Skip to content
inAuta24.cz

inAuta24.cz

  • Domů
  • Technologie a inovace
  • Údržba a servis
  • Testy a recenze
  • Historie a zajímavosti
  • Kontakt
  • Domů
  • Technologie a inovace
  • BMW testuje revoluční baterii s pevným elektrolytem. Budoucnost elektromobility z Německa?
  • Technologie a inovace

BMW testuje revoluční baterii s pevným elektrolytem. Budoucnost elektromobility z Německa?

Petr Havrlant 20. 8. 2025 4 minuty čtení

Zdroj obrázku: BMW

Počet přečtení článku: 965



Elektromobilita se chystá na zásadní krok vpřed. BMW oznámilo, že začalo testovat první baterie typu ASSB – tedy s pevným elektrolytem – v reálném provozu. Zatím sice jen ve fázi výzkumu, ale už v běžném modelu i7. Není to sen, je to realita, která se začíná pomalu, ale jistě formovat.

Baterie s pevným elektrolytem jsou už několik let považovány za „svatý grál“ elektromobility. Jsou lehčí, menší, bezpečnější a zároveň nabízejí vyšší energetickou hustotu. Přesto se zatím žádná automobilka neodvážila nasadit je do produkčního vozu. Všechny existující projekty končí ve fázi vývoje či testovacích laboratoří. Až doposud. Nyní přichází BMW s informací, že svůj prototyp solid-state baterie – tedy „ASSB“ – namontovalo do vozu BMW i7 a začalo reálné testování.

V tuto chvíli nejde o komerční produkt, ale spíše o testovací platformu, kde inženýři sledují chování článků v praxi. Konkrétně se jedná o měření změn tlaku uvnitř baterie, řízení teploty a mechanickou stabilitu při běžném používání. Tyto faktory jsou pro komerční nasazení klíčové. Zatímco laboratoř ukáže potenciál, skutečná zátěž teprve odhalí limity.

BMW na vývoji spolupracuje s americkou firmou Solid Power, která je považována za jednoho z lídrů v oblasti vývoje solid-state baterií. Tyto baterie nabízejí vysokou kapacitu a bezpečnost bez nutnosti kapalného elektrolytu, což znamená nižší riziko požáru a delší životnost. Oproti konvenčním lithium-iontovým bateriím je ASSB lehčí a kompaktnější, ale zároveň vývojově nesrovnatelně náročnější.

Testovaný prototyp využívá články páté generace BMW, které jsou organizované do modulů a využívají prismatické články. Automobilka již pracuje na šesté generaci baterií, jež budou využívat cylindrické články umístěné samostatně – bez potřeby modulového uspořádání. Tyto nové články by měly nabídnout ještě vyšší efektivitu a flexibilitu ve stavbě akumulátorového bloku.

Zdroj obrázku: BMW
Zdroj obrázku: BMW
Zdroj obrázku: BMW
Zdroj obrázku: BMW
Zdroj obrázku: BMW

Zásadní otázkou ale zůstává – kdy se s tímto typem baterie skutečně setkáme v běžném sériovém autě? BMW se k termínu nechce v tuto chvíli vyjadřovat. Jedno je však jisté – do fáze, kdy bude technologie připravena na masovou výrobu, stále zbývá několik let. Viceprezident BMW pro oblast baterií Martin Schuster připomněl, že automobilka plánuje tyto baterie využít „za zhruba osm let“. S vývojem začala již v roce 2016, což znamená, že proces vývoje může v ideálním případě trvat více než 15 let.

Očekávání jsou ale obrovská. Pokud se BMW podaří technologii úspěšně dovést do sériové výroby, mohlo by se stát vůbec první značkou na světě, která do elektromobilů nasadí plně funkční ASSB baterie. To by přineslo revoluci nejen z hlediska dojezdu, ale i bezpečnosti, nabíjení a celkové životnosti vozu.

Zároveň je ale důležité si uvědomit, že vývoj lithium-iontových baterií stále probíhá. Právě BMW upozorňuje, že klasické Li-ion články mají před sebou ještě značný prostor ke zlepšení – a to jak v oblasti chemického složení, tak konstrukce celého bateriového systému. I z tohoto důvodu firma nepočítá s tím, že by se solid-state technologie stala standardem v příštích třech až pěti letech.

Ve hře zůstávají i další automobilky a technologické firmy, které investují stovky milionů dolarů do vývoje vlastních řešení. Například Toyota, Honda nebo Nissan oznámily své prototypy s cílovým nasazením do konce dekády. Čínské společnosti jako CATL či NIO rovněž nezůstávají pozadu. Přesto BMW momentálně působí jako jeden z mála evropských hráčů, který má konkrétní výsledek a testování přímo ve vozidle.

Otázkou je, zda bude německá automobilka schopna své prvenství udržet, nebo ji předežene některý z asijských konkurentů. Každopádně jedno je jisté – pokud se solid-state baterie opravdu podaří zavést do praxe, otevřou se nové možnosti pro celý automobilový průmysl. A možná, jen možná, přijdou tyto změny právě z Evropy.




Autorem tohoto článku je redaktor: Petr Havrlant


Tags: ASSB Automobilový vývoj Bezpečnost baterií BMW i7 Elektromobilita Elektromobily Energetická hustota Německý průmysl Solid Power Solid-State baterie Technologie budoucnosti Vývoj baterií

Post navigation

Previous Trump chtěl ochránit americká pracovní místa. Místo toho Volvo propouští stovky lidí
Další Krása pod kapotou: Když motorové prostory hrají estetickou symfonii

Související články

Kia Sportage 2022: Větší, chytřejší a s kufrem pro celou rodinu. Nové technologie vás překvapí
3 minuty čtení
  • Technologie a inovace

Kia Sportage 2022: Větší, chytřejší a s kufrem pro celou rodinu. Nové technologie vás překvapí

Suzuki S-Presso v těle Jimny? Mini-crossover dostal drsný look díky šikovné úpravě
3 minuty čtení
  • Technologie a inovace

Suzuki S-Presso v těle Jimny? Mini-crossover dostal drsný look díky šikovné úpravě

Grande Panda 4×4: Fiat se chystá znovu dobýt hory – tentokrát s hybridní čtyřkolkou
4 minuty čtení
  • Technologie a inovace

Grande Panda 4×4: Fiat se chystá znovu dobýt hory – tentokrát s hybridní čtyřkolkou



Štítky

Atmosférický motor (3) Automobilový průmysl (8) automobilový trh (4) Autonomní řízení (5) Bezpečnost na silnici (8) budoucnost mobility (3) dojezd elektromobilu (4) Dojezd elektromobilů (3) Donald Trump (3) Elektrická auta (3) Elektrifikace (5) Elektromobilita (27) Elektromobily (9) evropský trh (5) hatchback (3) Historie automobilů (6) hybridní pohon (3) Hybridní SUV (3) Investice do aut (3) Klasická auta (4) Limitovaná edice (5) Luxusní auta (5) luxusní interiér (6) luxusní vozy (3) Motorsport (7) Nabíjení EV (3) plug-in hybrid (5) Pohon 4x4 (4) Pohon všech kol (3) Porsche (3) Retro vozy (3) Rychlé nabíjení (3) Spalovací motory (3) Supersport (3) SUV (5) Technologie v autech (5) Test elektromobilu (3) Testy aut (4) V8 Motor (3) Villa d’Este (3) výbava aut (3) Vývoj automobilů (5) Zimní pneumatiky (3) Údržba auta (3) Řidičské tipy (5)


Mohli jste zmeškat

Nejsilnější pick-up světa RAM 1500 TRX míří do Česka. Osmiválec HEMI budí respekt i v koloně
3 minuty čtení
  • Testy a recenze

Nejsilnější pick-up světa RAM 1500 TRX míří do Česka. Osmiválec HEMI budí respekt i v koloně

Kia Telluride dorazila do Česka: Osmimístný kolos s šestiválcem je jiná liga SUV
3 minuty čtení
  • Testy a recenze

Kia Telluride dorazila do Česka: Osmimístný kolos s šestiválcem je jiná liga SUV

Kia Sportage 2022: Větší, chytřejší a s kufrem pro celou rodinu. Nové technologie vás překvapí
3 minuty čtení
  • Technologie a inovace

Kia Sportage 2022: Větší, chytřejší a s kufrem pro celou rodinu. Nové technologie vás překvapí

Kia Carnival Hi-Limousine: Luxus, který si zaslouží i vaše nohy. Zapomeňte na Maybach!
3 minuty čtení
  • Testy a recenze

Kia Carnival Hi-Limousine: Luxus, který si zaslouží i vaše nohy. Zapomeňte na Maybach!

Naše další weby

  • inDěti24.cz
  • inFitness24.cz
  • inMuži24.cz
  • inRodina24.cz

Návštěvnost:

Naše další weby

  • inZahrada24.cz
  • inZdraví24.cz
  • inŽeny24.cz
  • inFinance24.cz
  • Domů
  • Technologie a inovace
  • Údržba a servis
  • Testy a recenze
  • Historie a zajímavosti
  • Kontakt
Copyright © inAuta24.cz - Zákaz kopírování článků pro komerční účely! | DarkNews by AF themes.