Zdroj obrázku: Nissan
Když se spojí japonské inženýrství s italským designem, vzniká automobilová poezie. Přesně to platí pro Nissan GT-R50 od slavného studia Italdesign. Jedno z pouhých 19 vyrobených vozů této ručně postavené série se nyní objevilo na prodej, a to za cenu, která by před pár lety působila skoro až neuctivě.
Na prestižní aukční platformě Collecting Cars se totiž objevil exkluzivní exemplář Nissanu GT-R50, který byl čtvrtým kusem vyrobeným v roce 2021. S pouhými 193 najetými kilometry a prvotřídní péčí ve švýcarské sbírce má tento kousek punc prakticky nového vozu. A přesto – v době psaní článku se příhozy drží na hodnotě 225.000 eur, což je pouhá čtvrtina původní ceny. Původně si Italdesign účtoval 990.000 eur, tedy více než 25 milionů korun. Při pohledu na to, o jak ojedinělé a technicky výjimečné auto se jedná, je to téměř neuvěřitelné.
Původ GT-R50 sahá do roku 2018, kdy automobilka Nissan spolu se studiem Italdesign připravila tento vůz jako poctu padesáti letům existence modelové řady GT-R i samotného italského karosářského studia. Původně se plánovalo vyrobit 50 kusů, reálně jich ale vzniklo jen 19. Tento konkrétní exemplář tak patří mezi nejvzácnější GT-R všech dob. A není to jen o vizuálním exkluzivním zpracování – technika vozu byla doladěna do posledního detailu.





Základem se stal model GT-R Nismo, ale motor prošel rozsáhlými úpravami. 3,8litrový dvakrát přeplňovaný vidlicový šestiválec dostal mimo jiné turbodmychadla ze závodního GT3, nové písty a upravený systém vstřikování. Výsledkem je výkon 720 koní (530 kW) a točivý moment 780 Nm. Síla směřuje na všechna čtyři kola prostřednictvím šestistupňové dvouspojkové převodovky. Ačkoliv automobilka nikdy neudávala oficiální zrychlení, je jasné, že jde o jeden z nejrychlejších a nejexkluzivnějších vozů s logem Nissan.
Oproti běžnému GT-R, kterého se od roku 2007 prodaly desítky tisíc, GT-R50 zaujme i naprosto jinou karoserií. Tu Italdesign vytvořil kompletně ručně a každému zákazníkovi umožnil rozsáhlou individualizaci. Tento exemplář je lakován v prémiovém odstínu Liquid Silver a disponuje aktivním zadním křídlem, které nejen že působí dramaticky, ale zároveň zajišťuje funkční přítlak při vysokých rychlostech.
Interiér zůstává věrný stylu superaut – závodní sedadla, kombinace uhlíkových vláken, Alcantary a luxusní kůže doplňuje množství unikátních detailů, které podtrhují výjimečnost každého kusu. GT-R50 tak není jen supersport, ale v mnoha ohledech automobilový artefakt. A právě tento aspekt činí nadcházející aukci ještě zajímavější – otázkou totiž zůstává, zda a jak si GT-R50 udrží svou hodnotu.
Zatímco jiné limitované edice od Ferrari nebo McLarenu časem nekompromisně rostou v ceně, GT-R50 se může potýkat s odlišným vnímáním. Část automobilové komunity jej možná nevnímá jako „čistokrevného“ Nissana kvůli výrazné redesignované karoserii a faktu, že jich bylo vyrobeno tak málo, že se k nim vlastně nikdo pořádně nedostal. Na druhou stranu právě to z něj činí tak žádaný sběratelský kousek.
Aukce končí ve čtvrtek 3. října, a odborníci očekávají, že se konečná cena ještě navýší. Překročí hranici 500.000 eur? Nebo zůstane hluboko pod původní hodnotou? Ať už to dopadne jakkoli, nový majitel získá vůz, který je unikátní nejen vzhledem a technikou, ale i svým příběhem. A v dnešním světě automobilů, kde je každá série „limitovaná“, je taková kombinace skutečně vzácná.
