
Zdroj obrázku: Volkswagen
Když si představíte značku Volkswagen, asi vás jako první nenapadne párek. Přesto právě tato německá pochoutka – VW currywurst – v posledních letech překonává prodeje samotných automobilů a stává se jedním z nejvýdělečnějších produktů firmy. Je to jen dočasná bizarnost, nebo geniální marketingový tah, který má potenciál udržet tradiční automobilku nad vodou i v turbulentních časech? Pojďme se ponořit do historie, zákulisí a budoucnosti tohoto „masového zázraku“.
Na začátku stál prostý cíl – nasytit zaměstnance ve Wolfsburgu. Psal se rok 1973 a Volkswagen, tehdy už silná značka s ikonickým Broukem v čele, se rozhodl ve své centrále vyrábět vlastní jídlo. Vznikl VW currywurst – kořeněný párek s typickou chutí kari, který se rychle stal oblíbeným pokrmem dělníků i manažerů. V následujících letech přeskočila jeho obliba hranice firemní kantýny a stal se z něj tak trochu kult. V Německu currywurst milují, ale to, že se na něj zaměří i tak gigantická značka jako VW, je v automobilovém světě unikátní.
Výroba párečků probíhá stále v areálu továrny ve Wolfsburgu, kde má Volkswagen své vlastní řeznictví. Zde se pod přísným dohledem vyrábí párky podle originální receptury, která se příliš nemění. Každý kus měří zhruba 25 centimetrů a váží 170 gramů. A i když se může zdát, že se jedná o vtip nebo nadsázku, currywurst je skutečně veden jako oficiální díl automobilu – jeho katalogové číslo je 199 398 500 A. To z něj dělá snad jediný uzeninový produkt, který si můžete teoreticky objednat u dealera spolu s náhradními díly.
V roce 2023 prodal VW neuvěřitelných 8,552 milionů kusů currywurstů, což znamená, že překonal i celkový počet prodaných vozů své značky (5,2 milionu). To je mimořádné číslo, které ukazuje, jak hluboce zakořeněný je tento produkt v německé kultuře. Navíc značka neustále inovuje – v roce 2021 se objevila verze ve stylu hot dogu, která se rychle uchytila a loni dosáhla prodeje 2,18 milionu kusů.




Volkswagen jde ale ještě dál. Od června 2025 se currywurst začne prodávat ve formě hotového jídla vhodného do mikrovlnky – a to v řetězcích jako Edeka či Netto. Jídlo bude zabalené v praktických krabičkách, kde už nebudete muset nic dochucovat. Kousky párku budou plavat ve vlastní pikantní omáčce s dostatkem kari – podle šéfa gastro divize VW Dietmara Schulze se jedná o chuťově vyvážený produkt, který nepotřebuje žádné přídavné dochucení.
Tato mikrovlnková verze má navíc ambici proniknout do všech koutů Německa i zahraničí, a tím výrazně posílit image značky mimo automobilový průmysl. Volkswagen tímto krokem reaguje na nelehkou situaci v automobilovém odvětví, která je poznamenaná poklesem prodejů, špatnými rozhodnutími v oblasti elektromobility a celkově nejistou strategií do budoucna.
Otázkou zůstává, zda je možné dlouhodobě stavět image silné značky na uzenině. Kritici tvrdí, že jde o zoufalý pokus odklonit pozornost od problémů se strategiemi a investicemi. V roce 2021 dokonce VW čelil kritice poté, co se pokusil ve svých kantýnách currywurst nahradit vegetariánskou verzí. Proti tomuto kroku se postavil i bývalý německý kancléř Gerhard Schröder. Zákazníci jasně ukázali, že s tímto krokem nesouhlasí – výsledkem bylo obnovení původní masové receptury.
Nelze opomenout ani potenciální rizika. S rostoucí vlnou kritiky masného průmyslu a bojem za práva zvířat by se mohla na VW snést nová vlna nevole. Případná „Currygate“ by mohla mít reálný dopad na reputaci značky – zejména pokud by se ukázalo, že produkce currywurstů nesplňuje ekologické či etické standardy. Přesto si zatím značka věří. Její marketing je chytrý, produkt kvalitní a chuť natolik oblíbená, že se currywurst dostává do popředí jako nečekaný zachránce celé firmy.
Ať už se jedná o dočasný fenomén nebo promyšlenou diverzifikaci, jisté je jedno – Volkswagen currywurst má své místo nejen v historii značky, ale i v současné popkultuře. Kdo by si pomyslel, že největší německý výrobce automobilů bude možná jednou známý spíš díky párku než díky Passatu?