
Zdroj obrázku: Toyota
Toyota znovu ukazuje, že mít nohy pevně na zemi je dnes důležitější než slepě následovat módní vlnu. Japonský gigant zastavil výstavbu továrny na baterie a znovu ořezal už tak zdrženlivé plány na výrobu elektromobilů. Zkrátka: rozum zvítězil nad ideologií.
Zatímco mnoho automobilových značek v uplynulých letech s nadšením oznamovalo plánované přechody na 100% elektromobilitu do roku XY, Toyota zůstávala ve stínu a raději mlčela. Když už promluvila, zněly její slova vždy střízlivě – nevěříme, že se elektromobily stanou dominantní technologií, říkal dlouhá léta tehdejší šéf Akio Toyoda. A byl za to kritizován. Dnes se však ukazuje, že měl pravdu – zájem o elektrická auta stagnuje, poptávka není tak silná, jak se očekávalo, a zákazníci se čím dál více vracejí ke spalovacím motorům.
Japonská automobilka nyní podle deníku Nikkei oznámila, že zastavuje výstavbu nové továrny na baterie v prefektuře Fukuoka. Tento závod měl být klíčovým bodem pro výrobu akumulátorů určených pro elektromobily, které Toyota plánovala uvést na trh mezi lety 2026 až 2030. Výstavba měla začít letos na jaře, spuštění bylo naplánováno na rok 2028. Tyto plány jsou však nyní „na neurčito“ zmraženy, firma přehodnocuje celou svou strategii v oblasti elektromobility.
A není divu. Již loni Toyota snížila svůj cíl na počet prodaných elektromobilů do roku 2026 ze 1,5 milionu na 1 milion. Letos znovu ořízla plán na 800 tisíc vozů, což odpovídá přibližně 7 % její celkové produkce. A i to se může ještě měnit. Zatímco většina automobilek se žene do elektrické slepé uličky ve víře, že „se to nějak poddá“, Toyota raději sleduje reálný zájem zákazníků. A ten je jednoznačný: elektrická auta nejsou tak žádaná, jak se doufalo.




Proč? Důvody jsou všem známé, ale málokdo je chce slyšet nahlas: vysoké pořizovací náklady, omezený dojezd, dlouhé nabíjení, nedostatečná infrastruktura, pomalý vývoj baterií a obavy ze ztráty hodnoty vozidla. K tomu se přidávají klesající vládní pobídky a rostoucí ceny elektřiny. Výsledek? Mnoho potenciálních zákazníků raději volí hybrid nebo konvenční spalovací motor.
Toyota přitom rozhodně není technologicky zaostalá. Investuje do vodíkových technologií, hybridních pohonů a vývoje syntetických paliv. Dokonce i v oblasti elektromobility drží prst na tepu doby – jen to nedělá s pompou. Svůj první elektromobil, model bZ4X, uvedla tiše a s velkou dávkou opatrnosti. I to bylo terčem posměchu. Dnes se však ukazuje, že zdrženlivý přístup byl tím správným. Zatímco jiní omezují výrobu, propouštějí zaměstnance a hledají „co dál“, Toyota stabilně roste a drží krok s reálným trhem.
Pozastavení výstavby továrny na baterie je tedy logickým krokem. Pokud není zájem, proč investovat miliardy jen proto, aby byl splněn politický či aktivistický plán? Toyota má jasno – nehodlá být pionýrem za každou cenu. A pokud jednoho dne dojde k technologickému průlomu, který elektrickým vozům otevře cestu ke skutečné masovosti, bude připravena. Do té doby ale zůstává věrná filozofii „zákazník na prvním místě”.
Z celé situace si můžeme vzít jednoduché ponaučení: technologie se nemají přikazovat, ale vyvíjet a nabízet tam, kde dávají smysl. Elektromobilita není všelék, ale jen jedno z mnoha řešení. A pokud se zákazníci rozhodnou, že pro ně není tou správnou volbou, musí se výrobci přizpůsobit – ne naopak.