Skip to content
inAuta24.cz

inAuta24.cz

  • Domů
  • Technologie a inovace
  • Údržba a servis
  • Testy a recenze
  • Historie a zajímavosti
  • Kontakt
  • Domů
  • Technologie a inovace
  • Brzdová revoluce od Bremba: Nový systém Greentell reaguje na normu Euro 7, ale za jakou cenu?
  • Technologie a inovace

Brzdová revoluce od Bremba: Nový systém Greentell reaguje na normu Euro 7, ale za jakou cenu?

Petr Havrlant 9. 6. 2025 4 minuty čtení

Zdroj obrázku: Brembo

Počet přečtení článku: 2 735



Italský výrobce brzd Brembo představil novou generaci brzdového systému Greentell, který má reagovat na zpřísňující se evropské emisní normy – tentokrát nikoli z výfuku, ale z brzd. Podle nových pravidel Euro 7 se totiž i brzdný systém stává zdrojem škodlivin, a jejich emisní stopy se musí snížit. Na papíře se novinka jeví jako revoluce, ale odborníci i motoristé mají důvod zůstat obezřetní.

Brzdy vždy představovaly jeden z těch „tichých viníků“ znečištění – jejich otěr při každém zastavení produkuje mikročástice, které se dostávají nejen do ovzduší, ale i do vody a půdy. Vzhledem k tomu, jak často brzdy používáme, to zdaleka není zanedbatelné množství. A Evropská unie má jasno – emise z brzd je potřeba regulovat stejně jako emise z výfuků. Zatímco běžná auta budou muset od roku 2035 produkovat maximálně 3 miligramy pevných částic na kilometr, elektromobily mají poněkud „privilegovaný“ limit, vyšší, protože dle zákonodárců brzdí více rekuperací.

Nový systém Greentell od Bremba je tedy odpovědí na požadavky legislativy. Jádrem nové technologie je metoda LMD – Laser Metal Deposition, při níž se na kotouče aplikuje metalický prášek zahřátý laserem. Tím vzniká duální ochranná vrstva, která minimalizuje tření, a tím i produkci prachu. Výsledkem má být až 90% redukce emisí z brzd. To zní téměř až podezřele dobře – ale co reálný výkon?

Podle Bremba novinka nijak nesnižuje účinnost brzd. Ale zároveň firma sama přiznává, že při vývoji se kladl důraz na snížení emisí, nikoli zkrácení brzdné dráhy. To v praxi znamená, že brzdný výkon by měl být dostatečný, ale není nutně lepší než u současných konvenčních systémů. Otázkou zůstává, jak si systém povede při dlouhodobém používání, zejména za ztížených podmínek – zimní posypové soli, extrémních teplot nebo v závodním nasazení.

Zdroj obrázku: Brembo
Zdroj obrázku: Brembo
Zdroj obrázku: Brembo

Brzdové kotouče Greentell jsou navíc užší než běžné, což umožňuje mírné snížení hmotnosti vozu a také prodloužení životnosti – ovšem podle vývojářů jen o 20–30 %. Brzdy tedy vydrží o něco déle, ale žádnou převratnou výdrž od nich nečekejte. Speciální směs, kterou firma neprozrazuje a nazývá ji „tajnou sloučeninou“, je aplikována až po výrobě kotoučů, ale ještě před jejich finálním zpracováním. Novinkou je i logotyp Bremba přímo na kotouči, který slouží jako indikátor opotřebení – až zmizí, je čas na výměnu.

Samostatnou kapitolou jsou brzdové destičky, které musí být s novým systémem kompatibilní. I jejich materiál je odlišný a vývojář Carminatti upozorňuje, že interakce mezi kotoučem a deskou je zcela nová – opět slib bez záruk, že systém bude vždy fungovat bezchybně i po letech.

Důležitým aspektem je cena. Brembo zatím nesdělilo, o kolik bude nový systém dražší. Ale z výroby je zřejmé, že náklady stoupnou – laserová depozice kovů, speciální směsi, nové lisovací postupy. Tyto náklady se pochopitelně přenesou na výrobce aut a následně i na zákazníky. Systém Greentell tedy dost možná prodraží všechna auta prodávaná v EU, a to i o desítky tisíc korun.

Skeptici se ptají: Je to opravdu nutné? Je brzdný prach klíčovým problémem emisní zátěže? A co vedlejší důsledky, jako je horší servisovatelnost nebo dostupnost náhradních dílů? Historie už ukázala, že podobná řešení – jako filtry pevných částic nebo AdBlue – mohou přinést víc problémů než užitku, pokud nejsou dotažena do dokonalosti.

Brzdy Greentell tak rozhodně nelze hned odepsat. Ale dokud nebudou nezávisle testovány v praxi a neprojdou zatěžkávací zkouškou běžného každodenního provozu, je na místě opatrnost. Může jít o krok správným směrem, ale i o drahou, složitou a potenciálně poruchovou cestu, která bude více sloužit legislativě než řidiči.




Autorem tohoto článku je redaktor: Petr Havrlant


Tags: Automobilový vývoj Bezpečnost Brembo Brzdové kotouče Brzdový systém Ekologie Elektromobily Emise z brzd Euro 7 Greentell Laser Metal Deposition Technologie

Post navigation

Previous Návrat legendy: Bovensiepen Zagato spojuje minulost Alpiny s budoucností ruční automobilové tvorby
Další Spalovací motor bez emisí? Německo-švýcarské řešení na bázi amoniaku může změnit pravidla hry

Související články

Kia Sportage 2022: Větší, chytřejší a s kufrem pro celou rodinu. Nové technologie vás překvapí
3 minuty čtení
  • Technologie a inovace

Kia Sportage 2022: Větší, chytřejší a s kufrem pro celou rodinu. Nové technologie vás překvapí

Suzuki S-Presso v těle Jimny? Mini-crossover dostal drsný look díky šikovné úpravě
3 minuty čtení
  • Technologie a inovace

Suzuki S-Presso v těle Jimny? Mini-crossover dostal drsný look díky šikovné úpravě

Grande Panda 4×4: Fiat se chystá znovu dobýt hory – tentokrát s hybridní čtyřkolkou
4 minuty čtení
  • Technologie a inovace

Grande Panda 4×4: Fiat se chystá znovu dobýt hory – tentokrát s hybridní čtyřkolkou



Štítky

Atmosférický motor (3) Automobilový průmysl (8) automobilový trh (4) Autonomní řízení (5) Bezpečnost na silnici (8) budoucnost mobility (3) dojezd elektromobilu (4) Dojezd elektromobilů (3) Donald Trump (3) Elektrická auta (3) Elektrifikace (5) Elektromobilita (27) Elektromobily (9) evropský trh (5) hatchback (3) Historie automobilů (6) hybridní pohon (3) Hybridní SUV (3) Investice do aut (3) Klasická auta (4) Limitovaná edice (5) Luxusní auta (5) luxusní interiér (6) luxusní vozy (3) Motorsport (7) Nabíjení EV (3) plug-in hybrid (5) Pohon 4x4 (4) Pohon všech kol (3) Porsche (3) Retro vozy (3) Rychlé nabíjení (3) Spalovací motory (3) Supersport (3) SUV (5) Technologie v autech (5) Test elektromobilu (3) Testy aut (4) V8 Motor (3) Villa d’Este (3) výbava aut (3) Vývoj automobilů (5) Zimní pneumatiky (3) Údržba auta (3) Řidičské tipy (5)


Mohli jste zmeškat

Nejsilnější pick-up světa RAM 1500 TRX míří do Česka. Osmiválec HEMI budí respekt i v koloně
3 minuty čtení
  • Testy a recenze

Nejsilnější pick-up světa RAM 1500 TRX míří do Česka. Osmiválec HEMI budí respekt i v koloně

Kia Telluride dorazila do Česka: Osmimístný kolos s šestiválcem je jiná liga SUV
3 minuty čtení
  • Testy a recenze

Kia Telluride dorazila do Česka: Osmimístný kolos s šestiválcem je jiná liga SUV

Kia Sportage 2022: Větší, chytřejší a s kufrem pro celou rodinu. Nové technologie vás překvapí
3 minuty čtení
  • Technologie a inovace

Kia Sportage 2022: Větší, chytřejší a s kufrem pro celou rodinu. Nové technologie vás překvapí

Kia Carnival Hi-Limousine: Luxus, který si zaslouží i vaše nohy. Zapomeňte na Maybach!
3 minuty čtení
  • Testy a recenze

Kia Carnival Hi-Limousine: Luxus, který si zaslouží i vaše nohy. Zapomeňte na Maybach!

Naše další weby

  • inDěti24.cz
  • inFitness24.cz
  • inMuži24.cz
  • inRodina24.cz

Návštěvnost:

Naše další weby

  • inZahrada24.cz
  • inZdraví24.cz
  • inŽeny24.cz
  • inFinance24.cz
  • Domů
  • Technologie a inovace
  • Údržba a servis
  • Testy a recenze
  • Historie a zajímavosti
  • Kontakt
Copyright © inAuta24.cz - Zákaz kopírování článků pro komerční účely! | DarkNews by AF themes.