Skip to content
inAuta24.cz

inAuta24.cz

  • Domů
  • Technologie a inovace
  • Údržba a servis
  • Testy a recenze
  • Historie a zajímavosti
  • Kontakt
  • Domů
  • Historie a zajímavosti
  • Currywurst místo Passatu? Jak se párek od VW stal hitem a zachraňuje automobilku
  • Historie a zajímavosti

Currywurst místo Passatu? Jak se párek od VW stal hitem a zachraňuje automobilku

Petr Havrlant 1. 7. 2025 4 minuty čtení

Zdroj obrázku: Volkswagen

Počet přečtení článku: 16



Když si představíte značku Volkswagen, asi vás jako první nenapadne párek. Přesto právě tato německá pochoutka – VW currywurst – v posledních letech překonává prodeje samotných automobilů a stává se jedním z nejvýdělečnějších produktů firmy. Je to jen dočasná bizarnost, nebo geniální marketingový tah, který má potenciál udržet tradiční automobilku nad vodou i v turbulentních časech? Pojďme se ponořit do historie, zákulisí a budoucnosti tohoto „masového zázraku“.

Na začátku stál prostý cíl – nasytit zaměstnance ve Wolfsburgu. Psal se rok 1973 a Volkswagen, tehdy už silná značka s ikonickým Broukem v čele, se rozhodl ve své centrále vyrábět vlastní jídlo. Vznikl VW currywurst – kořeněný párek s typickou chutí kari, který se rychle stal oblíbeným pokrmem dělníků i manažerů. V následujících letech přeskočila jeho obliba hranice firemní kantýny a stal se z něj tak trochu kult. V Německu currywurst milují, ale to, že se na něj zaměří i tak gigantická značka jako VW, je v automobilovém světě unikátní.

Výroba párečků probíhá stále v areálu továrny ve Wolfsburgu, kde má Volkswagen své vlastní řeznictví. Zde se pod přísným dohledem vyrábí párky podle originální receptury, která se příliš nemění. Každý kus měří zhruba 25 centimetrů a váží 170 gramů. A i když se může zdát, že se jedná o vtip nebo nadsázku, currywurst je skutečně veden jako oficiální díl automobilu – jeho katalogové číslo je 199 398 500 A. To z něj dělá snad jediný uzeninový produkt, který si můžete teoreticky objednat u dealera spolu s náhradními díly.

V roce 2023 prodal VW neuvěřitelných 8,552 milionů kusů currywurstů, což znamená, že překonal i celkový počet prodaných vozů své značky (5,2 milionu). To je mimořádné číslo, které ukazuje, jak hluboce zakořeněný je tento produkt v německé kultuře. Navíc značka neustále inovuje – v roce 2021 se objevila verze ve stylu hot dogu, která se rychle uchytila a loni dosáhla prodeje 2,18 milionu kusů.

Zdroj obrázku: Volkswagen
Zdroj obrázku: Volkswagen
Zdroj obrázku: Volkswagen
Zdroj obrázku: Volkswagen

Volkswagen jde ale ještě dál. Od června 2025 se currywurst začne prodávat ve formě hotového jídla vhodného do mikrovlnky – a to v řetězcích jako Edeka či Netto. Jídlo bude zabalené v praktických krabičkách, kde už nebudete muset nic dochucovat. Kousky párku budou plavat ve vlastní pikantní omáčce s dostatkem kari – podle šéfa gastro divize VW Dietmara Schulze se jedná o chuťově vyvážený produkt, který nepotřebuje žádné přídavné dochucení.

Tato mikrovlnková verze má navíc ambici proniknout do všech koutů Německa i zahraničí, a tím výrazně posílit image značky mimo automobilový průmysl. Volkswagen tímto krokem reaguje na nelehkou situaci v automobilovém odvětví, která je poznamenaná poklesem prodejů, špatnými rozhodnutími v oblasti elektromobility a celkově nejistou strategií do budoucna.

Otázkou zůstává, zda je možné dlouhodobě stavět image silné značky na uzenině. Kritici tvrdí, že jde o zoufalý pokus odklonit pozornost od problémů se strategiemi a investicemi. V roce 2021 dokonce VW čelil kritice poté, co se pokusil ve svých kantýnách currywurst nahradit vegetariánskou verzí. Proti tomuto kroku se postavil i bývalý německý kancléř Gerhard Schröder. Zákazníci jasně ukázali, že s tímto krokem nesouhlasí – výsledkem bylo obnovení původní masové receptury.

Nelze opomenout ani potenciální rizika. S rostoucí vlnou kritiky masného průmyslu a bojem za práva zvířat by se mohla na VW snést nová vlna nevole. Případná „Currygate“ by mohla mít reálný dopad na reputaci značky – zejména pokud by se ukázalo, že produkce currywurstů nesplňuje ekologické či etické standardy. Přesto si zatím značka věří. Její marketing je chytrý, produkt kvalitní a chuť natolik oblíbená, že se currywurst dostává do popředí jako nečekaný zachránce celé firmy.

Ať už se jedná o dočasný fenomén nebo promyšlenou diverzifikaci, jisté je jedno – Volkswagen currywurst má své místo nejen v historii značky, ale i v současné popkultuře. Kdo by si pomyslel, že největší německý výrobce automobilů bude možná jednou známý spíš díky párku než díky Passatu?




Autorem tohoto článku je redaktor: Petr Havrlant


Tags: Automobilka Currywurst Historie značky Hotová jídla Jídlo z továrny Kari párek Marketing Německo Řeznictví Spotřební zboží Volkswagen VW Wolfsburg

Pokračovat ve čtení

Předchozí: Seat Ibiza pořád žije a dál se prodává i v Česku. Slaví už čtyřicátiny, jeho budoucnost je ale pochmurná

Související články

Seat Ibiza pořád žije a dál se prodává i v Česku. Slaví už čtyřicátiny, jeho budoucnost je ale pochmurná
3 minuty čtení
  • Historie a zajímavosti

Seat Ibiza pořád žije a dál se prodává i v Česku. Slaví už čtyřicátiny, jeho budoucnost je ale pochmurná

Auta s motory V8, která dnes koupíte za babku: Levné vzpomínky na zlaté časy Audi, BMW a spol.
4 minuty čtení
  • Historie a zajímavosti

Auta s motory V8, která dnes koupíte za babku: Levné vzpomínky na zlaté časy Audi, BMW a spol.

Nezničitelný Mercedes W140: Najel 1,4 milionu km a stále jede dál. Pro dnešní vozy značky je to drsné zrcadlo
3 minuty čtení
  • Historie a zajímavosti

Nezničitelný Mercedes W140: Najel 1,4 milionu km a stále jede dál. Pro dnešní vozy značky je to drsné zrcadlo



Štítky

aukce (2) Automobilový průmysl (6) automobilový trh (3) Autonomní řízení (5) Bezpečnost automobilů (2) Bezpečnost na silnici (8) Brzdové kotouče (2) Brzdový systém (2) Budoucnost aut (2) budoucnost mobility (3) Dojezd elektromobilů (3) Ekologická doprava (2) Elektrifikace (4) Elektromobilita (13) Elektromobily (6) Evropská unie (2) evropský trh (4) Ferrari (2) hatchback (3) Historie automobilů (4) Hybridní SUV (2) Jak prodloužit životnost auta (2) japonské vozy (2) Klasická auta (3) Luxusní auta (2) Luxusní sedan (2) luxusní vozy (3) Motorový olej (2) Motorsport (2) Nabíjení autobaterie (2) Německo (2) Ochrana proti korozi (2) plug-in hybrid (2) Porsche (3) Přetáčivý smyk (2) Recenze aut (2) Rychlé nabíjení (2) Spalovací motory (3) SUV (3) Technologie v autech (5) Test elektromobilu (3) Vývoj automobilů (5) Zimní pneumatiky (3) Údržba auta (3) Řidičské tipy (5)


Mohli jste zmeškat

Currywurst místo Passatu? Jak se párek od VW stal hitem a zachraňuje automobilku
4 minuty čtení
  • Historie a zajímavosti

Currywurst místo Passatu? Jak se párek od VW stal hitem a zachraňuje automobilku

Seat Ibiza pořád žije a dál se prodává i v Česku. Slaví už čtyřicátiny, jeho budoucnost je ale pochmurná
3 minuty čtení
  • Historie a zajímavosti

Seat Ibiza pořád žije a dál se prodává i v Česku. Slaví už čtyřicátiny, jeho budoucnost je ale pochmurná

Auta s motory V8, která dnes koupíte za babku: Levné vzpomínky na zlaté časy Audi, BMW a spol.
4 minuty čtení
  • Historie a zajímavosti

Auta s motory V8, která dnes koupíte za babku: Levné vzpomínky na zlaté časy Audi, BMW a spol.

Experti jmenovali nejlepší auta s nejlevnějším provozem, terno lze udělat i s Mitsubishi za míň jak 300 tisíc
4 minuty čtení
  • Testy a recenze

Experti jmenovali nejlepší auta s nejlevnějším provozem, terno lze udělat i s Mitsubishi za míň jak 300 tisíc

Naše další weby

  • inDěti24.cz
  • inFitness24.cz
  • inMuži24.cz
  • inRodina24.cz

Návštěvnost:

Naše další weby

  • inZahrada24.cz
  • inZdraví24.cz
  • inŽeny24.cz
  • inFinance24.cz
  • Domů
  • Technologie a inovace
  • Údržba a servis
  • Testy a recenze
  • Historie a zajímavosti
  • Kontakt
Copyright © inAuta24.cz All rights reserved. | DarkNews by AF themes.
Spravovat souhlas s cookies
Pokud kliknete na „Přijmout všechny“, poskytnete tím souhlas k jejich ukládání na Vašem zařízení, což nám pomáhá s navigací na stránce, s analýzou využití dat a s našimi marketingovými snahami.
Funkční Vždy aktivní
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Předvolby
{title} {title} {title}