Skip to content
inAuta24.cz

inAuta24.cz

  • Domů
  • Technologie a inovace
  • Údržba a servis
  • Testy a recenze
  • Historie a zajímavosti
  • Kontakt
  • Domů
  • Historie a zajímavosti
  • Zákaz spalovacích motorů od roku 2035? Porsche už počítá s tím, že nebude
  • Historie a zajímavosti

Zákaz spalovacích motorů od roku 2035? Porsche už počítá s tím, že nebude

Petr Havrlant 12. 6. 2025 4 minuty čtení

Zdroj obrázku: Porsche

Počet přečtení článku: 1 091



Když Evropská unie v roce 2022 schválila plán na zákaz prodeje nových spalovacích vozidel od roku 2035, mnozí to brali jako konec jedné éry. Teď, o pár let později, se však začínají objevovat první významné trhliny v tomto ambiciózním nařízení. A co je možná nejpřekvapivější – s pochybnostmi o jeho naplnění přichází i samotní zástupci automobilového průmyslu, včetně těch z řad výrobců elektromobilů.

Jedním z těch, kdo už veřejně vyslovil pochybnosti o tom, že k zákazu skutečně dojde, je finanční ředitel Porsche Lutz Meschke. V rozhovoru pro Bloomberg po představení nové generace elektrického Macanu prohlásil, že osobně nepočítá s reálným naplněním zákazu, jak je dnes naplánován. „Myslím, že by mohl být odložen,” řekl doslova, a tím nepřímo naznačil, že vývoj trhu, technologická připravenost i ochota zákazníků nakupovat elektrická auta k tak razantnímu kroku jednoduše nedospějí.

Porsche není žádným odpůrcem elektromobility. Spíše naopak – značka výrazně investuje do elektrifikace, provozuje závody Formule E a intenzivně se věnuje vývoji syntetických paliv. Právě syntetická paliva jsou důvodem, proč Porsche stále počítá se zachováním ikonického modelu 911 se spalovacím motorem i po roce 2035. To samo o sobě naznačuje, že automobilka se nechystá elektromobily vnutit všem svým zákazníkům.

Tato opatrnost je čím dál pochopitelnější. Zájem o elektromobily v Evropě začíná stagnovat, v některých zemích dokonce klesá. Ukazuje se, že většina zákazníků stále dává přednost spalovacím vozům, a to i přes štědré dotace, daňové úlevy či bezemisní zóny. Elektromobily sice představují technologicky zajímavou alternativu, ale jejich vyšší pořizovací cena, komplikovaná infrastruktura a obavy z dlouhodobé životnosti baterií zůstávají vážnými překážkami.

Zdroj obrázku: Porsche
Zdroj obrázku: Porsche
Zdroj obrázku: Porsche
Zdroj obrázku: Porsche
Zdroj obrázku: Porsche

Přesně tato realita se promítá i do strategických plánů výrobců. Porsche sice hovořilo o tom, že do roku 2030 bude 80 % jeho prodejů tvořit elektrická auta, ale ani samo nevěří, že k tomu bez vnějšího tlaku dojde. A pokud jej samotný trh nenabídne, je otázkou, zda jej vynutí zákonodárci. Meschke správně zmiňuje i měnící se politickou situaci. V roce 2024 je již zřejmé, že sílí hlasy, které chtějí zákaz odložit nebo úplně zrušit. Nejsilnější frakce Evropského parlamentu už přímo pracuje na jeho revizi.

Důležité je i to, že podobné obraty nejsou v evropské politice ničím novým. V minulosti se rušily ekologické plány, které se ukázaly jako nereálné, nebo byly odloženy kvůli ekonomickým dopadům. V tomto případě hraje roli i to, že auta se spalovacím motorem tvoří stále většinu vozového parku a plnohodnotné nahrazení je – nejen technologicky, ale i sociálně – obrovský zásah. Není tedy překvapením, že právě automobilky začínají apelovat na realističtější přístup.

Pro Porsche může být nadcházející období zlomové. Nový Macan ve své druhé generaci sází výhradně na elektrický pohon, a to nejen v EU, ale i na globálních trzích. Zároveň je ale značně těžký, drahý a jeho výkon či dojezd nejsou zrovna převratné. Pokud se ukáže, že zákazníci tento přístup nepřijímají, může to být pro automobilku impulz k větší opatrnosti. A jak ukázala slova Meschkeho, finanční oddělení to už cítí velmi jasně.

Otázkou zůstává, co bude dál. Bude zákaz spalovacích motorů skutečně platit od roku 2035? Nebo se dočkáme pragmatického přehodnocení a umožnění paralelního vývoje více technologií? Jedno je jisté – samospádný vývoj k elektromobilitě už neexistuje. Přichází období, kdy trh začne mluvit hlasitěji než úředníci. A pokud i vrcholní představitelé značek jako Porsche cítí, že „tohle nevyjde“, je to silný signál i pro nás ostatní.




Autorem tohoto článku je redaktor: Petr Havrlant


Tags: 911 budoucnost mobility Elektrický Macan Elektromobilita EU 2035 Evropská unie Lutz Meschke Politika a auta Porsche Spalovací motor Syntetická paliva Zákaz spalovacích motorů

Pokračovat ve čtení

Předchozí: Fiasko na druhém konci světa: Peugeot e-308 v Austrálii nikdo nechce ani za sníženou cenu
Další: Objevena automobilová pokladnice: V Bruselu našli sbírku 22 vozů Ferrari a Porsche za 120 milionů korun

Související články

Když auta září jako šperky: Villa d’Este 2025 ovládla 91letá Alfa Romeo a nestárnoucí BMW 507
3 minuty čtení
  • Historie a zajímavosti

Když auta září jako šperky: Villa d’Este 2025 ovládla 91letá Alfa Romeo a nestárnoucí BMW 507

Speciální BMW M4 CS VR46: Valentino Rossi a bavorské inženýrství v limitované edici
3 minuty čtení
  • Historie a zajímavosti

Speciální BMW M4 CS VR46: Valentino Rossi a bavorské inženýrství v limitované edici

Currywurst místo Passatu? Jak se párek od VW stal hitem a zachraňuje automobilku
4 minuty čtení
  • Historie a zajímavosti

Currywurst místo Passatu? Jak se párek od VW stal hitem a zachraňuje automobilku



Štítky

automobilový design (2) Automobilový průmysl (6) automobilový trh (3) Autonomní řízení (5) Bezpečnost na silnici (8) budoucnost mobility (3) Dieselgate (2) Dojezd elektromobilů (3) Elektrifikace (4) elektromobil (2) Elektromobilita (13) Elektromobily (6) evropský trh (4) Exkluzivní edice (2) hatchback (3) Historie automobilů (4) Jak prodloužit životnost auta (2) Jak správně řídit (2) japonské vozy (2) Klasická auta (3) levná auta (2) Limitovaná edice (3) Luxusní auta (4) luxusní interiér (3) luxusní vozy (3) Motorový olej (2) Motorsport (5) Nabíjení autobaterie (2) Nabíjení EV (2) Ochrana proti korozi (2) Porsche (3) Recenze aut (2) Rychlé nabíjení (3) Spalovací motory (3) Supersport (3) SUV (3) Technologie (2) Technologie v autech (5) Test elektromobilu (3) Tuning (2) Villa d’Este (2) Vývoj automobilů (5) Zimní pneumatiky (3) Údržba auta (3) Řidičské tipy (5)


Mohli jste zmeškat

Když auta září jako šperky: Villa d’Este 2025 ovládla 91letá Alfa Romeo a nestárnoucí BMW 507
3 minuty čtení
  • Historie a zajímavosti

Když auta září jako šperky: Villa d’Este 2025 ovládla 91letá Alfa Romeo a nestárnoucí BMW 507

Alfa Romeo 33 Stradale: Ručně stavěný supersport, který propojuje dědictví a moderní techniku
3 minuty čtení
  • Testy a recenze

Alfa Romeo 33 Stradale: Ručně stavěný supersport, který propojuje dědictví a moderní techniku

Giamaro Katla: Nový italský hypersport bez kompromisů přináší přes 2000 koní a čtyři turba
3 minuty čtení
  • Technologie a inovace

Giamaro Katla: Nový italský hypersport bez kompromisů přináší přes 2000 koní a čtyři turba

Smart #5 Brabus: Elektrické SUV s duší supersportu a zvukem, který vás dostane
3 minuty čtení
  • Technologie a inovace

Smart #5 Brabus: Elektrické SUV s duší supersportu a zvukem, který vás dostane

Naše další weby

  • inDěti24.cz
  • inFitness24.cz
  • inMuži24.cz
  • inRodina24.cz

Návštěvnost:

Naše další weby

  • inZahrada24.cz
  • inZdraví24.cz
  • inŽeny24.cz
  • inFinance24.cz
  • Domů
  • Technologie a inovace
  • Údržba a servis
  • Testy a recenze
  • Historie a zajímavosti
  • Kontakt
Copyright © inAuta24.cz All rights reserved. | DarkNews by AF themes.
Spravovat souhlas s cookies
Pokud kliknete na „Přijmout všechny“, poskytnete tím souhlas k jejich ukládání na Vašem zařízení, což nám pomáhá s navigací na stránce, s analýzou využití dat a s našimi marketingovými snahami.
Funkční Vždy aktivní
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Předvolby
{title} {title} {title}