
Zdroj fotografie freepik.com
Automobilová historie je plná revolučních motorů, které posunuly hranice výkonu, efektivity i inovací. Některé z nich se staly legendami díky své spolehlivosti, jiné ohromily svou silou a technologickou vyspělostí. Pojďme se podívat na nejslavnější motory, které zanechaly nesmazatelnou stopu v automobilovém průmyslu.
1. Ford Flathead V8 (1932) – První cenově dostupný osmiválec
V roce 1932 Ford představil Flathead V8, první cenově dostupný osmiválcový motor, který zpřístupnil silný výkon široké veřejnosti.
✔ Proč byl revoluční?
- Nabízel vysoký výkon za nízkou cenu.
- Stal se základem pro hot rod kulturu v USA.
- Vyráběl se téměř 20 let, což svědčí o jeho kvalitě.
📌 Použití: Ford Model 18, Mercury Eight, různé hot rody.
2. Chevrolet Small Block V8 (1955) – Ikona amerických muscle cars
Když Chevrolet v roce 1955 uvedl Small Block V8, stal se jedním z nejpopulárnějších motorů všech dob.
✔ Čím vynikal?
- Modulární konstrukce umožnila snadné úpravy a vylepšení.
- Výroba probíhala více než 50 let a bylo vyrobeno přes 100 milionů kusů.
- Použitý ve sportovních vozech jako Chevrolet Corvette, Camaro a Impala.
📌 Použití: Chevrolet Corvette, Camaro, různé modely GM.
3. Volkswagen Air-Cooled Boxer (1936) – Motor, který poháněl legendy
Vzduchem chlazený čtyřválcový boxer motor se stal symbolem spolehlivosti a jednoduchosti.
✔ Proč byl unikátní?
- Bez potřeby kapalného chlazení – méně poruchové součásti.
- Použitý ve VW Brouk, VW Bus a Porsche 356.
- Vyrobilo se více než 20 milionů kusů.
📌 Použití: Volkswagen Beetle, Porsche 356, VW Transporter.
4. Ferrari Colombo V12 (1947) – Srdce italských supersportů
Gioachino Colombo navrhl ikonický V12 motor, který definoval éru Ferrari.
✔ Čím byl výjimečný?
- Nízká hmotnost a vysoké otáčky, ideální pro sportovní auta.
- Použit v legendárních modelech jako Ferrari 250 GTO a Ferrari Daytona.
- Vyráběl se více než 40 let.
📌 Použití: Ferrari 250 GTO, Ferrari 275 GTB, Ferrari Daytona.
5. Honda B-Series VTEC (1989) – Revoluce v malých motorech
Honda v 80. letech představila systém VTEC (Variable Valve Timing and Lift Electronic Control), který přinesl dynamický výkon i nízkou spotřebu.
✔ Co bylo revoluční?
- Proměnné časování ventilů pro vyšší výkon bez kompromisu v efektivitě.
- Legendární status mezi tuningovými nadšenci.
- Použit v ikonických modelech jako Honda Civic Type R a Integra Type R.
📌 Použití: Honda Civic, Honda Integra, Honda S2000.

6. BMW Inline-6 (M30) – Legenda řadových šestiválců
Řadový šestiválec BMW M30 si získal pověst spolehlivého a výkonného motoru.
✔ Proč je tak ceněný?
- Plynulý chod a vysoká odolnost.
- Použit ve slavných modelech jako BMW E30, E28, E34.
- Výroba probíhala více než 30 let.
📌 Použití: BMW 5 Series, BMW 7 Series, BMW E30 M3.
7. Toyota 2JZ-GTE (1991) – Ikona japonských supersportů
Pokud existuje motor, který definuje japonskou tuningovou scénu, je to Toyota 2JZ-GTE.
✔ Proč je tak slavný?
- Extrémní odolnost – snese obrovské úpravy výkonu.
- Sekvenční turbodmychadla zajišťovala plynulý nárůst výkonu.
- Stal se legendou díky Toyota Supra Mk4.
📌 Použití: Toyota Supra Mk4, Lexus SC300, Toyota Aristo.
8. Mercedes-Benz OM617 (1974) – Dieselová legenda
Tento pětiválcový dieselový motor se stal synonymem spolehlivosti.
✔ V čem byl jedinečný?
- Extrémní odolnost a životnost – některé vozy ujely přes 1 000 000 km.
- Byl jedním z prvních turbodieselů pro osobní auta.
- Použit v legendárních Mercedes-Benz W123 a W126.
📌 Použití: Mercedes-Benz W123, W126, G-Class.
9. Porsche Mezger Flat-6 (1964) – Král boxerů
Porsche navrhlo vzduchem chlazený šestiválec, který poháněl slavné modely jako 911 Carrera.
✔ Proč je ikonický?
- Nízké těžiště a perfektní vyvážení.
- Použit v modelech Porsche 911, 917 a 959.
- Kombinoval spolehlivost s vysokým výkonem.
📌 Použití: Porsche 911, Porsche 959, Porsche 917.
10. Bugatti W16 (2005) – Nejextrémnější motor světa
Bugatti vytvořilo unikátní W16 motor s čtyřmi turbodmychadly, který dodával neuvěřitelný výkon.
✔ Čím je tak výjimečný?
- 8,0 litru objem a výkon přes 1 500 koní.
- Umožnil Bugatti Veyron a Chiron překonat rychlost 400 km/h.
- Jedinečná konstrukce – čtyři řady po čtyřech válcích.
📌 Použití: Bugatti Veyron, Bugatti Chiron.
Závěr
Historie automobilů by nebyla stejná bez těchto motorů. Od spolehlivých dieselů po extrémní supersporty, každý z těchto motorů si zaslouží místo v srdci fanoušků aut. Který z nich je váš favorit?
Zdrojem fotografií v tomto příspěvku je: pixabay.com a freepik.com