Skip to content
inAuta24.cz

inAuta24.cz

  • Domů
  • Technologie a inovace
  • Údržba a servis
  • Testy a recenze
  • Historie a zajímavosti
  • Kontakt
  • Domů
  • Technologie a inovace
  • Většina automobilek spílá Trumpovi za nová cla na auta, jedna ale říká pravdu: Může za to EU
  • Technologie a inovace

Většina automobilek spílá Trumpovi za nová cla na auta, jedna ale říká pravdu: Může za to EU

Petr Havrlant 20. 6. 2025 3 minuty čtení

Zdroj obrázku: Europa EU/EC - Audiovisual Service, tiskové materiály

Počet přečtení článku: 2 428



Zatímco většina evropských automobilek obrací vinu na Donalda Trumpa za nová cla, britsko-francouzská automobilka Ineos Automotive se jako jediná postavila čelem k realitě: může za to Evropská unie. A její mlčení k dlouholetému nerovnovážnému obchodnímu vztahu.

Cla. Slovo, které v současnosti vyvolává paniku ve všech evropských automobilkách. Americký prezident Donald Trump, opět v kurzu a zjevně s rostoucím vlivem, oznámil novou vlnu cel na dovoz evropských automobilů. Konkrétně jde o 25 % clo na dovoz vozidel do USA. Většina firem začala okamžitě kritizovat Washington a spílá Trumpovi za agresivní krok. Ale málokdo z nich připomíná, proč k tomuto kroku vůbec došlo – a kdo vlastně celou obchodní nerovnováhu začal.

Naštěstí ne všichni mlčí. Zatímco německé značky jako BMW či Mercedes varují před obchodní válkou, jen jedna automobilka nazvala věci pravými jmény: Ineos Automotive. Tahle relativně mladá automobilka sídlící ve Velké Británii s výrobními linkami ve Francii ve svém oficiálním vyjádření uvedla, že „je šílené, že EU hrozbu cel ze strany USA ignorovala“. A nejen to. Podle Ineosu bylo jasně řečeno, co Washington požaduje: férovost a reciprocitu. Namísto jakékoli snahy o dohodu se však Brusel rozhodl vše ignorovat. Není to tak trochu znak hlubší politické krize?

EU dlouhodobě uvaluje 10% clo na dovoz amerických aut. Oproti tomu USA si za evropská auta účtují jen 2,5 %. To je čtyřnásobný rozdíl. Ačkoliv v praxi zasahuje hlavně americká auta dovážená do Evropy – jejichž podíl je mizivý – reálně to poškozuje hlavně evropské značky, které mají výrobní závody v USA, jako BMW či Volkswagen. Těm by férovější obchodní podmínky reálně pomohly. Ale EU jako by neviděla důvod jednat. A tak došlo na to, co Trump slíbil – odvetné clo.

Zdroj obrázku: Europa EU/EC – Audiovisual Service, tiskové materiály
Zdroj obrázku: Europa EU/EC – Audiovisual Service, tiskové materiály
Zdroj obrázku: Europa EU/EC – Audiovisual Service, tiskové materiály
Zdroj obrázku: Europa EU/EC – Audiovisual Service, tiskové materiály

Šéfka Ineosu Lynn Calder ve svém komentáři dodává: „Takhle to končí, když politici sedí s rukama v klíně. My, jako nová automobilová značka vyrůstající v EU, jsme těmito cly zranitelní a potřebujeme, aby naši političtí představitelé aktivně hájili naše podnikání, pracovní místa i ekonomiku.“ Slova, která se dnes nebojí říct málokdo. A přitom tak důležitá.

BMW a další výrobci zatím mlží. Opatrně varují před eskalací obchodní války, ale na rozdíl od Ineosu nepoukazují na příčinu. Zjevně se bojí říct nahlas, že vina leží i – nebo spíš hlavně – na straně EU. Evropská komise se místo jednání o snížení cel postavila do obranné pozice a hrozí odvetnými opatřeními. V době, kdy se automobilový průmysl potýká s přechodem na elektromobilitu, zpomalující ekonomikou a rostoucí konkurencí z Číny, jde o naprosto nepochopitelný krok.

A Trump? Ten dělá jen to, co dělal vždy – snaží se vytvořit pro americké firmy férové podmínky. Ohlásil, že neustálé nerovnosti nenechá být. EU měla možnost vyjednávat, ustoupit, hledat kompromis. Ale raději čekala, až bude pozdě. A zaplatí za to – automobilky, dodavatelé, zaměstnanci. Všichni.

Doufejme, že tato výměna celně-obchodních ran přiměje evropské politiky k zamyšlení. Možná je čas znovu otevřít téma celních bariér, rovného přístupu a skutečně svobodného trhu. A přestat se ohánět frázemi o ochraně domácí produkce, když ve skutečnosti taková ochrana škodí hlavně domácím výrobcům.




Autorem tohoto článku je redaktor: Petr Havrlant


Tags: Automobilový průmysl BMW Cla na auta Donald Trump Evropská komise Evropská unie Ineos Automotive Obchodní válka Průmyslová politika Trump USA vs EU Vývoz aut

Post navigation

Previous Volvo žádá majitele tisíců plug-in hybridů, aby je přestali nabíjet. Hrozí jim „termální události“ alias požáry
Další Vládní průzkum v Nizozemsku potvrdil, že většina majitelů elektromobilů bude chtít zpět svá spalovací auta

Související články

Kia Sportage 2022: Větší, chytřejší a s kufrem pro celou rodinu. Nové technologie vás překvapí
3 minuty čtení
  • Technologie a inovace

Kia Sportage 2022: Větší, chytřejší a s kufrem pro celou rodinu. Nové technologie vás překvapí

Suzuki S-Presso v těle Jimny? Mini-crossover dostal drsný look díky šikovné úpravě
3 minuty čtení
  • Technologie a inovace

Suzuki S-Presso v těle Jimny? Mini-crossover dostal drsný look díky šikovné úpravě

Grande Panda 4×4: Fiat se chystá znovu dobýt hory – tentokrát s hybridní čtyřkolkou
4 minuty čtení
  • Technologie a inovace

Grande Panda 4×4: Fiat se chystá znovu dobýt hory – tentokrát s hybridní čtyřkolkou



Štítky

Atmosférický motor (3) Automobilový průmysl (8) automobilový trh (4) Autonomní řízení (5) Bezpečnost na silnici (8) budoucnost mobility (3) dojezd elektromobilu (4) Dojezd elektromobilů (3) Donald Trump (3) Elektrická auta (3) Elektrifikace (5) Elektromobilita (27) Elektromobily (9) evropský trh (5) hatchback (3) Historie automobilů (6) hybridní pohon (3) Hybridní SUV (3) Investice do aut (3) Klasická auta (4) Limitovaná edice (5) Luxusní auta (5) luxusní interiér (6) luxusní vozy (3) Motorsport (7) Nabíjení EV (3) plug-in hybrid (5) Pohon 4x4 (4) Pohon všech kol (3) Porsche (3) Retro vozy (3) Rychlé nabíjení (3) Spalovací motory (3) Supersport (3) SUV (5) Technologie v autech (5) Test elektromobilu (3) Testy aut (4) V8 Motor (3) Villa d’Este (3) výbava aut (3) Vývoj automobilů (5) Zimní pneumatiky (3) Údržba auta (3) Řidičské tipy (5)


Mohli jste zmeškat

Nejsilnější pick-up světa RAM 1500 TRX míří do Česka. Osmiválec HEMI budí respekt i v koloně
3 minuty čtení
  • Testy a recenze

Nejsilnější pick-up světa RAM 1500 TRX míří do Česka. Osmiválec HEMI budí respekt i v koloně

Kia Telluride dorazila do Česka: Osmimístný kolos s šestiválcem je jiná liga SUV
3 minuty čtení
  • Testy a recenze

Kia Telluride dorazila do Česka: Osmimístný kolos s šestiválcem je jiná liga SUV

Kia Sportage 2022: Větší, chytřejší a s kufrem pro celou rodinu. Nové technologie vás překvapí
3 minuty čtení
  • Technologie a inovace

Kia Sportage 2022: Větší, chytřejší a s kufrem pro celou rodinu. Nové technologie vás překvapí

Kia Carnival Hi-Limousine: Luxus, který si zaslouží i vaše nohy. Zapomeňte na Maybach!
3 minuty čtení
  • Testy a recenze

Kia Carnival Hi-Limousine: Luxus, který si zaslouží i vaše nohy. Zapomeňte na Maybach!

Naše další weby

  • inDěti24.cz
  • inFitness24.cz
  • inMuži24.cz
  • inRodina24.cz

Návštěvnost:

Naše další weby

  • inZahrada24.cz
  • inZdraví24.cz
  • inŽeny24.cz
  • inFinance24.cz
  • Domů
  • Technologie a inovace
  • Údržba a servis
  • Testy a recenze
  • Historie a zajímavosti
  • Kontakt
Copyright © inAuta24.cz - Zákaz kopírování článků pro komerční účely! | DarkNews by AF themes.