Skip to content
inAuta24.cz

inAuta24.cz

  • Domů
  • Technologie a inovace
  • Údržba a servis
  • Testy a recenze
  • Historie a zajímavosti
  • Kontakt
  • Domů
  • Technologie a inovace
  • Taycan a tvrdá realita trhu: Když umění a elektromobilita narazí na čísla
  • Technologie a inovace

Taycan a tvrdá realita trhu: Když umění a elektromobilita narazí na čísla

Petr Havrlant 5. 6. 2025 4 minuty čtení

Zdroj obrázku: Porsche

Počet přečtení článku: 2 957



Když Porsche uvedlo Taycan, mělo se jednat o symbol přechodu do elektrické budoucnosti. Spojení sportovního ducha značky s ekologickým pohonem mělo přinést novou éru, v níž by značka neztratila svou duši, ale zároveň obstála v čím dál náročnějším světě regulací a emisních norem. Bohužel, aktuální příběh Taycanu 4S ukazuje, že marketingové ambice často končí na realitě trhu a tvrdých ekonomických faktech.

Nejde tu jen o jeden konkrétní případ. Elektromobily obecně se potýkají s dramatickou ztrátou hodnoty, ale Taycan si na tomto poli drží nechtěný primát. Značka Porsche přitom měla a stále má silný emocionální náboj – lidé si ji kupují kvůli zážitku, historii, prestiži. Ale co když i značka s takovým renomé nedokáže zabránit tomu, aby její produkt ztratil během čtyř let více než polovinu své hodnoty? A co víc – i v případě výjimečné edice spojené s uměním?

Zmíněný Taycan 4S, přezdívaný Queen of the Night, vznikl jako umělecké dílo na kolech. Jeho lakování má na svědomí americký malíř Richard Phillips, s nímž Porsche oficiálně spolupracovalo. V roce 2021 byl prodán za 200 tisíc dolarů a vyvolal očekávání, že jakožto artcar bude časem na ceně růst. Všechno tomu napovídalo – šlo o výjimečný kousek, limitovanou edici, oficiálně zaštítěnou samotným výrobcem. Jenže letos se ukázalo, že očekávání jsou jedna věc, realita aukčních síní druhá.

Na aukci Broad Arrow Auctions se očekávala prodejní cena mezi 200 až 250 tisíci eur. Reálně se vůz vydražil za 69 000 eur. To znamená ztrátu 2,64 milionu korun. Auto, které za čtyři roky ujelo pouhých 600 km, tak stálo svého majitele každý ujetý kilometr přibližně 4 400 Kč. A to čistě na ztrátě hodnoty. Žádná údržba, žádné pojištění, žádná energie – jen samotné odečítání z ceny.

Zdroj obrázku: Porsche
Zdroj obrázku: Porsche
Zdroj obrázku: Porsche
Zdroj obrázku: Porsche
Zdroj obrázku: Porsche

A právě tento příběh odhaluje hlubší problém. Taycan není výjimkou. Jde o symptom většího trendu, kterým je stále větší obava z investice do elektromobilu. Nejde přitom o to, že by byl vůz nekvalitní nebo nedostatečně výkonný – Taycan 4S je technologicky brilantní, nabízí špičkové jízdní vlastnosti a patří mezi nejlépe jezdící elektromobily na trhu. Jenže rychlý vývoj technologií, obava z degradace baterie a neustále se měnící standardy dobíjení a konektivity způsobují, že auta stárnou mnohem rychleji než dřív.

Navíc, Taycan se prodával za velmi vysoké ceny. V momentě, kdy se začne snižovat jeho hodnota, je to skokové a dramatické. Pro značku, která byla dlouhá léta symbolem odolnosti proti znehodnocení, je to katastrofální zpráva. Porsche bylo dříve známé tím, že i desetileté modely 911 si držely cenu téměř magicky. A teď? Stačí pár let, a jste bez třetiny investice.

Tento propad navíc není jen účetním problémem. Dopadá na vnímání značky jako celku, na její leasingové programy, pojistné produkty, důvěru zákazníků i strategii vývoje nových modelů. Taycan měl být klíčovým hráčem v elektrické revoluci značky. Dnes je spíš varováním. A není se co divit, že Porsche zažívá v posledních letech ekonomický tlak, navzdory bohatému portfoliu.

Zůstává otázkou, zda umělecký aspekt mohl Taycanu 4S vůbec pomoci. Odpověď je zřejmě ne. Umělecká auta mohou být zisková, pokud jde o limitované, historicky silně spjaté projekty – viz BMW Art Cars. Jenže elektromobil v moderním balení, i když vizuálně zajímavý, naráží na skeptický postoj publika. Sběratelé se zřejmě Taycanu bojí stejně jako běžní zákazníci. A co je ještě děsivější – i sběratelsky vzácný Taycan se prodal za podobnou částku, jako běžný čtyřletý kus se standardní výbavou.

Budoucnost elektromobilů tedy není jen o dojezdu nebo nabíjecím čase. Je o tom, jak si dokáží držet hodnotu, jak se promítnou do ekonomiky vlastnictví. A tady Taycan totálně selhal. A spolu s ním padá i iluze, že technologická špička a značka s věhlasem jsou samy o sobě zárukou úspěchu.




Autorem tohoto článku je redaktor: Petr Havrlant


Tags: Artcar aukce Broad Arrow Auctions Elektromobilita Investice do aut luxusní vozy Porsche Porsche Taycan Richard Phillips Technologie Ztráta hodnoty Zůstatková hodnota

Post navigation

Previous Alpine A390: Elektrická těžkotonážní vlaštovka nebo drahá zrada značky?
Další Návrat legendy: Bovensiepen Zagato spojuje minulost Alpiny s budoucností ruční automobilové tvorby

Související články

Aston Martin Valhalla podstoupil finální testy a jde do výroby. Do vyprodání nemá daleko
3 minuty čtení
  • Technologie a inovace

Aston Martin Valhalla podstoupil finální testy a jde do výroby. Do vyprodání nemá daleko

Poslechněte si v akci nový Aston Martin Valhalla. Fernando Alonso ho v Monaku nešetřil
3 minuty čtení
  • Technologie a inovace

Poslechněte si v akci nový Aston Martin Valhalla. Fernando Alonso ho v Monaku nešetřil

Kia Sportage 2022: Větší, chytřejší a s kufrem pro celou rodinu. Nové technologie vás překvapí
3 minuty čtení
  • Technologie a inovace

Kia Sportage 2022: Větší, chytřejší a s kufrem pro celou rodinu. Nové technologie vás překvapí



Štítky

Aston Martin (3) Atmosférický motor (3) Automobilový průmysl (8) automobilový trh (4) Autonomní řízení (5) Bezpečnost na silnici (8) budoucnost mobility (3) dojezd elektromobilu (4) Dojezd elektromobilů (3) Donald Trump (3) Elektrická auta (3) Elektrifikace (5) Elektromobilita (27) Elektromobily (9) evropský trh (5) hatchback (3) Historie automobilů (6) hybridní pohon (3) Hybridní SUV (3) Investice do aut (4) Klasická auta (4) Limitovaná edice (7) Luxusní auta (5) luxusní interiér (7) luxusní vozy (4) Motorsport (7) Nabíjení EV (3) plug-in hybrid (7) Pohon 4x4 (4) Pohon všech kol (3) Porsche (3) Retro vozy (3) Rychlé nabíjení (3) Spalovací motory (3) Supersport (6) SUV (5) Technologie v autech (5) Test elektromobilu (3) Testy aut (4) V8 Motor (3) výbava aut (3) Vývoj automobilů (5) Zimní pneumatiky (3) Údržba auta (3) Řidičské tipy (5)


Mohli jste zmeškat

Dlouho ukryté Ferrari F50 Ralpha Laurena je na prodej. Z ceny se vám protočí panenky
3 minuty čtení
  • Historie a zajímavosti

Dlouho ukryté Ferrari F50 Ralpha Laurena je na prodej. Z ceny se vám protočí panenky

Poslední dílo studia Bertone před jeho krachem je na prodej: Unikátní Aston Martin Jet 2+2
3 minuty čtení
  • Historie a zajímavosti

Poslední dílo studia Bertone před jeho krachem je na prodej: Unikátní Aston Martin Jet 2+2

Aston Martin Valhalla podstoupil finální testy a jde do výroby. Do vyprodání nemá daleko
3 minuty čtení
  • Technologie a inovace

Aston Martin Valhalla podstoupil finální testy a jde do výroby. Do vyprodání nemá daleko

Poslechněte si v akci nový Aston Martin Valhalla. Fernando Alonso ho v Monaku nešetřil
3 minuty čtení
  • Technologie a inovace

Poslechněte si v akci nový Aston Martin Valhalla. Fernando Alonso ho v Monaku nešetřil

  • Domů
  • Technologie a inovace
  • Údržba a servis
  • Testy a recenze
  • Historie a zajímavosti
  • Kontakt
Copyright © inAuta24.cz - Zákaz kopírování článků pro komerční účely! | DarkNews by AF themes.