
Zdroj obrázku: Kia
Na první pohled působí jako novinka s moderním designem, ale pod kapotou a v konstrukci se skrývá zralý veterán, který však ani po letech neztratil kouzlo – právě naopak. Kia Mohave je příkladem auta, které by si i český trh zasloužil více, než si možná myslíme.
Zatímco evropské silnice ovládají SUV s unifikovaným vzhledem, přechodem na platformy typu „všechno v jednom“ a s pohonem na jedno zadní kolo maximálně při dobré vůli, v Koreji se stále vyrábí a prodává něco, co by si fanoušci klasických aut zasloužili i u nás. Kia Mohave, známá také pod jménem Borrego, je robustní rámové SUV, které se svými parametry a výbavou směle postaví mnohem dražším modelům na evropských trzích. A přitom stojí méně než kdejaký průměrný městský crossover.
Vznikla už v roce 2008 jako Kia Borrego a jejím původním záměrem bylo dobýt severoamerický trh. Měla vše, co tehdy zákazníci milovali – benzinový osmiválec, diesel, pohon všech kol, prostorný interiér a masivní rozměry. Jenže přišla krize, Američané začali šetřit a prodeje šly ke dnu. Z trhu zmizela, ale v jiných regionech našla novou šanci. Dnes se prodává především v Jižní Koreji pod názvem Mohave, ale své verze měla i pro Rusko a Kazachstán. V roce 2022 prošla výrazným faceliftem a oblékla designové prvky konceptu Masterpiece – nový vzhled, technologie i komfortní výbava.
Pod kapotou bije srdce, které v Evropě už jen těžko potkáte – třílitrový turbodiesel V6 o výkonu 189 kW (256 koní). A co je hlavní? Jde o klasické rámové SUV s redukční převodovkou a volitelným pohonem všech kol. Nejsme tu u nějaké rádoby „off-roadové“ stylovky, tady se pořád bavíme o voze, který můžete vzít do terénu, tahat s ním karavan nebo bez mrknutí oka projet rozblácený lesní úsek. Systém 4×4 navíc zahrnuje tři terénní režimy a ve výbavě nechybí ani uzávěrky.





A přesto všechno začíná základní cena přepočtená na české koruny pod hranicí 900.000 Kč. Vrcholné provedení se všemi asistenty a komfortní výbavou – včetně vyhřívání i odvětrávání obou řad sedadel, bezdrátového nabíjení, ionizátoru vzduchu nebo dokonce devíti airbagů – pak nepřekročí částku 1,1 milionu Kč. Kdo sleduje aktuální český trh, ví, že v této cenovce koupíte maximálně dobře vybavený hybridní kombík, který s těžkým přívěsem raději ani neseznamujte.
Mohave je návratem ke kořenům. Nehraje si na ekologickou korektnost ani na evropské normy, ale naopak nabízí upřímný zážitek z jízdy ve velkém SUV, které se nestydí za svůj původ. A co víc, na délku má téměř pět metrů, uvnitř nabízí až sedm míst k sezení a se zavazadly nemá absolutně žádný problém. Je to auto, které jako by uvízlo v čase, ale v tom nejlepším smyslu slova.
Překvapivé je, jak moderně přitom působí interiér – najdete zde digitální přístrojový štít, projekční displej, dotykový infotainment s nejnovějšími funkcemi, a nechybí ani komfortní prvky jako tichý interiér, adaptivní tempomat či moderní asistenční systémy pro udržení jízdního pruhu a sledování mrtvého úhlu. Vše, co byste čekali od moderního vozu, zde máte – ale v těle klasického, poctivého SUV.
Proč se tedy Mohave neprodává v Evropě? Jedním slovem: emise. Rámová konstrukce, výkonný turbodiesel a absence hybridizace z ní činí červený hadr na úředníky Evropské unie. A přesto – pro nadšence, chalupáře, lesníky nebo větší rodiny by takové auto mohlo být dokonalým řešením. Má výkon, prostor, schopnosti a cenu, která nedává konkurenci moc šancí. Navíc by mohlo oživit segment velkých SUV, který je dnes u nás zaplněn hlavně stylovými, ale nepříliš schopnými vozy.
Kia Mohave je ukázkou toho, že i zapomenuté modely pro regionální trhy mají stále co říct. A možná právě v době, kdy se automobilový svět žene směrem k elektrifikaci a uniformitě, je její návrat ke kořenům vlastně osvěžující. Je to poctivé auto, které si na nic nehraje – a v tom je jeho největší kouzlo.