
Zdroj obrázku: Alpine
Na elektrická auta bývají často kladena dvě očekávání – buď mají být extrémně rychlá, nebo extrémně praktická. Alpine A290 GTS není ani jedno, a přesto dokáže přesvědčit. Tento malý ostrý hatchback dokazuje, že elektromobilita může být zábavná, vyvážená a především jiná. A právě to „jiné“ z něj dělá mimořádně zajímavého hráče v segmentu sportovních aut.
Alpine A290 vychází z nové generace Renaultu 5 a je jeho drsnějším, sportovnějším sourozencem. Na českém trhu se aktuálně nabízí ve variantách s výkonem 130 kW (180 koní) a 160 kW (220 koní), přičemž testovaná verze GTS spadá do té výkonnější skupiny. Už samotný pohled na cenovku – 1.125.000 Kč – může u některých vyvolat otázky, ale v kontextu sportovních elektromobilů jde pořád o relativně dostupnou zábavu.
Co dělá z A290 výjimečné auto, je její přístup. Není přemotorovaná, nenabízí zrychlení jako hypersport a její papírový dojezd 364 km působí spíš konzervativně. Ale realita je jiná – jakmile se rozjede, začne dávat smysl. Díky hmotnosti 1479 kg, což je mezi sportovními elektromobily extrémně nízko, působí na silnici živě, svižně a lehce. Odezva řízení, podvozek s hydraulickými dorazy a přesné naladění brzd vytvářejí dojem, že tohle auto je připraveno být řízeno – ne jen řídit samo.
Zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,4 sekundy a maximálka 170 km/h nejsou hodnoty, které by trhaly asfalt, ale k charakteru vozu dokonale sedí. Stejně jako ovladatelnost – přímé řízení, skvělé reakce na přenos hmotnosti a schopnost rychle měnit směr dělají z A290 zábavný nástroj do zatáček. Na výjezdech ale budete cítit nával točivého momentu do řízení – absence mechanického samosvoru se řeší elektronicky, ale není to dokonalé. Zkušenější řidič si proto brzy osvojí vypínání trakční kontroly.





Uvnitř působí A290 sportovně a přitom dospěle. Sedadla mají výborné boční vedení, volant s přepínačem rekuperace a tlačítkem Overtake navozuje atmosféru závodního vozu. Systém rekuperace je plynule škálovatelný, od plachtění až po one pedal driving – a vše funguje do rychlosti 8 km/h, což je příjemné i pro městské používání.
Esteticky potěší detaily jako odkazy na původní 5 GT Turbo – například ozdobný panel nad zadním kolem – nebo světelný podpis ve tvaru X, evokující závodní doplňková světla. Kombinace čtyř designů kol a pneumatik Michelin Pilot Sport (v GTS konkrétně verze 5S) pak napomáhá výbornému gripu.
Ve městě a na okreskách se A290 cítí jako doma. V rychlých dálničních přesunech už její síly nestačí, ale pokud žijete v kraji s klikatými cestami, garantujeme, že se nebudete nudit. Brzdový systém by-wire působí jistě a pedál má citlivou a předvídatelnou odezvu – což u elektromobilů není zdaleka samozřejmost.
Dojem trochu kazí reálný dojezd – místo slibovaných 360 km ukázal displej po plném nabití jen něco málo přes 200 km. Ale stejně jako u tradičních sportovních aut se i tady dává dojezd na oltář jízdnímu zážitku. A ten A290 nabídne.
Z hlediska rozměrů je A290 překvapivě praktická – 5dveřová karoserie, 326 litrů v kufru (300 s Devialet audiosystémem) a délka pod 4 metry znamenají, že se s ní dá pohodlně žít i ve městě. Palubní systémy, včetně infotainmentu, nejsou sice nejmodernější, ale fungují spolehlivě.
Závěrem lze říct, že Alpine A290 není dokonalá, ale je upřímná. A to je dnes cenné. Nabízí jiný přístup k elektromobilitě – sportovní, lehký, zábavný a neokázalý. Ve světě těžkých a sterilních EV dává naději, že řízení může být i nadále radostí.