Vrchol nabídky představovala Alpina B12 5.0 s výkonem 350 koní a maximální rychlostí přes 270 km/h. Byly to kusy číslované jednotlivě, s vlastní identitou a výbavou, která šla nad rámec továrních možností.

BMW E32 bylo také průkopníkem v oblasti pasivní bezpečnosti a aerodynamiky. Mělo součinitel odporu vzduchu 0,32 – výtečný na danou dobu – a v roce 1991 přineslo do sériové výroby xenonové výbojky, které se později staly standardem prémiových značek. Sběrnice CAN a dovírání dveří elektromotorky byly dalšími detaily, které ukazovaly na technický náskok BMW.

Do dubna 1994 bylo vyrobeno přes 311 000 kusů a dnes se z něj stává ceněný youngtimer. Kromě toho, že nabízí výjimečnou kombinaci komfortu, výkonu a stylu, jde o jeden z posledních modelů, který reprezentuje analogový luxus bez zbytečných digitálních kudrlinek. Opravdové auto pro znalce – a pro ty, kteří ocení krásu i pod kapotou.

BMW řady 7 E32 dnes nepůsobí pouze jako automobil – je to kus historie, technické umění a důkaz, že i v 80. letech se dokázaly dít zázraky. Pokud někdo uvažuje o tom, jak vypadala dokonalost v době, kdy ještě svět nezaplavily displeje a dotykové plochy, měl by se podívat právě sem. Do srdce mnichovské limuzíny, která se nebála snít – a ty sny i uskutečnit.




Autorem tohoto článku je redaktor: Petr Havrlant


Tags: Alpina B12 BMW E32 BMW řady 7 BMW V16 Dvanáctiválcový motor Historie BMW Legendární auta Luxusní limuzína V12 motor Vývoj motorů BMW Youngtimer BMW Zlatá rybka BMW

Post navigation

Previous Krása pod kapotou: Když motorové prostory hrají estetickou symfonii
Další TEST BMW 750Ld xDrive: Dieselová sedma se čtyřmi turby, která trhá předsudky i asfalt

Související články

Kia Mohave: Zapomenuté SUV, které by si Češi zamilovali. Robustní rám, silný diesel a nízká cena
4 minuty čtení
  • Historie a zajímavosti

Kia Mohave: Zapomenuté SUV, které by si Češi zamilovali. Robustní rám, silný diesel a nízká cena

Dodge Viper SR I a II: Americký kult, který vznikl z odvážné vize a Ferrari know-how
4 minuty čtení
  • Historie a zajímavosti

Dodge Viper SR I a II: Americký kult, který vznikl z odvážné vize a Ferrari know-how

Dodge Viper: Prodán jako nový i sedm let po ukončení výroby. Jak je to možné?
4 minuty čtení
  • Historie a zajímavosti

Dodge Viper: Prodán jako nový i sedm let po ukončení výroby. Jak je to možné?



Štítky

Atmosférický motor (3) Automobilový průmysl (8) automobilový trh (4) Autonomní řízení (5) Bezpečnost na silnici (8) budoucnost mobility (3) dojezd elektromobilu (4) Dojezd elektromobilů (3) Donald Trump (3) Elektrická auta (3) Elektrifikace (5) Elektromobilita (27) Elektromobily (9) evropský trh (5) hatchback (3) Historie automobilů (6) hybridní pohon (3) Hybridní SUV (3) Investice do aut (3) Klasická auta (4) Limitovaná edice (5) Luxusní auta (5) luxusní interiér (6) luxusní vozy (3) Motorsport (7) Nabíjení EV (3) plug-in hybrid (5) Pohon 4x4 (4) Pohon všech kol (3) Porsche (3) Retro vozy (3) Rychlé nabíjení (3) Spalovací motory (3) Supersport (3) SUV (5) Technologie v autech (5) Test elektromobilu (3) Testy aut (4) V8 Motor (3) Villa d’Este (3) výbava aut (3) Vývoj automobilů (5) Zimní pneumatiky (3) Údržba auta (3) Řidičské tipy (5)


Mohli jste zmeškat

Nejsilnější pick-up světa RAM 1500 TRX míří do Česka. Osmiválec HEMI budí respekt i v koloně
3 minuty čtení
  • Testy a recenze

Nejsilnější pick-up světa RAM 1500 TRX míří do Česka. Osmiválec HEMI budí respekt i v koloně

Kia Telluride dorazila do Česka: Osmimístný kolos s šestiválcem je jiná liga SUV
3 minuty čtení
  • Testy a recenze

Kia Telluride dorazila do Česka: Osmimístný kolos s šestiválcem je jiná liga SUV

Kia Sportage 2022: Větší, chytřejší a s kufrem pro celou rodinu. Nové technologie vás překvapí
3 minuty čtení
  • Technologie a inovace

Kia Sportage 2022: Větší, chytřejší a s kufrem pro celou rodinu. Nové technologie vás překvapí

Kia Carnival Hi-Limousine: Luxus, který si zaslouží i vaše nohy. Zapomeňte na Maybach!
3 minuty čtení
  • Testy a recenze

Kia Carnival Hi-Limousine: Luxus, který si zaslouží i vaše nohy. Zapomeňte na Maybach!

Naše další weby

  • inDěti24.cz
  • inFitness24.cz
  • inMuži24.cz
  • inRodina24.cz

Návštěvnost:

Naše další weby

  • inZahrada24.cz
  • inZdraví24.cz
  • inŽeny24.cz
  • inFinance24.cz
  • Domů
  • Technologie a inovace
  • Údržba a servis
  • Testy a recenze
  • Historie a zajímavosti
  • Kontakt
Copyright © inAuta24.cz - Zákaz kopírování článků pro komerční účely! | DarkNews by AF themes.