Skip to content
inAuta24.cz

inAuta24.cz

  • Domů
  • Technologie a inovace
  • Údržba a servis
  • Testy a recenze
  • Historie a zajímavosti
  • Kontakt
  • Domů
  • Řidičské tipy a bezpečnost
  • Deflektory oken: Nepraktický módní přežitek, nebo funkční vychytávka?
  • Řidičské tipy a bezpečnost

Deflektory oken: Nepraktický módní přežitek, nebo funkční vychytávka?

Petr Havrlant 1. 9. 2025 4 minuty čtení

Zdroj obrázku: Ford

Počet přečtení článku: 871



Deflektory oken – plastové clony připevněné na horní okraje dveří – patří mezi doplňky, které mezi motoristy vyvolávají silné emoce. Někdo na ně nedá dopustit, jiný by si je na své auto nikdy nenamontoval. Ale jaký je skutečný přínos tohoto kontroverzního doplňku, a jaké nevýhody s sebou vlastně nese?

V době, kdy většina moderních vozů disponuje automatickou klimatizací a sofistikovaným větráním interiéru, se může zdát, že deflektory oken jsou pozůstatkem z dob minulých. Pravdou ale zůstává, že i v roce 2025 mají stále své místo, zejména u řidičů, kteří tráví dlouhé hodiny za volantem, preferují přirozenou ventilaci nebo jednoduše chtějí kouřit za jízdy, aniž by si promáčeli interiér auta při každém deštivém dni.

Z technického hlediska mají deflektory několik nepopiratelných výhod. Umožňují částečné otevření okna, aniž by do vozu pronikal déšť, sníh nebo vítr. To se hodí zejména v létě, kdy se vozidlo snadno přehřívá, nebo v zimě, kdy potřebujete rychle odmlžit čelní sklo bez použití klimatizace. Jsou také velmi oblíbené u pejskařů – umožňují totiž proudění vzduchu v zaparkovaném voze bez obav z přímého průvanu.

Je však třeba zmínit i odvrácenou stranu mince. Aerodynamika automobilů je dnes precizně navrhována do nejmenšího detailu, a přidáním plastových clon může dojít k nárůstu odporu vzduchu – byť v zanedbatelné míře. U sportovnějších vozů nebo modelů s nižší spotřebou paliva může každá setina hodnoty součinitele odporu vzduchu hrát roli. Navíc mohou některé typy deflektorů, obzvlášť ty univerzální a levné, narušovat výhled do bočních zrcátek – a to nejen fyzicky, ale i díky zkreslení světla při průchodu plastem.

Není výjimkou, že řidiči si na sníženou viditelnost a lom světla stěžují především za deště nebo v noci. Ve výsledku pak místo bezpečného řízení řeší zrcadlové klamy a nejasnosti. K tomu se přidává i otázka homologace. Na trhu existuje řada levných variant, které nejsou schválené pro provoz na veřejných komunikacích. Přesto je řidiči běžně používají – a často netuší, že jim může při silniční kontrole hrozit nejen pokuta, ale i ztráta bodů.

Zdroj obrázku: Ford
Zdroj obrázku: Ford
Zdroj obrázku: Ford
Zdroj obrázku: Renault
Zdroj obrázku: Renault

Na druhé straně – značkoví výrobci jako ClimAir nebo HEKO nabízejí homologované verze přímo pro konkrétní modely vozidel, s precizním uchycením a kvalitním materiálem, který nezkresluje výhled ani po několika letech. Není pak překvapením, že deflektory můžete najít i v oficiálních katalozích příslušenství výrobců – například Škoda Auto nebo Ford je stále nabízí, i když omezeně.

Design je samozřejmě subjektivní záležitostí. Zatímco někteří tvrdí, že ofuky hyzdí vzhled auta a připomínají doby tuzingu devadesátých let, jiní tvrdí, že na tmavém autě vypadají elegantně, téměř jako součást rámu dveří. Speciální matné nebo kouřové verze mohou sice zaujmout, ale vždy záleží na celkovém pojetí stylu vozu. U decentních sedanů mohou být nenápadným doplňkem, u sportovních hatchbacků ale už působí rušivě.

A pak je tu faktor psychologický. Někteří řidiči se cítí s deflektory na voze více „chráněni“ – auto vypadá robustněji, jezdí tišeji při pootevřených oknech a poskytuje větší komfort při delších cestách. Jiní je naopak vnímají jako zbytečnost, která do elegantního designu moderních vozů prostě nepatří.

Ať už tedy patříte do tábora fanoušků nebo odpůrců deflektorů, je třeba přiznat, že tento doplněk má své opodstatnění. Nejvíce benefitů nabízí v praktických situacích – při dešti, větru nebo v horkých letních dnech. Pokud je ale chcete používat, dbejte na kvalitu, homologaci a správnou montáž. A pokud vám vadí jejich vzhled? Možná zvažte decentní tónované varianty – a třeba jim nakonec přijdete na chuť.




Autorem tohoto článku je redaktor: Petr Havrlant


Tags: Deflektory oken Design auta Doporučení pro řidiče Homologace doplňků Klimatizace vs. přirozené větrání Komfort v autě Letní jízda Ochrana před deštěm Ofuky aut Praktické doplňky Větrné clony Viditelnost a bezpečnost

Post navigation

Previous Kia K4 jako benzinové kombi. Nový soupeř pro Škodu Octavia?
Další Poslední samuraj s atmosférickou V8: Lexus IS 500 Ultimate Edition vzdoruje době

Související články

Velká výhoda elektromobilů v Praze končí. Co to znamená pro řidiče a proč by vás to mělo zajímat?
4 minuty čtení
  • Řidičské tipy a bezpečnost

Velká výhoda elektromobilů v Praze končí. Co to znamená pro řidiče a proč by vás to mělo zajímat?

Cupra Tavascan Extreme: Elektrické SUV s kovanými koly, skořepinami a sportovním zvukem
3 minuty čtení
  • Řidičské tipy a bezpečnost

Cupra Tavascan Extreme: Elektrické SUV s kovanými koly, skořepinami a sportovním zvukem

Vládní průzkum v Nizozemsku potvrdil, že většina majitelů elektromobilů bude chtít zpět svá spalovací auta
4 minuty čtení
  • Řidičské tipy a bezpečnost

Vládní průzkum v Nizozemsku potvrdil, že většina majitelů elektromobilů bude chtít zpět svá spalovací auta



Štítky

Atmosférický motor (3) Automobilový průmysl (8) automobilový trh (4) Autonomní řízení (5) Bezpečnost na silnici (8) budoucnost mobility (3) dojezd elektromobilu (4) Dojezd elektromobilů (3) Donald Trump (3) Elektrická auta (3) Elektrifikace (5) Elektromobilita (27) Elektromobily (9) evropský trh (5) hatchback (3) Historie automobilů (6) hybridní pohon (3) Hybridní SUV (3) Investice do aut (3) Klasická auta (4) Limitovaná edice (5) Luxusní auta (5) luxusní interiér (7) luxusní vozy (3) Motorsport (7) Nabíjení EV (3) plug-in hybrid (5) Pohon 4x4 (4) Pohon všech kol (3) Porsche (3) Retro vozy (3) Rychlé nabíjení (3) Spalovací motory (3) Supersport (3) SUV (5) Technologie v autech (5) Test elektromobilu (3) Testy aut (4) V8 Motor (3) Villa d’Este (3) výbava aut (3) Vývoj automobilů (5) Zimní pneumatiky (3) Údržba auta (3) Řidičské tipy (5)


Mohli jste zmeškat

Tento Aston Martin DB12 je doslova silniční jachtou. Divize Q mu vyrobila jedinečný interiér
3 minuty čtení
  • Testy a recenze

Tento Aston Martin DB12 je doslova silniční jachtou. Divize Q mu vyrobila jedinečný interiér

Suzuki Jimny vydělalo pro charitu téměř sto tisíc. Jeden z posledních čtyřmístných kusů našel nového majitele
3 minuty čtení
  • Historie a zajímavosti

Suzuki Jimny vydělalo pro charitu téměř sto tisíc. Jeden z posledních čtyřmístných kusů našel nového majitele

Suzuki Jimny N1: Malý off-road s velkým srdcem se vrací. Ale připravte se na frontu
3 minuty čtení
  • Historie a zajímavosti

Suzuki Jimny N1: Malý off-road s velkým srdcem se vrací. Ale připravte se na frontu

Nejsilnější pick-up světa RAM 1500 TRX míří do Česka. Osmiválec HEMI budí respekt i v koloně
3 minuty čtení
  • Testy a recenze

Nejsilnější pick-up světa RAM 1500 TRX míří do Česka. Osmiválec HEMI budí respekt i v koloně

Naše další weby

  • inDěti24.cz
  • inFitness24.cz
  • inMuži24.cz
  • inRodina24.cz

Návštěvnost:

Naše další weby

  • inZahrada24.cz
  • inZdraví24.cz
  • inŽeny24.cz
  • inFinance24.cz
  • Domů
  • Technologie a inovace
  • Údržba a servis
  • Testy a recenze
  • Historie a zajímavosti
  • Kontakt
Copyright © inAuta24.cz - Zákaz kopírování článků pro komerční účely! | DarkNews by AF themes.