
Zdroj obrázku: Seat
Když se řekne Seat Ibiza, vybaví se mnoha lidem vzpomínky na studentská léta, první auto, první výlety, svoboda na čtyřech kolech. Tento malý španělský hatchback totiž po čtyřicet let dokazoval, že dostupné auto může být stylové, svižné a plné charakteru. A přestože je stále v nabídce, jeho dny se pomalu krátí.
Model Ibiza se poprvé objevil v roce 1984 a od té doby se stal nedílnou součástí evropských silnic. Na rozdíl od jiných automobilů své třídy si Ibiza vždy držela svébytný design i temperamentní charakter, který odkazoval na jižanský původ. Ať už šlo o první generaci s technikou od Fiatu a designem od Giugiara, nebo pozdější spolupráci s koncernem Volkswagen, Ibiza si zachovala svou osobitost. Za ty dekády se stala nejen oblíbeným vozem mladých řidičů, ale také praktickou volbou pro rodiny nebo seniory hledající jednoduchý, ale kvalitní dopravní prostředek.
Přestože Ibiza vždy žila ve stínu svého koncernového bratrance – Volkswagenu Polo – dokázala si vybudovat věrnou fanouškovskou základnu. Jenže právě Polo je dnes jedním z důvodů, proč budoucnost Ibizy vypadá pochmurně. Automobilka Seat totiž v posledních letech upadá do stínu nové značky Cupra, která se má stát nositelem budoucnosti v rámci španělské větve Volkswagenu. Seat samotný by se měl přetransformovat do výrobce „městské mobility“, což v překladu znamená: žádná nová auta, spíš skútry a elektrické koloběžky.





A přitom tu máme model, který právě slaví 40. výročí své existence. Aby to Seat náležitě oslavil, připravil limitovanou edici s názvem Anniversary Limited Edition. Tato verze v exkluzivní šedé barvě Graphene Grey s 18palcovými koly v Cosmo Grey barvě připomíná stylové, ale decentní španělské elegány. Laserem vypálený nápis na středovém sloupku působí jako decentní poklona čtyřem dekádám úspěchu. Interiér je decentně vyšperkovaný sportovními sedadly a čalouněním, které připomíná, že Ibiza vždy trochu víc hrála na emoce než její němečtí sourozenci.
Přesto všechno je ale znát, že Seat příliš nevěří v budoucnost tohoto modelu. O technice nebo počtu vyrobených kusů se mlčí, a i cenová politika ukazuje, že půjde spíš o exkluzivitu než o lidové vozítko. Pokud bude cena přesahovat 600 tisíc korun, jak se předpokládá, půjde o nabídku pro opravdové fandy značky – a těch v České republice rychle ubývá. V roce 2023 se zde prodalo jen 238 kusů modelu Ibiza, což je na vůz této kategorie žalostně málo.
Ibiza se tak možná stane další obětí změny priorit, která v posledních letech otřásá celým automobilovým světem. Malá auta mizí, jejich výroba je pro automobilky nerentabilní, zvlášť v době, kdy se stále více regulací a emisních norem tlačí právě na malé a dostupné vozy. A zatímco SUV či elektromobily s vyšší marží mají zelenou, klasické hatchbacky pomalu mizí ze scény.
Přitom je to právě takový model jako Ibiza, který definoval evropské městské prostředí po několik desetiletí. Až se jednoho dne definitivně přestane vyrábět, odejde spolu s ní i kus automobilové identity, která byla vždy tak trochu jiná – španělská, temperamentní, hravá. Bude to tichý konec jedné éry, který si ale rozhodně zaslouží připomenutí a úctu.