
Zdroj obrázku: Dodge
V době, kdy automobilový průmysl zažívá přechod na elektrický pohon, autonomie a softwarové aktualizace, existuje auto, které zůstává věrné surové mechanice, hluku a spalovanému benzinu – Dodge Viper. A i když se jeho výroba zastavila už v roce 2017, v roce 2024 se opět objevil na seznamu nově prodaných aut. Jak je to vůbec možné?
Americká automobilka Dodge přestala vyrábět model Viper před téměř sedmi lety. Přesto se letos opět objevil v obchodních statistikách koncernu Stellantis jako „nový“ prodaný vůz. Jde o raritní případ, kdy se automobil, vyrobený dávno předtím, dostává poprvé ke svému majiteli – jako zcela nový, s nulou na tachometru. Tento fenomén není sám o sobě úplně ojedinělý, ale právě u tak ikonického modelu, jako je Dodge Viper, nabývá zcela jiného rozměru.
Za vším stojí několik vizionářských prodejců, kteří si ještě před ukončením výroby vytvořili vlastní „zásoby“ a vozy nikdy nepustili do oběhu. Zůstaly zavřené v showroomových skladech, pod ochrannými fóliemi, s naolejovanými motory a pravidelnou údržbou bez jediného kilometru. Čekaly na správný okamžik – až ceny porostou a zájem o Viper jako sběratelskou legendu bude sílit. A ten čas přišel právě teď.
Letošní nový prodaný kus je zatím jediným případem za rok 2024, ale není to poprvé, co k něčemu takovému došlo. V roce 2023 byly prodány dva nové vozy, rok předtím žádný, a v letech 2020 a 2021 se prodaly po čtyřech kusech ročně. Všechny pocházely z „uskladněných“ zásob, nikoliv z výroby – ta zůstává uzavřená od srpna 2017, kdy sjel z linky poslední exemplář třetí generace Viperu.





Ačkoliv poslední vyrobený Viper nese oficiální označení SRT Viper, stále je vybaven brutálním vidlicovým desetiválcem s objemem 8,4 litru. Ve své finální evoluci dodával neuvěřitelných 654 koní (480 kW) a byl dostupný i ve verzích zaměřených na okruhový provoz, jako například ikonický Viper ACR, který dokázal potrápit i ta nejdražší evropská superauta. Přesnost řízení, zadní náhon, šestistupňový manuál a nulová elektronická asistence dělaly z každé jízdy adrenalinový zážitek.
Pro automobilového fanouška, který vyrůstal s plakáty Viperu na zdi, je představa, že si může koupit nový kus, zcela neježděný, jako by se psal rok 2017, doslova splněný sen. Samozřejmě – takový vůz není levnou záležitostí. Jeho cena není určena pouze výrobními náklady, ale především výjimečností. Vzhledem k tomu, že jde o poslední kusy své generace, se může cena vyšplhat klidně na dvojnásobek původní pořizovací částky. A přesto se najdou kupci, kteří do toho půjdou – kvůli emoci, vášni a sběratelskému potenciálu.
Podobné příběhy přitahují pozornost nejen automobilových nadšenců, ale i investorů. Klasická auta, a zvláště tak ikonická jako Viper, totiž v posledních letech zažívají obrovský boom jako forma alternativní investice. Jejich hodnota stoupá s časem, a přestože je jejich provoz dražší než u moderních elektromobilů, žádné elektrické SUV vám nikdy nenabídne to, co desetiválcový atmosférický motor pod dlouhou kapotou.
Kromě výjimečného motoru a designu měl Viper i charisma, kterým dokázal konkurovat Ferrari či Lamborghini. Nebyl elegantní ani uhlazený, byl divoký, hlučný a nebezpečný – a právě proto tak milovaný. A fakt, že se i po tolika letech najdou „neotevřené“ kusy, je jen dalším důkazem, že Viper není jen auto. Je to fenomén.
Jak dlouho ještě budou tyto poslední „nové“ Viper kusy dostupné, si nikdo netroufá odhadovat. S každým prodaným kusem se šance zmenšuje. Ale pokud někdy přemýšlíte o tom, jak se dotknout automobilové historie – a rovnou v úplně novém, nepoznamenaném stavu – máte ještě pořád, byť poslední, příležitost.