
Zdroj obrázku: Hyundai
Ruský trh byl pro značku Hyundai ještě před pár lety doslova zlatým dolem. V době největší slávy zde korejská automobilka prodávala statisíce vozů ročně a ruský spotřebitel si její modely oblíbil natolik, že se staly běžnou součástí tamních silnic. Odstup v roce 2022 po vypuknutí konfliktu na Ukrajině tak nebyl pouze geopolitickým postojem, ale i obrovskou obchodní ztrátou. Teď se ale zdá, že Korejci plánují návrat – a čas na rozhodnutí se krátí.
Hyundai, který v roce 2022 patřil mezi největší zahraniční automobilky operující v Rusku, zemi opustil s nadějí, že se brzy vrátí. Po třech letech však firma vidí, že konflikt nemá jasný konec a čekání ji začíná stát více než jen ztracené zisky. Jde o celý výrobní řetězec, dodavatelské vztahy, logistiku a především o pověst značky. Pro Hyundai se Rusko nikdy nestalo jen „dalším trhem“. Šlo o jednu z klíčových oblastí, kde automobilka dokázala konkurovat jak evropským, tak japonským značkám a vytvořila si pevné místo v srdci mnoha ruských řidiček i řidičů.
Hyundai měl v Rusku dokonce vlastní továrnu v Petrohradu, která umožňovala rychlou výrobu a distribuci modelů přizpůsobených místnímu klimatu i preferencím zákazníků. Právě tato továrna je nyní v centru dění. Korejská automobilka totiž uzavřela smlouvu, která jí dává možnost objekt zpětně odkoupit – ale jen do konce letošního roku. Pokud by Hyundai tuto šanci prošvihnul, musel by v případě návratu budovat nové zázemí úplně od nuly, což by znamenalo mnohamiliardové náklady a minimálně tříletý odklad.
Zajímavé je, že Hyundai v současnosti nechce komentovat konkrétní plány. Přesto však od listopadu 2024 přicházejí neoficiální zprávy o přípravách návratu. Zdroje z Koreje i Ruska mluví o obnovení kontaktů s bývalými zaměstnanci, přezkoumání dodavatelských řetězců i o prvních jednáních s ruskými úřady. Pokud se to potvrdí, bude Hyundai jednou z prvních velkých značek, které se do Ruska vracejí.



Tento krok ale není osamocený. Podle ruských médií začalo více automobilek obnovovat ochranné známky spojené s jejich vozy – což je jasný signál, že návrat plánují i další. Důvod je jednoduchý: i bez přítomnosti západních značek se v Rusku v roce 2024 prodalo více než 1,5 milionu nových aut. Trh je tedy aktivní, silný a čeká na kvalitní značky, které nabídnou víc než jen levná čínská auta. Mimochodem, právě čínské značky dočasně zaplnily uvolněný prostor, ale jak uvádí ruský Avtostat, tamní zákazníci po nich sahají často jen z nutnosti, nikoliv z přesvědčení.
Hyundai tedy nestojí jen před ekonomickým rozhodnutím, ale také před příležitostí, jak se opět stát klíčovým hráčem v zemi, kde má hluboké kořeny. A přestože návrat do Ruska během probíhajícího konfliktu může vyvolat kontroverze, pragmatický pohled mnohých analytiků i zákazníků převažuje. Argument, že obnova výroby a prodeje oslabuje závislost na Číně a přináší konkurenci, rezonuje i u západních expertů.
Zůstává ale otázkou, zda se návrat Hyundai skutečně odehraje ještě letos. Čas běží a rozhodnutí musí padnout velmi brzy. Každý další měsíc bez konkrétního kroku snižuje šance na hladký návrat. Pokud by opce na továrnu v Petrohradu propadla, nebyla by to jen ztráta majetku, ale i ztráta důvěry, kterou si Hyundai v Rusku po léta budoval. A ta se v automobilovém světě obnovuje jen velmi těžko.
Ve výsledku se tedy nejedná jen o jednu automobilku. Příběh Hyundai je ilustrací širšího trendu: firmy, které z Ruska odešly, začínají přehodnocovat své postoje. Ne kvůli změně situace, ale kvůli realitě trhu, který se nezastavil a dál funguje. Otázkou zůstává, jak na to zareagují spotřebitelé i konkurence. Pokud se Hyundai skutečně vrátí, může tím odstartovat lavinu, která změní celou mapu evropského automobilového průmyslu.
Zdrojem fotografií v tomto příspěvku je: pixabay.com a freepik.com