
Zdroj náhledové fotografie je freepik.com
Prodeje elektromobilů a hybridů zažívají výrazný růst. V Evropě tvoří více než polovinu všech nově prodaných vozidel a přestože Česko zatím výrazně zaostává, i zde se trh začíná hýbat.
Podle aktuálních dat poradenské společnosti PwC se v prvním čtvrtletí roku 2025 na světových trzích prodalo více než 16,7 milionu automobilů. Z toho přes 6,7 milionu vozů bylo buď čistě elektrických, nebo alespoň částečně elektrifikovaných. To znamená, že elektrifikovaná auta drží globální podíl ve výši 40 %.
Evropa se vrací k růstu
Zatímco loňský rok byl pro evropský trh s elektromobily spíše stagnující, letošní první měsíce přinesly oživení. V pěti největších evropských zemích vzrostly prodeje bateriových vozidel o 30 %. Největší nárůsty zaznamenaly Německo a Velká Británie, částečně i kvůli očekávanému zvýšení daní, které vedlo zákazníky k rychlejším nákupům.
Evropa si udržuje nejvyšší podíl elektrifikovaných vozů na nových registracích. Z celkového počtu 3,38 milionu prodaných aut připadá více než 2 miliony na elektromobily a hybridy, což odpovídá 61% podílu. Analytici však upozorňují, že další růst může být ovlivněn geopolitickými riziky a přísnějšími emisními pravidly.




Český trh se rozjíždí
V České republice je tempo růstu výrazné, ale celková čísla zůstávají nízká. V prvním čtvrtletí bylo prodáno více než 3 000 čistě elektrických vozů, což znamená více než dvojnásobek oproti stejnému období loňského roku. Tržní podíl elektromobilů je však zatím pouze 5 %.
Dominantním modelem českého trhu je Škoda Elroq. Úspěchem je rovněž třetí místo modelu Škoda Enyaq v celoevropském žebříčku – jde o nejprodávanější elektromobil z koncernu Volkswagen, jehož prodeje vzrostly o více než 20 % na některých trzích.
Čína dál udává tempo
Z globálního pohledu hraje klíčovou roli čínský trh, kde prodeje čistě elektrických vozidel meziročně vzrostly o 55 %. Elektromobily zde drží podíl 27 %. Čína se tak podílí na více než 60 % světového odbytu těchto aut.
Podle experta Pavla Štefka z PwC má čínský automobilový průmysl kapacitu vyrobit až 60 milionů vozidel ročně. Přes 60 % této produkce přitom přesahuje domácí poptávku, a proto je určeno pro vývoz na zahraniční trhy.
Změny v žebříčku značek
Zatímco v minulém roce byl model Tesla Model Y nejprodávanějším elektromobilem prakticky na všech významných trzích, letos obhájil první místo pouze v USA. V Evropě klesl až na pátou příčku a v Číně je dokonce až třetí.
Podle odhadů by do pěti let mělo po světě jezdit až 68 milionů elektrifikovaných vozidel. V současnosti jich je přibližně 39 milionů, což znamená očekávaný nárůst o 74 %. Zvláště rychlý růst čeká čistě elektrická auta, která by se do roku 2030 mohla rozšířit na 30 milionů kusů.
Zatímco zájem o elektromobily roste o desítky procent, prodeje aut se spalovacím motorem meziročně klesají – letos konkrétně o 6 %. Absolutním lídrem v elektrifikaci zůstává Norsko, kde tvoří bateriová auta téměř 98 % všech nových registrací.
Zdrojem fotografií v tomto příspěvku je: pixabay.com a freepik.com