
Zdroj obrázku: Lexus
V době, kdy automobilový svět pomalu, ale jistě zaplavují elektromobily a tříválcové motory s turbodmychadlem, působí Lexus IS 500 jako zjevení. Limitovaná edice Ultimate Edition je přitom nejen poctou klasickému osmiválci, ale především silným symbolem, že i mezi novinkami existují auta, která se nebojí jít proti proudu.
Atmosférický osmiválec pod kapotou kompaktního sedanu? To zní v roce 2025 téměř jako sci-fi. Ale přesně takovou výbavou se může pochlubit Lexus IS 500 Ultimate Edition, který se stává raritou i mezi raritami. V době přísné regulace emisí, přechodu na elektrifikaci a neustálého „downsizingu“ je právě tento model důkazem, že automobilový svět má ještě srdce. Nejde tu o extrémní technickou revoluci, ale o návrat ke kořenům – k čisté radosti z řízení, zvuku a charakteru motoru, který se nesnaží být tichý, sterilní ani přehnaně ekologický.
IS 500 je poháněn atmosférickým pětilitrovým vidlicovým osmiválcem, který poskytuje 352 kW a 536 Nm. Přenos výkonu zajišťuje osmistupňová automatická převodovka, pohon směřuje na zadní nápravu. Ve světě, kde sportovní sedany stále častěji vsází na čtyřválce s hybridními systémy nebo elektromotory, se jedná o ojedinělý případ zachování čistě mechanického výkonu. Ačkoli technicky se v této verzi nezměnilo téměř nic oproti běžnému IS 500 F Sport, edice Ultimate Edition boduje zejména designem a detaily.
Na exteriéru zaujme elegantní lak Wind Silver, doplněný o matně černá kola BBS, která odhalují červené brzdové třmeny s šestipístkovými třmeny vpředu. Ve spojení s 15palcovými kotouči je brzdný účinek stejně působivý jako samotné zrychlení. Design interiéru se drží podobné filozofie: červená umělá kůže, semišové doplňky a plaketa s číslem vozu podtrhují exkluzivitu této série omezené na pouhých 500 kusů. V USA, kde bude model k dispozici, se očekává vyprodání během několika týdnů.





Oproti evropské konkurenci se Lexus vymyká už tím, že nejde o přeplňovaný motor. BMW M3 nabízí sice velmi podobný výkon (353 kW), ale z přeplňovaného šestiválce. Mercedes-AMG C 63 S dokonce používá čtyřválec v kombinaci s elektromotorem – sice výkonný (500 Nm), ale postrádající přirozený charakter spalovacího motoru. Audi S5 s třílitrovým V6 mild-hybridem je také jen odrazem současného trendu ekologické korektnosti. Lexus IS 500 v tomto prostředí působí jako rebelské zjevení.
V Česku si na takový kousek musíme nechat zajít chuť. Lexus IS 500 se u nás neprodává a nejbližší model – hybridní ES 300h – působí proti atmosférickému osmiválci téměř jako elektrokolo vedle superbiku. V segmentu kompaktních sedanů s osmiválcem zkrátka v Evropě nikdo nehraje. Milovníci „poctivých motorů“ tak musí sáhnout po vozech typu BMW M5, Porsche Panamera GTS nebo si připlatit za některý z amerických muscle cars, které se však v Evropě obtížně registrují a často nesplňují emisní normy.
Ještě více kontrastní působí IS 500 v kontextu současných ekologických debat. Zatímco v Evropě je automobilová budoucnost jednoznačně elektrická, Spojené státy – především pod současnou politickou garniturou – dávají automobilkám více prostoru k manévrování. Právě to dává šanci modelům jako IS 500, které mohou nabídnout emocionální zážitek z jízdy bez kompromisů.
Přesto i v Americe se podobné vozy stávají ohroženým druhem. Lexus IS 500 je nejen oslavou motorářského umění, ale i posledním pozdravem doby, kdy řidič cítil spojení s autem skrze vibrace, zvuk a okamžitou odezvu plynového pedálu. Tato limitovaná edice tak není jen marketingovým trikem, ale symbolickou tečkou za érou, která se pomalu uzavírá. A právě v tom spočívá její skutečná hodnota.