Skip to content
inAuta24.cz

inAuta24.cz

  • Domů
  • Technologie a inovace
  • Údržba a servis
  • Testy a recenze
  • Historie a zajímavosti
  • Kontakt
  • Domů
  • Řidičské tipy a bezpečnost
  • Vládní průzkum v Nizozemsku potvrdil, že většina majitelů elektromobilů bude chtít zpět svá spalovací auta
  • Řidičské tipy a bezpečnost

Vládní průzkum v Nizozemsku potvrdil, že většina majitelů elektromobilů bude chtít zpět svá spalovací auta

Petr Havrlant 23. 6. 2025 4 minuty čtení

Zdroj obrázku: Škoda Auto

Počet přečtení článku: 2 285



V Nizozemsku se děje něco, co může být výstražným prstem pro zbytek Evropy: sami řidiči přiznávají, že elektromobilita není udržitelnou cestou bez masivní státní podpory. Podle vládního průzkumu se většina z nich plánuje vrátit ke klasickým autům se spalovacím motorem.

Elektromobilita byla v Nizozemsku dlouho prezentována jako bezchybná budoucnost. Země s výbornou infrastrukturou, ekologickým povědomím a vysokou kupní silou měla být ukázkovým příkladem úspěchu. Jenže už nejednou se ukázalo, že realita bývá mnohem komplikovanější než ideály. A tentokrát to potvrdili sami řidiči – a co víc, potvrzuje to i samotná nizozemská vláda. Ta totiž prostřednictvím své Agentury pro podnikání RVO ve spolupráci s univerzitou v Groningenu provedla rozsáhlý průzkum mezi 3 500 majiteli elektromobilů, jehož výsledky jsou alarmující.

Až 33 % respondentů se chce ke spalovacím motorům vrátit nejpozději do konce příštího roku. A ne, důvodem nejsou technické problémy, dojezd nebo chybějící infrastruktura. Hlavním viníkem jsou finance. Nizozemská vláda postupně ruší daňové výjimky, které elektromobily činily výrazně levnějšími na provoz než jejich spalovací protějšky. Od roku 2026 přijdou majitelé elektromobilů o drtivou většinu daňových úlev a od roku 2030 mají být tyto vozy zdaněny úplně stejně jako ostatní. Tím pádem se výrazně zmenší ekonomická výhoda, která byla jedním z hlavních důvodů, proč lidé elektromobily vůbec kupovali.

Je to střízlivý pohled na trh, který byl roky uměle zkreslován. Levnější elektřina, nižší daně, dotace na nákup – to všechno tvořilo iluzi o výhodnosti elektroaut. Jakmile ale tyto prvky začnou mizet, ukáže se, že běžný uživatel není ochoten na jejich provoz přistoupit. Vysoká pořizovací cena, rychlý pokles hodnoty a náklady na údržbu mimo záruku nejsou lákavé vyhlídky. A to nemluvíme o dlouhých dobách nabíjení, sezónní ztrátě dojezdu nebo o tom, že síť nabíjecích stanic stále není dokonalá.

Zdroj obrázku: Škoda Auto
Zdroj obrázku: Škoda Auto
Zdroj obrázku: Škoda Auto
Zdroj obrázku: Škoda Auto

Ať už jsou vaše sympatie kdekoliv, je nutné si přiznat, že trh se přirozeně přiklání ke spalovacím vozům. Pokud vládní dotace nebudou, nebo se ještě více zmenší, lidé se vrátí ke klasice. A právě to nyní potvrzuje už i samotný průzkum. Na otázku, jaký vůz plánují koupit po skončení současného vlastnictví, odpovědělo 60 % dotázaných, že se vrátí ke spalovacímu motoru – buď benzínu, nebo dieselu.

Zajímavostí je, že reakce nizozemské veřejnosti se nijak zvlášť neliší od trendů v ostatních zemích. Také v Německu, Francii nebo Skandinávii klesá podíl elektromobilů mezi soukromými zákazníky, protože úlevy mizí nebo přestávají být dostatečně lákavé. Automobilky začínají reagovat – výrobní linky pro elektromobily se zpomalují, některé projekty se odkládají, jiné přesměrovávají do zemí, kde ještě vládní podpora běží. Zákazníci se ale mezitím stále častěji dívají zpátky na benzínové či naftové alternativy.

Nelze popřít, že elektromobily mají své výhody. Jsou tiché, mají nižší lokální emise a při správném využití mohou být ideální například pro městský provoz. Ale nutit celou populaci do jejich vlastnictví? To se zřejmě ukazuje jako omyl. Ne každý má podmínky pro nabíjení doma, ne každý jezdí jen krátké trasy a ne každý má rozpočet na nové auto za milion.

Z průzkumu vyplývá i další důležitý poznatek – řidiči nejsou proti elektromobilům z principu. Jen je chtějí používat tehdy, když jim skutečně dávají smysl. A ten, zdá se, mizí spolu s výhodami. Politici by proto měli zpozornět. Místo masivních investic do nevyvážených strategií by měli hledat cestu k technologické rovnováze a nechat rozhodnutí více na samotném trhu. A jak se ukazuje, ten mluví jasně: spalovací auta se jen tak nevzdáváme.




Autorem tohoto článku je redaktor: Petr Havrlant


Tags: automobilový trh Daňové výhody Ekonomika provozu aut Elektromobilita Elektromobily Návrat ke spalovacím autům Nizozemsko Průzkum veřejného mínění RVO Silniční daň Škoda Enyaq Spalovací motory

Post navigation

Previous Většina automobilek spílá Trumpovi za nová cla na auta, jedna ale říká pravdu: Může za to EU
Další Toyota zastavila stavbu továrny na baterky kvůli nezájmu o elektrická auta, už tak skromné plány znovu snížila

Související články

Deflektory oken: Nepraktický módní přežitek, nebo funkční vychytávka?
4 minuty čtení
  • Řidičské tipy a bezpečnost

Deflektory oken: Nepraktický módní přežitek, nebo funkční vychytávka?

Velká výhoda elektromobilů v Praze končí. Co to znamená pro řidiče a proč by vás to mělo zajímat?
4 minuty čtení
  • Řidičské tipy a bezpečnost

Velká výhoda elektromobilů v Praze končí. Co to znamená pro řidiče a proč by vás to mělo zajímat?

Cupra Tavascan Extreme: Elektrické SUV s kovanými koly, skořepinami a sportovním zvukem
3 minuty čtení
  • Řidičské tipy a bezpečnost

Cupra Tavascan Extreme: Elektrické SUV s kovanými koly, skořepinami a sportovním zvukem



Štítky

Atmosférický motor (3) Automobilový průmysl (8) automobilový trh (4) Autonomní řízení (5) Bezpečnost na silnici (8) budoucnost mobility (3) dojezd elektromobilu (4) Dojezd elektromobilů (3) Donald Trump (3) Elektrická auta (3) Elektrifikace (5) Elektromobilita (27) Elektromobily (9) evropský trh (5) hatchback (3) Historie automobilů (6) hybridní pohon (3) Hybridní SUV (3) Investice do aut (3) Klasická auta (4) Limitovaná edice (5) Luxusní auta (5) luxusní interiér (6) luxusní vozy (3) Motorsport (7) Nabíjení EV (3) plug-in hybrid (5) Pohon 4x4 (4) Pohon všech kol (3) Porsche (3) Retro vozy (3) Rychlé nabíjení (3) Spalovací motory (3) Supersport (3) SUV (5) Technologie v autech (5) Test elektromobilu (3) Testy aut (4) V8 Motor (3) Villa d’Este (3) výbava aut (3) Vývoj automobilů (5) Zimní pneumatiky (3) Údržba auta (3) Řidičské tipy (5)


Mohli jste zmeškat

Nejsilnější pick-up světa RAM 1500 TRX míří do Česka. Osmiválec HEMI budí respekt i v koloně
3 minuty čtení
  • Testy a recenze

Nejsilnější pick-up světa RAM 1500 TRX míří do Česka. Osmiválec HEMI budí respekt i v koloně

Kia Telluride dorazila do Česka: Osmimístný kolos s šestiválcem je jiná liga SUV
3 minuty čtení
  • Testy a recenze

Kia Telluride dorazila do Česka: Osmimístný kolos s šestiválcem je jiná liga SUV

Kia Sportage 2022: Větší, chytřejší a s kufrem pro celou rodinu. Nové technologie vás překvapí
3 minuty čtení
  • Technologie a inovace

Kia Sportage 2022: Větší, chytřejší a s kufrem pro celou rodinu. Nové technologie vás překvapí

Kia Carnival Hi-Limousine: Luxus, který si zaslouží i vaše nohy. Zapomeňte na Maybach!
3 minuty čtení
  • Testy a recenze

Kia Carnival Hi-Limousine: Luxus, který si zaslouží i vaše nohy. Zapomeňte na Maybach!

Naše další weby

  • inDěti24.cz
  • inFitness24.cz
  • inMuži24.cz
  • inRodina24.cz

Návštěvnost:

Naše další weby

  • inZahrada24.cz
  • inZdraví24.cz
  • inŽeny24.cz
  • inFinance24.cz
  • Domů
  • Technologie a inovace
  • Údržba a servis
  • Testy a recenze
  • Historie a zajímavosti
  • Kontakt
Copyright © inAuta24.cz - Zákaz kopírování článků pro komerční účely! | DarkNews by AF themes.