Skip to content
inAuta24.cz

inAuta24.cz

  • Domů
  • Technologie a inovace
  • Údržba a servis
  • Testy a recenze
  • Historie a zajímavosti
  • Kontakt
  • Domů
  • Historie a zajímavosti
  • Dodge Viper SR I a II: Americký kult, který vznikl z odvážné vize a Ferrari know-how
  • Historie a zajímavosti

Dodge Viper SR I a II: Americký kult, který vznikl z odvážné vize a Ferrari know-how

Petr Havrlant 22. 9. 2025 4 minuty čtení

Zdroj obrázku: Dodge

Počet přečtení článku: 398



Na začátku devadesátých let, v době, kdy americký trh ovládaly unylé sedany a poněkud mdlejší sportovní vozy, vzniklo něco nevídaného. Z hlubin vývojových kanceláří Chrysleru se zrodil Dodge Viper – auto, které neznalo kompromis. Vznikl díky touze po návratu surové síly, po autě, které se nebude bát přiznat své mechanické srdce. Viper se nestal jen autem, ale fenoménem.

Když v roce 1989 zazářil první koncept rudého Viperu na autosalonu v Detroitu, nikdo ještě netušil, že se z něj stane legenda, která změní směřování amerických sportovních vozů. S podporou Carrola Shelbyho, který do vývoje vnesl odkaz AC Cobry, se začalo pracovat na projektu, který měl posunout image Chrysleru na úplně jinou úroveň. A stalo se. Viper SR I, vyráběný od roku 1992, vyčníval z davu nejen svým designem bez zámků a klik, ale i tím, že mu chyběla střecha, klimatizace, a dokonce i boční okna. Šlo o návrat k podstatě řízení – surové, nekompromisní, syrové.

Pohon zajišťoval monstrózní osmolitrový desetiválec, původně odvozený z motoru nákladních vozidel Ram. Práci na něm však dostali technici z Lamborghini, které Chrysler tehdy vlastnil. Odlitý z hliníku, se dvěma ventily na válec a výkonem přes 400 koní, nebyl tenhle motor žádný drobeček. S manuální šestistupňovou převodovkou, bez jakýchkoliv elektronických berliček, nabízel zážitek, na který se nezapomíná – především při prvním plném sešlápnutí plynu. A právě v tom spočívala jeho magie. Nebyl nejrychlejší, ani nejtechnologičtější. Ale byl nejpřímější.

V roce 1996 se zrodila druhá generace Viperu – SR II. Přinesla modernizaci, pevnou střechu, nové podvozkové komponenty z hliníku a hlavně kupé GTS s dvojitými bublinami na střeše, které umožnily závodníkům nasadit přilby. Výfuky se přestěhovaly ze stran pod zadní nárazník, karoserie byla tužší a motor výkonnější. Kupé GTS se stalo předlohou pro závodní Viper GTS-R, který dominoval na závodních okruzích po celém světě a přinesl značce nevídanou prestiž.

Zdroj obrázku: Dodge
Zdroj obrázku: Dodge
Zdroj obrázku: Dodge
Zdroj obrázku: Dodge
Zdroj obrázku: Dodge

V závodním prostředí se Viper GTS-R ukázal jako skutečný válečník. Vyhrával ve třídách na Le Mans, Spa nebo Nürburgringu. Vítězství sbíral nejen ve své kategorii, ale občas dokázal porazit i mnohem lehčí a sofistikovanější prototypy. Závodil pod hlavičkou týmů Oreca, Larbre, Zakspeed a dalších. V jeho kokpitu se vystřídali závodníci jako Pedro Lamy, Karl Wendlinger či dokonce Alain Prost. Vývoj GT2 specifikace probíhal převážně ve Francii, ale měl globální dopad. Viper GTS-R ukázal, že americká technika, správně uchopená, dokáže konkurovat evropské špičce.

Na silnici se Viper stal snem tisíců řidičů – ne vždy však snesl realitu běžného provozu. První generace byla bez airbagů, ABS i trakční kontroly a neodpouštěla chyby. Silný motor, přetížení přes 1 g a absence elektroniky způsobovaly, že mnozí řidiči nezvládli jízdu hned po převzetí od prodejce. Přesto se stal Viper SR I kultovním vozem – právě pro svou syrovost. V devadesátých letech patřil k nejrychlejším autům světa a zároveň si zachoval cenovku, na kterou se dalo dosáhnout. Nejen milionáři, ale i „obyčejní Američané“ pracovali ve dvou i třech zaměstnáních, jen aby si splnili svůj sen.

S vývojem SR II přišla větší dostupnost výbavy, komfortu, klimatizace i elektrických oken. Stále však zůstával věrný své identitě. Z posledních verzí vznikly i limitované edice – například GT2 Champion Edition nebo ACR (American Club Racer), které ukázaly, že Viper umí být i ostrým nástrojem pro amatérské okruhové ježdění. Dodge se dokonce pokusil o specifikace s karbonovými díly, lepší aerodynamikou nebo lehčími komponenty. Ale vždy se držel své základní filozofie: jezdit rychle, hlučně a bez výmluv.

Závěrem je nutno podotknout, že SR I a SR II jsou dnes považovány za zlatou éru modelu Viper. Tyto vozy zanechaly stopu nejen v srdcích fanoušků, ale i na asfaltu závodních tratí. Jejich sběratelská hodnota roste každým rokem, především u verzí GTS-R nebo limitovaných edic. Pro milovníky automobilové historie je to připomínka doby, kdy auta měla duši, řidič musel řídit a nic nebylo přikrášlené elektronikou.

Dodge Viper SR I a II tak zůstávají trvale zapsané v automobilové kronice jako jedny z nejčistších sportovních vozů své doby. A právě díky tomu si jejich odkaz uchovává lesk i v době, kdy automobilky raději sází na ticho elektromotorů než na burácení desetiválce.




Autorem tohoto článku je redaktor: Petr Havrlant


Tags: Americké muscle cars Carroll Shelby Chrysler Desetiválec Dodge Viper Historie automobilů Kultovní auta Motorsport SR I SR II Viper GTS-R Závody Le Mans

Post navigation

Previous Dodge Viper: Prodán jako nový i sedm let po ukončení výroby. Jak je to možné?
Další Fiat Tris: Tříkolový elektrický pomocník, který uveze víc, než se zdá

Související články

Kia Mohave: Zapomenuté SUV, které by si Češi zamilovali. Robustní rám, silný diesel a nízká cena
4 minuty čtení
  • Historie a zajímavosti

Kia Mohave: Zapomenuté SUV, které by si Češi zamilovali. Robustní rám, silný diesel a nízká cena

Dodge Viper: Prodán jako nový i sedm let po ukončení výroby. Jak je to možné?
4 minuty čtení
  • Historie a zajímavosti

Dodge Viper: Prodán jako nový i sedm let po ukončení výroby. Jak je to možné?

Tady se zastavil čas: Dodge Viper RT/10 s pouhými 62 km hledá nového majitele
4 minuty čtení
  • Historie a zajímavosti

Tady se zastavil čas: Dodge Viper RT/10 s pouhými 62 km hledá nového majitele



Štítky

Atmosférický motor (3) Automobilový průmysl (8) automobilový trh (4) Autonomní řízení (5) Bezpečnost na silnici (8) budoucnost mobility (3) dojezd elektromobilu (4) Dojezd elektromobilů (3) Donald Trump (3) Elektrická auta (3) Elektrifikace (5) Elektromobilita (27) Elektromobily (9) evropský trh (5) hatchback (3) Historie automobilů (6) hybridní pohon (3) Hybridní SUV (3) Investice do aut (3) Klasická auta (4) Limitovaná edice (5) Luxusní auta (5) luxusní interiér (6) luxusní vozy (3) Motorsport (7) Nabíjení EV (3) plug-in hybrid (5) Pohon 4x4 (4) Pohon všech kol (3) Porsche (3) Retro vozy (3) Rychlé nabíjení (3) Spalovací motory (3) Supersport (3) SUV (5) Technologie v autech (5) Test elektromobilu (3) Testy aut (4) V8 Motor (3) Villa d’Este (3) výbava aut (3) Vývoj automobilů (5) Zimní pneumatiky (3) Údržba auta (3) Řidičské tipy (5)


Mohli jste zmeškat

Nejsilnější pick-up světa RAM 1500 TRX míří do Česka. Osmiválec HEMI budí respekt i v koloně
3 minuty čtení
  • Testy a recenze

Nejsilnější pick-up světa RAM 1500 TRX míří do Česka. Osmiválec HEMI budí respekt i v koloně

Kia Telluride dorazila do Česka: Osmimístný kolos s šestiválcem je jiná liga SUV
3 minuty čtení
  • Testy a recenze

Kia Telluride dorazila do Česka: Osmimístný kolos s šestiválcem je jiná liga SUV

Kia Sportage 2022: Větší, chytřejší a s kufrem pro celou rodinu. Nové technologie vás překvapí
3 minuty čtení
  • Technologie a inovace

Kia Sportage 2022: Větší, chytřejší a s kufrem pro celou rodinu. Nové technologie vás překvapí

Kia Carnival Hi-Limousine: Luxus, který si zaslouží i vaše nohy. Zapomeňte na Maybach!
3 minuty čtení
  • Testy a recenze

Kia Carnival Hi-Limousine: Luxus, který si zaslouží i vaše nohy. Zapomeňte na Maybach!

Naše další weby

  • inDěti24.cz
  • inFitness24.cz
  • inMuži24.cz
  • inRodina24.cz

Návštěvnost:

Naše další weby

  • inZahrada24.cz
  • inZdraví24.cz
  • inŽeny24.cz
  • inFinance24.cz
  • Domů
  • Technologie a inovace
  • Údržba a servis
  • Testy a recenze
  • Historie a zajímavosti
  • Kontakt
Copyright © inAuta24.cz - Zákaz kopírování článků pro komerční účely! | DarkNews by AF themes.