Skip to content
inAuta24.cz

inAuta24.cz

  • Domů
  • Technologie a inovace
  • Údržba a servis
  • Testy a recenze
  • Historie a zajímavosti
  • Kontakt
  • Domů
  • Testy a recenze
  • Alpine A290 GTS: Nejlehčí sportovní elektromobil, který se neztratí ani mezi spalovacími legendami
  • Testy a recenze

Alpine A290 GTS: Nejlehčí sportovní elektromobil, který se neztratí ani mezi spalovacími legendami

Petr Havrlant 16. 7. 2025 3 minuty čtení

Zdroj obrázku: Alpine

Počet přečtení článku: 299



Na elektrická auta bývají často kladena dvě očekávání – buď mají být extrémně rychlá, nebo extrémně praktická. Alpine A290 GTS není ani jedno, a přesto dokáže přesvědčit. Tento malý ostrý hatchback dokazuje, že elektromobilita může být zábavná, vyvážená a především jiná. A právě to „jiné“ z něj dělá mimořádně zajímavého hráče v segmentu sportovních aut.

Alpine A290 vychází z nové generace Renaultu 5 a je jeho drsnějším, sportovnějším sourozencem. Na českém trhu se aktuálně nabízí ve variantách s výkonem 130 kW (180 koní) a 160 kW (220 koní), přičemž testovaná verze GTS spadá do té výkonnější skupiny. Už samotný pohled na cenovku – 1.125.000 Kč – může u některých vyvolat otázky, ale v kontextu sportovních elektromobilů jde pořád o relativně dostupnou zábavu.

Co dělá z A290 výjimečné auto, je její přístup. Není přemotorovaná, nenabízí zrychlení jako hypersport a její papírový dojezd 364 km působí spíš konzervativně. Ale realita je jiná – jakmile se rozjede, začne dávat smysl. Díky hmotnosti 1479 kg, což je mezi sportovními elektromobily extrémně nízko, působí na silnici živě, svižně a lehce. Odezva řízení, podvozek s hydraulickými dorazy a přesné naladění brzd vytvářejí dojem, že tohle auto je připraveno být řízeno – ne jen řídit samo.

Zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,4 sekundy a maximálka 170 km/h nejsou hodnoty, které by trhaly asfalt, ale k charakteru vozu dokonale sedí. Stejně jako ovladatelnost – přímé řízení, skvělé reakce na přenos hmotnosti a schopnost rychle měnit směr dělají z A290 zábavný nástroj do zatáček. Na výjezdech ale budete cítit nával točivého momentu do řízení – absence mechanického samosvoru se řeší elektronicky, ale není to dokonalé. Zkušenější řidič si proto brzy osvojí vypínání trakční kontroly.

Zdroj obrázku: Alpine
Zdroj obrázku: Alpine
Zdroj obrázku: Alpine
Zdroj obrázku: Alpine
Zdroj obrázku: Alpine

Uvnitř působí A290 sportovně a přitom dospěle. Sedadla mají výborné boční vedení, volant s přepínačem rekuperace a tlačítkem Overtake navozuje atmosféru závodního vozu. Systém rekuperace je plynule škálovatelný, od plachtění až po one pedal driving – a vše funguje do rychlosti 8 km/h, což je příjemné i pro městské používání.

Esteticky potěší detaily jako odkazy na původní 5 GT Turbo – například ozdobný panel nad zadním kolem – nebo světelný podpis ve tvaru X, evokující závodní doplňková světla. Kombinace čtyř designů kol a pneumatik Michelin Pilot Sport (v GTS konkrétně verze 5S) pak napomáhá výbornému gripu.

Ve městě a na okreskách se A290 cítí jako doma. V rychlých dálničních přesunech už její síly nestačí, ale pokud žijete v kraji s klikatými cestami, garantujeme, že se nebudete nudit. Brzdový systém by-wire působí jistě a pedál má citlivou a předvídatelnou odezvu – což u elektromobilů není zdaleka samozřejmost.

Dojem trochu kazí reálný dojezd – místo slibovaných 360 km ukázal displej po plném nabití jen něco málo přes 200 km. Ale stejně jako u tradičních sportovních aut se i tady dává dojezd na oltář jízdnímu zážitku. A ten A290 nabídne.

Z hlediska rozměrů je A290 překvapivě praktická – 5dveřová karoserie, 326 litrů v kufru (300 s Devialet audiosystémem) a délka pod 4 metry znamenají, že se s ní dá pohodlně žít i ve městě. Palubní systémy, včetně infotainmentu, nejsou sice nejmodernější, ale fungují spolehlivě.

Závěrem lze říct, že Alpine A290 není dokonalá, ale je upřímná. A to je dnes cenné. Nabízí jiný přístup k elektromobilitě – sportovní, lehký, zábavný a neokázalý. Ve světě těžkých a sterilních EV dává naději, že řízení může být i nadále radostí.




Autorem tohoto článku je redaktor: Petr Havrlant


Tags: Alpine A290 Brembo brzdy dojezd elektromobilu Elektrický hatchback Elektromobilita a zábava Francouzský design Hydraulické dorazy Michelin Pilot Sport Nejlehčí elektromobil Overtake tlačítko Renault 5 GT Turbo Sportovní elektromobil

Pokračovat ve čtení

Předchozí: Cupra Tavascan Extreme: Elektrické SUV s kovanými koly, skořepinami a sportovním zvukem
Další: Alpine A110 GT4+: Nová éra okruhového bojovníka inspirovaná světem rallye

Související články

Mazda 6e míří do Česka: Nabídne rozumnou cenu, styl a konkurenceschopný dojezd
3 minuty čtení
  • Testy a recenze

Mazda 6e míří do Česka: Nabídne rozumnou cenu, styl a konkurenceschopný dojezd

Za volantem Omody 9 přímo v Číně: Nejen síla, ale i styl a technologie za neuvěřitelnou cenu
4 minuty čtení
  • Testy a recenze

Za volantem Omody 9 přímo v Číně: Nejen síla, ale i styl a technologie za neuvěřitelnou cenu

TEST: Dacia Bigster Journey hybrid 155 – Rumunský obr s překvapivým komfortem
4 minuty čtení
  • Testy a recenze

TEST: Dacia Bigster Journey hybrid 155 – Rumunský obr s překvapivým komfortem



Štítky

Automobilový průmysl (6) automobilový trh (3) Autonomní řízení (5) Bezpečnost na silnici (8) budoucnost mobility (3) dojezd elektromobilu (3) Dojezd elektromobilů (3) Elektrická auta (3) Elektrifikace (5) Elektromobilita (17) Elektromobily (6) evropský trh (4) Exkluzivní auto (2) hatchback (3) Historie automobilů (4) Hybridní SUV (3) Italský design (2) Jak prodloužit životnost auta (2) Jak správně řídit (2) Karbonový monokok (2) Klasická auta (3) Limitovaná edice (4) Luxusní auta (4) luxusní interiér (5) luxusní vozy (3) Motorový olej (2) Motorsport (6) Mytí podvozku (2) Nabíjení EV (3) Novinky 2025 (2) Ochrana proti korozi (2) plug-in hybrid (3) Porsche (3) Rychlé nabíjení (3) Spalovací motory (3) Supersport (3) SUV (3) Technologie v autech (5) Test elektromobilu (3) V8 Motor (2) Villa d’Este (3) Vývoj automobilů (5) Zimní pneumatiky (3) Údržba auta (3) Řidičské tipy (5)


Mohli jste zmeškat

Nejprodávanější auta v Evropě v dubnu 2025: Renault opět vládne, malé vozy drží prim
3 minuty čtení
  • Historie a zajímavosti

Nejprodávanější auta v Evropě v dubnu 2025: Renault opět vládne, malé vozy drží prim

Mazda 6e míří do Česka: Nabídne rozumnou cenu, styl a konkurenceschopný dojezd
3 minuty čtení
  • Testy a recenze

Mazda 6e míří do Česka: Nabídne rozumnou cenu, styl a konkurenceschopný dojezd

CATL mění pravidla hry: Mazda postaví nové elektromobily na čínském podvozku Bedrock
4 minuty čtení
  • Technologie a inovace

CATL mění pravidla hry: Mazda postaví nové elektromobily na čínském podvozku Bedrock

Za volantem Omody 9 přímo v Číně: Nejen síla, ale i styl a technologie za neuvěřitelnou cenu
4 minuty čtení
  • Testy a recenze

Za volantem Omody 9 přímo v Číně: Nejen síla, ale i styl a technologie za neuvěřitelnou cenu

Naše další weby

  • inDěti24.cz
  • inFitness24.cz
  • inMuži24.cz
  • inRodina24.cz

Návštěvnost:

Naše další weby

  • inZahrada24.cz
  • inZdraví24.cz
  • inŽeny24.cz
  • inFinance24.cz
  • Domů
  • Technologie a inovace
  • Údržba a servis
  • Testy a recenze
  • Historie a zajímavosti
  • Kontakt
Copyright © inAuta24.cz All rights reserved. | DarkNews by AF themes.
Spravovat souhlas s cookies
Pokud kliknete na „Přijmout všechny“, poskytnete tím souhlas k jejich ukládání na Vašem zařízení, což nám pomáhá s navigací na stránce, s analýzou využití dat a s našimi marketingovými snahami.
Funkční Vždy aktivní
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Předvolby
{title} {title} {title}