Skip to content
inAuta24.cz

inAuta24.cz

  • Domů
  • Technologie a inovace
  • Údržba a servis
  • Testy a recenze
  • Historie a zajímavosti
  • Kontakt
  • Domů
  • Technologie a inovace
  • Taycan a tvrdá realita trhu: Když umění a elektromobilita narazí na čísla
  • Technologie a inovace

Taycan a tvrdá realita trhu: Když umění a elektromobilita narazí na čísla

Petr Havrlant 5. 6. 2025 4 minuty čtení

Zdroj obrázku: Porsche

Počet přečtení článku: 1 472



Když Porsche uvedlo Taycan, mělo se jednat o symbol přechodu do elektrické budoucnosti. Spojení sportovního ducha značky s ekologickým pohonem mělo přinést novou éru, v níž by značka neztratila svou duši, ale zároveň obstála v čím dál náročnějším světě regulací a emisních norem. Bohužel, aktuální příběh Taycanu 4S ukazuje, že marketingové ambice často končí na realitě trhu a tvrdých ekonomických faktech.

Nejde tu jen o jeden konkrétní případ. Elektromobily obecně se potýkají s dramatickou ztrátou hodnoty, ale Taycan si na tomto poli drží nechtěný primát. Značka Porsche přitom měla a stále má silný emocionální náboj – lidé si ji kupují kvůli zážitku, historii, prestiži. Ale co když i značka s takovým renomé nedokáže zabránit tomu, aby její produkt ztratil během čtyř let více než polovinu své hodnoty? A co víc – i v případě výjimečné edice spojené s uměním?

Zmíněný Taycan 4S, přezdívaný Queen of the Night, vznikl jako umělecké dílo na kolech. Jeho lakování má na svědomí americký malíř Richard Phillips, s nímž Porsche oficiálně spolupracovalo. V roce 2021 byl prodán za 200 tisíc dolarů a vyvolal očekávání, že jakožto artcar bude časem na ceně růst. Všechno tomu napovídalo – šlo o výjimečný kousek, limitovanou edici, oficiálně zaštítěnou samotným výrobcem. Jenže letos se ukázalo, že očekávání jsou jedna věc, realita aukčních síní druhá.

Na aukci Broad Arrow Auctions se očekávala prodejní cena mezi 200 až 250 tisíci eur. Reálně se vůz vydražil za 69 000 eur. To znamená ztrátu 2,64 milionu korun. Auto, které za čtyři roky ujelo pouhých 600 km, tak stálo svého majitele každý ujetý kilometr přibližně 4 400 Kč. A to čistě na ztrátě hodnoty. Žádná údržba, žádné pojištění, žádná energie – jen samotné odečítání z ceny.

Zdroj obrázku: Porsche
Zdroj obrázku: Porsche
Zdroj obrázku: Porsche
Zdroj obrázku: Porsche
Zdroj obrázku: Porsche

A právě tento příběh odhaluje hlubší problém. Taycan není výjimkou. Jde o symptom většího trendu, kterým je stále větší obava z investice do elektromobilu. Nejde přitom o to, že by byl vůz nekvalitní nebo nedostatečně výkonný – Taycan 4S je technologicky brilantní, nabízí špičkové jízdní vlastnosti a patří mezi nejlépe jezdící elektromobily na trhu. Jenže rychlý vývoj technologií, obava z degradace baterie a neustále se měnící standardy dobíjení a konektivity způsobují, že auta stárnou mnohem rychleji než dřív.

Navíc, Taycan se prodával za velmi vysoké ceny. V momentě, kdy se začne snižovat jeho hodnota, je to skokové a dramatické. Pro značku, která byla dlouhá léta symbolem odolnosti proti znehodnocení, je to katastrofální zpráva. Porsche bylo dříve známé tím, že i desetileté modely 911 si držely cenu téměř magicky. A teď? Stačí pár let, a jste bez třetiny investice.

Tento propad navíc není jen účetním problémem. Dopadá na vnímání značky jako celku, na její leasingové programy, pojistné produkty, důvěru zákazníků i strategii vývoje nových modelů. Taycan měl být klíčovým hráčem v elektrické revoluci značky. Dnes je spíš varováním. A není se co divit, že Porsche zažívá v posledních letech ekonomický tlak, navzdory bohatému portfoliu.

Zůstává otázkou, zda umělecký aspekt mohl Taycanu 4S vůbec pomoci. Odpověď je zřejmě ne. Umělecká auta mohou být zisková, pokud jde o limitované, historicky silně spjaté projekty – viz BMW Art Cars. Jenže elektromobil v moderním balení, i když vizuálně zajímavý, naráží na skeptický postoj publika. Sběratelé se zřejmě Taycanu bojí stejně jako běžní zákazníci. A co je ještě děsivější – i sběratelsky vzácný Taycan se prodal za podobnou částku, jako běžný čtyřletý kus se standardní výbavou.

Budoucnost elektromobilů tedy není jen o dojezdu nebo nabíjecím čase. Je o tom, jak si dokáží držet hodnotu, jak se promítnou do ekonomiky vlastnictví. A tady Taycan totálně selhal. A spolu s ním padá i iluze, že technologická špička a značka s věhlasem jsou samy o sobě zárukou úspěchu.




Autorem tohoto článku je redaktor: Petr Havrlant


Tags: Artcar aukce Broad Arrow Auctions Elektromobilita Investice do aut luxusní vozy Porsche Porsche Taycan Richard Phillips Technologie Ztráta hodnoty Zůstatková hodnota

Pokračovat ve čtení

Předchozí: Alpine A390: Elektrická těžkotonážní vlaštovka nebo drahá zrada značky?
Další: Návrat legendy: Bovensiepen Zagato spojuje minulost Alpiny s budoucností ruční automobilové tvorby

Související články

CATL mění pravidla hry: Mazda postaví nové elektromobily na čínském podvozku Bedrock
4 minuty čtení
  • Technologie a inovace

CATL mění pravidla hry: Mazda postaví nové elektromobily na čínském podvozku Bedrock

BMW Speedtop: Elegantní shooting brake pro 70 vyvolených zaujme tvary i silou V8
3 minuty čtení
  • Technologie a inovace

BMW Speedtop: Elegantní shooting brake pro 70 vyvolených zaujme tvary i silou V8

Giamaro Katla: Nový italský hypersport bez kompromisů přináší přes 2000 koní a čtyři turba
3 minuty čtení
  • Technologie a inovace

Giamaro Katla: Nový italský hypersport bez kompromisů přináší přes 2000 koní a čtyři turba



Štítky

automobilový design (2) Automobilový průmysl (6) automobilový trh (3) Autonomní řízení (5) Bezpečnost na silnici (8) Brembo brzdy (2) Budoucnost aut (2) budoucnost mobility (3) dojezd elektromobilu (3) Dojezd elektromobilů (3) Ekologická doprava (2) Elektrifikace (5) Elektromobilita (17) Elektromobily (6) evropský trh (4) Exkluzivní auto (2) Ferrari (2) hatchback (3) Historie automobilů (4) Hybridní SUV (3) Jak správně řídit (2) Karbonový monokok (2) Klasická auta (3) levná auta (2) Limitovaná edice (4) Luxusní auta (4) luxusní interiér (5) luxusní vozy (3) Motorsport (6) Nabíjení EV (3) plug-in hybrid (3) Porsche (3) Přetáčivý smyk (2) Rychlé nabíjení (3) Spalovací motory (3) Sportovní elektromobil (2) Supersport (3) SUV (3) Technologie v autech (5) Test elektromobilu (3) Villa d’Este (3) Vývoj automobilů (5) Zimní pneumatiky (3) Údržba auta (3) Řidičské tipy (5)


Mohli jste zmeškat

Mazda 6e míří do Česka: Nabídne rozumnou cenu, styl a konkurenceschopný dojezd
3 minuty čtení
  • Testy a recenze

Mazda 6e míří do Česka: Nabídne rozumnou cenu, styl a konkurenceschopný dojezd

CATL mění pravidla hry: Mazda postaví nové elektromobily na čínském podvozku Bedrock
4 minuty čtení
  • Technologie a inovace

CATL mění pravidla hry: Mazda postaví nové elektromobily na čínském podvozku Bedrock

Za volantem Omody 9 přímo v Číně: Nejen síla, ale i styl a technologie za neuvěřitelnou cenu
4 minuty čtení
  • Testy a recenze

Za volantem Omody 9 přímo v Číně: Nejen síla, ale i styl a technologie za neuvěřitelnou cenu

TEST: Dacia Bigster Journey hybrid 155 – Rumunský obr s překvapivým komfortem
4 minuty čtení
  • Testy a recenze

TEST: Dacia Bigster Journey hybrid 155 – Rumunský obr s překvapivým komfortem

Naše další weby

  • inDěti24.cz
  • inFitness24.cz
  • inMuži24.cz
  • inRodina24.cz

Návštěvnost:

Naše další weby

  • inZahrada24.cz
  • inZdraví24.cz
  • inŽeny24.cz
  • inFinance24.cz
  • Domů
  • Technologie a inovace
  • Údržba a servis
  • Testy a recenze
  • Historie a zajímavosti
  • Kontakt
Copyright © inAuta24.cz All rights reserved. | DarkNews by AF themes.
Spravovat souhlas s cookies
Pokud kliknete na „Přijmout všechny“, poskytnete tím souhlas k jejich ukládání na Vašem zařízení, což nám pomáhá s navigací na stránce, s analýzou využití dat a s našimi marketingovými snahami.
Funkční Vždy aktivní
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Předvolby
{title} {title} {title}