Skip to content
inAuta24.cz

inAuta24.cz

  • Domů
  • Technologie a inovace
  • Údržba a servis
  • Testy a recenze
  • Historie a zajímavosti
  • Kontakt
  • Domů
  • Technologie a inovace
  • Většina automobilek spílá Trumpovi za nová cla na auta, jedna ale říká pravdu: Může za to EU
  • Technologie a inovace

Většina automobilek spílá Trumpovi za nová cla na auta, jedna ale říká pravdu: Může za to EU

Petr Havrlant 20. 6. 2025 3 minuty čtení

Zdroj obrázku: Europa EU/EC - Audiovisual Service, tiskové materiály

Počet přečtení článku: 133



Zatímco většina evropských automobilek obrací vinu na Donalda Trumpa za nová cla, britsko-francouzská automobilka Ineos Automotive se jako jediná postavila čelem k realitě: může za to Evropská unie. A její mlčení k dlouholetému nerovnovážnému obchodnímu vztahu.

Cla. Slovo, které v současnosti vyvolává paniku ve všech evropských automobilkách. Americký prezident Donald Trump, opět v kurzu a zjevně s rostoucím vlivem, oznámil novou vlnu cel na dovoz evropských automobilů. Konkrétně jde o 25 % clo na dovoz vozidel do USA. Většina firem začala okamžitě kritizovat Washington a spílá Trumpovi za agresivní krok. Ale málokdo z nich připomíná, proč k tomuto kroku vůbec došlo – a kdo vlastně celou obchodní nerovnováhu začal.

Naštěstí ne všichni mlčí. Zatímco německé značky jako BMW či Mercedes varují před obchodní válkou, jen jedna automobilka nazvala věci pravými jmény: Ineos Automotive. Tahle relativně mladá automobilka sídlící ve Velké Británii s výrobními linkami ve Francii ve svém oficiálním vyjádření uvedla, že „je šílené, že EU hrozbu cel ze strany USA ignorovala“. A nejen to. Podle Ineosu bylo jasně řečeno, co Washington požaduje: férovost a reciprocitu. Namísto jakékoli snahy o dohodu se však Brusel rozhodl vše ignorovat. Není to tak trochu znak hlubší politické krize?

EU dlouhodobě uvaluje 10% clo na dovoz amerických aut. Oproti tomu USA si za evropská auta účtují jen 2,5 %. To je čtyřnásobný rozdíl. Ačkoliv v praxi zasahuje hlavně americká auta dovážená do Evropy – jejichž podíl je mizivý – reálně to poškozuje hlavně evropské značky, které mají výrobní závody v USA, jako BMW či Volkswagen. Těm by férovější obchodní podmínky reálně pomohly. Ale EU jako by neviděla důvod jednat. A tak došlo na to, co Trump slíbil – odvetné clo.

Zdroj obrázku: Europa EU/EC – Audiovisual Service, tiskové materiály
Zdroj obrázku: Europa EU/EC – Audiovisual Service, tiskové materiály
Zdroj obrázku: Europa EU/EC – Audiovisual Service, tiskové materiály
Zdroj obrázku: Europa EU/EC – Audiovisual Service, tiskové materiály

Šéfka Ineosu Lynn Calder ve svém komentáři dodává: „Takhle to končí, když politici sedí s rukama v klíně. My, jako nová automobilová značka vyrůstající v EU, jsme těmito cly zranitelní a potřebujeme, aby naši političtí představitelé aktivně hájili naše podnikání, pracovní místa i ekonomiku.“ Slova, která se dnes nebojí říct málokdo. A přitom tak důležitá.

BMW a další výrobci zatím mlží. Opatrně varují před eskalací obchodní války, ale na rozdíl od Ineosu nepoukazují na příčinu. Zjevně se bojí říct nahlas, že vina leží i – nebo spíš hlavně – na straně EU. Evropská komise se místo jednání o snížení cel postavila do obranné pozice a hrozí odvetnými opatřeními. V době, kdy se automobilový průmysl potýká s přechodem na elektromobilitu, zpomalující ekonomikou a rostoucí konkurencí z Číny, jde o naprosto nepochopitelný krok.

A Trump? Ten dělá jen to, co dělal vždy – snaží se vytvořit pro americké firmy férové podmínky. Ohlásil, že neustálé nerovnosti nenechá být. EU měla možnost vyjednávat, ustoupit, hledat kompromis. Ale raději čekala, až bude pozdě. A zaplatí za to – automobilky, dodavatelé, zaměstnanci. Všichni.

Doufejme, že tato výměna celně-obchodních ran přiměje evropské politiky k zamyšlení. Možná je čas znovu otevřít téma celních bariér, rovného přístupu a skutečně svobodného trhu. A přestat se ohánět frázemi o ochraně domácí produkce, když ve skutečnosti taková ochrana škodí hlavně domácím výrobcům.




Autorem tohoto článku je redaktor: Petr Havrlant


Tags: Automobilový průmysl BMW Cla na auta Donald Trump Evropská komise Evropská unie Ineos Automotive Obchodní válka Průmyslová politika Trump USA vs EU Vývoz aut

Pokračovat ve čtení

Předchozí: Volvo žádá majitele tisíců plug-in hybridů, aby je přestali nabíjet. Hrozí jim „termální události“ alias požáry
Další: Vládní průzkum v Nizozemsku potvrdil, že většina majitelů elektromobilů bude chtít zpět svá spalovací auta

Související články

Číňané jdou po Evropě naplno: Připravují elektrický kombík Neta pro starý kontinent
3 minuty čtení
  • Technologie a inovace

Číňané jdou po Evropě naplno: Připravují elektrický kombík Neta pro starý kontinent

Spalovací motor bez emisí? Německo-švýcarské řešení na bázi amoniaku může změnit pravidla hry
4 minuty čtení
  • Technologie a inovace

Spalovací motor bez emisí? Německo-švýcarské řešení na bázi amoniaku může změnit pravidla hry

Brzdová revoluce od Bremba: Nový systém Greentell reaguje na normu Euro 7, ale za jakou cenu?
4 minuty čtení
  • Technologie a inovace

Brzdová revoluce od Bremba: Nový systém Greentell reaguje na normu Euro 7, ale za jakou cenu?



Štítky

aukce (2) Automobilový průmysl (5) automobilový trh (3) Autonomní řízení (5) Bezpečnost automobilů (2) Bezpečnost na silnici (8) Budoucnost aut (2) budoucnost mobility (3) Dojezd elektromobilů (3) Ekologická doprava (2) Elektrická auta (2) Elektrifikace (4) Elektromobilita (11) Elektromobily (6) Euro 7 (2) Evropská unie (2) evropský trh (4) hatchback (2) Historie automobilů (4) Hybridní SUV (2) Ikonické modely (2) Investice do aut (2) Jak prodloužit životnost auta (2) Jak správně řídit (2) luxusní vozy (3) Motorový olej (2) Mytí podvozku (2) Nabíjení autobaterie (2) Nabíjení EV (2) Ochrana proti korozi (2) plug-in hybrid (2) Porsche (3) Přetáčivý smyk (2) Recenze aut (2) Rychlé nabíjení (2) Spalovací motory (2) SUV (3) Technologie (2) Technologie v autech (5) Test elektromobilu (3) Volvo (2) Vývoj automobilů (5) Zimní pneumatiky (3) Údržba auta (3) Řidičské tipy (5)


Mohli jste zmeškat

Vládní průzkum v Nizozemsku potvrdil, že většina majitelů elektromobilů bude chtít zpět svá spalovací auta
4 minuty čtení
  • Řidičské tipy a bezpečnost

Vládní průzkum v Nizozemsku potvrdil, že většina majitelů elektromobilů bude chtít zpět svá spalovací auta

Většina automobilek spílá Trumpovi za nová cla na auta, jedna ale říká pravdu: Může za to EU
3 minuty čtení
  • Technologie a inovace

Většina automobilek spílá Trumpovi za nová cla na auta, jedna ale říká pravdu: Může za to EU

Volvo žádá majitele tisíců plug-in hybridů, aby je přestali nabíjet. Hrozí jim „termální události“ alias požáry
3 minuty čtení
  • Řidičské tipy a bezpečnost

Volvo žádá majitele tisíců plug-in hybridů, aby je přestali nabíjet. Hrozí jim „termální události“ alias požáry

Nezničitelný Mercedes W140: Najel 1,4 milionu km a stále jede dál. Pro dnešní vozy značky je to drsné zrcadlo
3 minuty čtení
  • Historie a zajímavosti

Nezničitelný Mercedes W140: Najel 1,4 milionu km a stále jede dál. Pro dnešní vozy značky je to drsné zrcadlo

Naše další weby

  • inDěti24.cz
  • inFitness24.cz
  • inMuži24.cz
  • inRodina24.cz

Návštěvnost:

Naše další weby

  • inZahrada24.cz
  • inZdraví24.cz
  • inŽeny24.cz
  • inFinance24.cz
  • Domů
  • Technologie a inovace
  • Údržba a servis
  • Testy a recenze
  • Historie a zajímavosti
  • Kontakt
Copyright © inAuta24.cz All rights reserved. | DarkNews by AF themes.
Spravovat souhlas s cookies
Pokud kliknete na „Přijmout všechny“, poskytnete tím souhlas k jejich ukládání na Vašem zařízení, což nám pomáhá s navigací na stránce, s analýzou využití dat a s našimi marketingovými snahami.
Funkční Vždy aktivní
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Předvolby
{title} {title} {title}