Zdroj obrázku: Aston Martin
Jedinečný vůz, který kombinuje aristokratický britský styl s italským citem pro design, hledá nového majitele. Aston Martin Jet 2+2 je posledním výtvorem slavného designového studia Bertone před jeho krachem – a zároveň připomínkou doby, kdy byl automobilový design ještě uměním.
Představte si Aston Martin Rapide, který místo elegantní sportovní karoserie sedanu obléká tvar shooting brake – karoserii kombi, která není jen praktická, ale i půvabná. Přidejte k tomu panoramatické sklo po celé délce střechy, kůži tak jemnou, že by jí záviděly i ty nejluxusnější kožené sedačky a detaily ze dřeva a chromu, které podtrhují aristokratickou podstatu vozu. Takový je Aston Martin Jet 2+2 – skutečný klenot, který vznikl v jediném exempláři.
Za jeho vznikem stojí karosárna Bertone, legendární italské designérské studio, které si během 20. století vydobylo světové renomé spoluprací s automobilkami jako Alfa Romeo, Lamborghini, Ferrari nebo Lancia. Poslední projekt tohoto studia byl však překvapivě britský. Jet 2+2 byl postaven jako pocta 60 letům spolupráce s Aston Martinem a veřejnosti se představil v roce 2013 na ženevském autosalonu.
Zakázku zadal Barry Weir – britský sběratel a dobrodruh známý tím, že ve svém Aston Martinu DB2/4 objel celý svět. Pro Weira byl Jet 2+2 splněným snem, ideálním spojením exkluzivity a praktičnosti. Zajímavostí je, že vůz jako první Aston Martin vůbec nabízel sklápěcí zadní sedadla – do té doby nepředstavitelná funkcionalita v rámci této značky. Ačkoliv se původně uvažovalo o sérii deseti vozů, nakonec vznikl jen jediný.





Odkaz na vůz Bertone Jet z roku 1961 – navržený tehdy začínajícím Giugiarem – je zcela záměrný. Nový Jet 2+2 staví právě na historii a tradici. Jeho linie jsou plynulé a vyvážené, panoramatické střešní okno navozuje dojem otevřenosti a svobody, interiér je zcela na míru a dýchá italskou noblesou. Auto nezapře britský šarm a eleganci, ale zároveň má v sobě ten pověstný italský švih, který činí každé svezení zážitkem.
V technické rovině je Jet 2+2 prakticky identický s Aston Martinem Rapide – pod kapotou tedy dřímá atmosférický dvanáctiválec o objemu 6,0 litru, který nabízí výkon přes 550 koní. Z 0 na 100 km/h zvládne za zhruba 5 sekund a maximální rychlost se pohybuje kolem 300 km/h. Tohle není kombi pro rodinu s kočárkem. Tohle je expresní jachta na čtyřech kolech.
Po více než dekádě, během které se Jet 2+2 stal sběratelským svatým grálem, se vůz nyní opět dostává na světlo světa. Dne 29. března se bude dražit v britské aukční síni Dore & Rees. Zmíněný exemplář má najeto pouze 40 tisíc kilometrů a podle expertů je ve výtečném stavu. Je to možná poslední šance získat vůz, který nejen reprezentuje konec jedné slavné éry, ale zároveň i začátek nové – éry, kdy sběratelská auta nejsou jen o koních a kilometrech, ale o příbězích.
Zůstává otázka: kolik bude někdo ochoten za tuto unikátní kombinaci britského inženýrství a italského génia zaplatit? Vzhledem k výjimečnosti vozu se očekává cena v řádu několika milionů korun. Ale jak známo – za něco takového se neplatí jen penězi. Platí se i láskou k automobilovému umění.
