Skip to content
inAuta24.cz

inAuta24.cz

  • Domů
  • Technologie a inovace
  • Údržba a servis
  • Testy a recenze
  • Historie a zajímavosti
  • Kontakt
  • Domů
  • Řidičské tipy a bezpečnost
  • Deflektory oken: Nepraktický módní přežitek, nebo funkční vychytávka?
  • Řidičské tipy a bezpečnost

Deflektory oken: Nepraktický módní přežitek, nebo funkční vychytávka?

Petr Havrlant 1. 9. 2025 4 minuty čtení

Zdroj obrázku: Ford

Počet přečtení článku: 64



Deflektory oken – plastové clony připevněné na horní okraje dveří – patří mezi doplňky, které mezi motoristy vyvolávají silné emoce. Někdo na ně nedá dopustit, jiný by si je na své auto nikdy nenamontoval. Ale jaký je skutečný přínos tohoto kontroverzního doplňku, a jaké nevýhody s sebou vlastně nese?

V době, kdy většina moderních vozů disponuje automatickou klimatizací a sofistikovaným větráním interiéru, se může zdát, že deflektory oken jsou pozůstatkem z dob minulých. Pravdou ale zůstává, že i v roce 2025 mají stále své místo, zejména u řidičů, kteří tráví dlouhé hodiny za volantem, preferují přirozenou ventilaci nebo jednoduše chtějí kouřit za jízdy, aniž by si promáčeli interiér auta při každém deštivém dni.

Z technického hlediska mají deflektory několik nepopiratelných výhod. Umožňují částečné otevření okna, aniž by do vozu pronikal déšť, sníh nebo vítr. To se hodí zejména v létě, kdy se vozidlo snadno přehřívá, nebo v zimě, kdy potřebujete rychle odmlžit čelní sklo bez použití klimatizace. Jsou také velmi oblíbené u pejskařů – umožňují totiž proudění vzduchu v zaparkovaném voze bez obav z přímého průvanu.

Je však třeba zmínit i odvrácenou stranu mince. Aerodynamika automobilů je dnes precizně navrhována do nejmenšího detailu, a přidáním plastových clon může dojít k nárůstu odporu vzduchu – byť v zanedbatelné míře. U sportovnějších vozů nebo modelů s nižší spotřebou paliva může každá setina hodnoty součinitele odporu vzduchu hrát roli. Navíc mohou některé typy deflektorů, obzvlášť ty univerzální a levné, narušovat výhled do bočních zrcátek – a to nejen fyzicky, ale i díky zkreslení světla při průchodu plastem.

Není výjimkou, že řidiči si na sníženou viditelnost a lom světla stěžují především za deště nebo v noci. Ve výsledku pak místo bezpečného řízení řeší zrcadlové klamy a nejasnosti. K tomu se přidává i otázka homologace. Na trhu existuje řada levných variant, které nejsou schválené pro provoz na veřejných komunikacích. Přesto je řidiči běžně používají – a často netuší, že jim může při silniční kontrole hrozit nejen pokuta, ale i ztráta bodů.

Zdroj obrázku: Ford
Zdroj obrázku: Ford
Zdroj obrázku: Ford
Zdroj obrázku: Renault
Zdroj obrázku: Renault

Na druhé straně – značkoví výrobci jako ClimAir nebo HEKO nabízejí homologované verze přímo pro konkrétní modely vozidel, s precizním uchycením a kvalitním materiálem, který nezkresluje výhled ani po několika letech. Není pak překvapením, že deflektory můžete najít i v oficiálních katalozích příslušenství výrobců – například Škoda Auto nebo Ford je stále nabízí, i když omezeně.

Design je samozřejmě subjektivní záležitostí. Zatímco někteří tvrdí, že ofuky hyzdí vzhled auta a připomínají doby tuzingu devadesátých let, jiní tvrdí, že na tmavém autě vypadají elegantně, téměř jako součást rámu dveří. Speciální matné nebo kouřové verze mohou sice zaujmout, ale vždy záleží na celkovém pojetí stylu vozu. U decentních sedanů mohou být nenápadným doplňkem, u sportovních hatchbacků ale už působí rušivě.

A pak je tu faktor psychologický. Někteří řidiči se cítí s deflektory na voze více „chráněni“ – auto vypadá robustněji, jezdí tišeji při pootevřených oknech a poskytuje větší komfort při delších cestách. Jiní je naopak vnímají jako zbytečnost, která do elegantního designu moderních vozů prostě nepatří.

Ať už tedy patříte do tábora fanoušků nebo odpůrců deflektorů, je třeba přiznat, že tento doplněk má své opodstatnění. Nejvíce benefitů nabízí v praktických situacích – při dešti, větru nebo v horkých letních dnech. Pokud je ale chcete používat, dbejte na kvalitu, homologaci a správnou montáž. A pokud vám vadí jejich vzhled? Možná zvažte decentní tónované varianty – a třeba jim nakonec přijdete na chuť.




Autorem tohoto článku je redaktor: Petr Havrlant


Tags: Deflektory oken Design auta Doporučení pro řidiče Homologace doplňků Klimatizace vs. přirozené větrání Komfort v autě Letní jízda Ochrana před deštěm Ofuky aut Praktické doplňky Větrné clony Viditelnost a bezpečnost

Pokračovat ve čtení

Předchozí: Kia K4 jako benzinové kombi. Nový soupeř pro Škodu Octavia?
Další: Poslední samuraj s atmosférickou V8: Lexus IS 500 Ultimate Edition vzdoruje době

Související články

Velká výhoda elektromobilů v Praze končí. Co to znamená pro řidiče a proč by vás to mělo zajímat?
4 minuty čtení
  • Řidičské tipy a bezpečnost

Velká výhoda elektromobilů v Praze končí. Co to znamená pro řidiče a proč by vás to mělo zajímat?

Cupra Tavascan Extreme: Elektrické SUV s kovanými koly, skořepinami a sportovním zvukem
3 minuty čtení
  • Řidičské tipy a bezpečnost

Cupra Tavascan Extreme: Elektrické SUV s kovanými koly, skořepinami a sportovním zvukem

Vládní průzkum v Nizozemsku potvrdil, že většina majitelů elektromobilů bude chtít zpět svá spalovací auta
4 minuty čtení
  • Řidičské tipy a bezpečnost

Vládní průzkum v Nizozemsku potvrdil, že většina majitelů elektromobilů bude chtít zpět svá spalovací auta



Štítky

Automobilový průmysl (8) automobilový trh (4) Autonomní řízení (5) Bezpečnost (2) Bezpečnost na silnici (8) BMW (2) budoucnost mobility (3) CES 2025 (2) dojezd elektromobilu (4) Dojezd elektromobilů (3) Donald Trump (3) Elektrická auta (3) Elektrifikace (5) Elektromobilita (21) Elektromobily (8) evropský trh (5) hatchback (3) Historie automobilů (5) Hybridní SUV (3) Ikonické modely (2) Klasická auta (3) Legendární vozy (2) Limitovaná edice (5) Luxusní auta (4) luxusní interiér (5) luxusní vozy (3) Motorsport (6) Nabíjení EV (3) plug-in hybrid (5) Porsche (3) Retro auta (2) Rychlé nabíjení (3) Spalovací motory (3) Supersport (3) SUV (3) Technologie budoucnosti (2) Technologie v autech (5) Test elektromobilu (3) Umělá inteligence (2) Villa d’Este (3) Vývoj automobilů (5) Zimní pneumatiky (3) Údržba auta (3) Řidičské chyby (2) Řidičské tipy (5)


Mohli jste zmeškat

Poslední samuraj s atmosférickou V8: Lexus IS 500 Ultimate Edition vzdoruje době
3 minuty čtení
  • Historie a zajímavosti

Poslední samuraj s atmosférickou V8: Lexus IS 500 Ultimate Edition vzdoruje době

Deflektory oken: Nepraktický módní přežitek, nebo funkční vychytávka?
4 minuty čtení
  • Řidičské tipy a bezpečnost

Deflektory oken: Nepraktický módní přežitek, nebo funkční vychytávka?

Kia K4 jako benzinové kombi. Nový soupeř pro Škodu Octavia?
4 minuty čtení
  • Technologie a inovace

Kia K4 jako benzinové kombi. Nový soupeř pro Škodu Octavia?

TEST BMW 750Ld xDrive: Dieselová sedma se čtyřmi turby, která trhá předsudky i asfalt
4 minuty čtení
  • Testy a recenze

TEST BMW 750Ld xDrive: Dieselová sedma se čtyřmi turby, která trhá předsudky i asfalt

Naše další weby

  • inDěti24.cz
  • inFitness24.cz
  • inMuži24.cz
  • inRodina24.cz

Návštěvnost:

Naše další weby

  • inZahrada24.cz
  • inZdraví24.cz
  • inŽeny24.cz
  • inFinance24.cz
  • Domů
  • Technologie a inovace
  • Údržba a servis
  • Testy a recenze
  • Historie a zajímavosti
  • Kontakt
Copyright © inAuta24.cz All rights reserved. | DarkNews by AF themes.
Spravovat souhlas s cookies
Pokud kliknete na „Přijmout všechny“, poskytnete tím souhlas k jejich ukládání na Vašem zařízení, což nám pomáhá s navigací na stránce, s analýzou využití dat a s našimi marketingovými snahami.
Funkční Vždy aktivní
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Předvolby
{title} {title} {title}