
Zdroj obrázku: Suzuki
Suzuki Jimny je auto, které si nezískává pozornost kvůli luxusu nebo digitální výbavě, ale kvůli upřímnosti, schopnostem a charakteru. A i když se jeho evropská verze kvůli emisím musela proměnit v užitkáč s označením N1, láska k tomuto malému off-roadu mezi Čechy rozhodně nevyprchala. Právě naopak – poptávka je tak obrovská, že prodejci musejí zájemce odmítat.
Suzuki Jimny N1 je prakticky stále stejný neúnavný dříč, jakého známe z doby před emisními regulacemi. Ačkoliv je dnes dostupný jen jako užitkový vůz se dvěma sedadly a přepážkou oddělující prostorný nákladový prostor, jeho terénní schopnosti zůstaly nedotčené. Přiřaditelný pohon všech kol, redukční převodovka a světlá výška 210 mm z něj dělají nečekaně schopné vozidlo do hor, lesů i na louky. A přesně tam ho také čeští zákazníci nejvíc chtějí – mezi myslivce, lesníky, farmáře nebo chalupáře.
Technicky je Jimny N1 poháněn benzinovým motorem 1.5 VVT o výkonu 75 kW a točivém momentu 130 Nm, který spolupracuje s pětistupňovým manuálem. Maximalizace jednoduchosti zde není na škodu – právě v ní spočívá kouzlo Jimnyho. A i když zrychlení na stovku výrobce neudává, je zřejmé, že rychlost není hlavním parametrem. Důležitější je jeho schopnost vyškrábat se, kam většina moderních SUV nikdy nesmí.
Cena modelu je stanovena na 543.900 Kč. Ačkoliv v minulosti se Jimny vešel pod půl milionu i s automatem, dnešní cena reflektuje jednak větší náklady na výrobu kvůli přizpůsobení emisním normám, jednak i neuvěřitelnou poptávku. Suzuki Česká republika se tak muselo uchýlit k veřejnému oznámení, že kvóta 45 kusů pro letošní rok je už zcela vyčerpaná. Vzkaz na webových stránkách dealerství jasně říká: nevolejte, nepište, bohužel vás neuspokojíme.





Výbava vozu sice není přehnaně luxusní, ale obsahuje vše důležité pro práci v terénu i pohodlné každodenní použití. Manuální klimatizace, rádio s DAB+, tempomat, výškově nastavitelný volant, elektricky ovládaná okna i zrcátka nebo halogenová světla patří ke standardu. Z bezpečnostních prvků nechybí nouzové brzdění, rozpoznávání dopravních značek či hlídání únavy řidiče. A pokud se bojíte o bezpečnost na kluzkých svazích, systém pro sjíždění i rozjezd do kopce vám pomůže.
Historie Suzuki Jimny sahá až do 70. let, kdy vznikl jako lehký off-road do japonských hor. Postupem času se z něj stala ikona, kterou milují motoristé po celém světě. Nová generace s hranatým retro designem, uvedená v roce 2018, vyvolala nadšení jako málokterý jiný vůz. A i když se kvůli normám EU musel přetransformovat do užitkové verze, Suzuki dokázalo zachovat jeho DNA – čisté, účelné a zatraceně zábavné.
Nedostupnost na trhu dělá z Jimnyho N1 i zajímavý investiční artikl. Lidé neváhají čekat nebo kupovat starší verze za ceny vyšší, než byly pořizovací. O jeho oblibě svědčí i fakt, že když byl jeden kus uveden do české aukce, přihlásilo se o něj 25 zájemců a téměř 100 tisíc korun z výtěžku putovalo na charitu. Suzuki Jimny tedy není jen auto, ale fenomén.
Pokud o něm uvažujete, připravte se na čekání – nebo si ho zkuste najít na sekundárním trhu. V každém případě ale budete mít jistotu, že získáváte spolehlivého parťáka, který vám vydrží roky. A který se nebojí žádné výzvy.