Skip to content
inAuta24.cz

inAuta24.cz

  • Domů
  • Technologie a inovace
  • Údržba a servis
  • Testy a recenze
  • Historie a zajímavosti
  • Kontakt
  • Domů
  • Technologie a inovace
  • CATL mění pravidla hry: Mazda postaví nové elektromobily na čínském podvozku Bedrock
  • Technologie a inovace

CATL mění pravidla hry: Mazda postaví nové elektromobily na čínském podvozku Bedrock

Petr Havrlant 25. 7. 2025 4 minuty čtení

Zdroj obrázku: Catl

Počet přečtení článku: 125



Elektromobilita zažívá přelomové období a jednou z hlavních postav revoluce je čínský gigant CATL. Nejenže vyrábí baterie pro téměř všechny velké světové automobilky, ale nyní jde ještě dál. Přináší komplexní řešení v podobě podvozkové platformy Bedrock, na které budou vyrůstat nové modely i od tradičních značek – jako je třeba Mazda.

Mazda byla dlouhá léta symbolem technologické nezávislosti – spalovací motory SkyActiv, rotační motory, neobvyklé hybridní přístupy. V elektromobilitě však zatím působila spíš nesměle. Prvním modelem byla MX-30, která sice zaujala jízdními vlastnostmi, ale kvůli malému dojezdu příliš nezazářila. Vstupem do partnerství s CATL, největším světovým výrobcem trakčních baterií, Mazda dává najevo, že bere přechod na elektrifikaci vážně a plánuje ho zvládnout rychleji, než jsme čekali.

CATL Bedrock je více než jen podvozek. Jde o kompletní skateboardovou platformu, která zahrnuje akumulátor, elektromotory, výkonovou elektroniku, nápravy i systém chlazení a bezpečnosti. Automobilce tak stačí dodat karoserii a interiér – ostatní je hotové. To výrazně zkracuje vývojový čas. Místo tradičních 3–5 let může být nový model připravený k prodeji za 12 až 18 měsíců. První značkou, která platformu využije, bude čínský Avatr, následovaný právě Mazdou.

Z pohledu techniky platforma překvapuje 800V architekturou, která umožňuje velmi rychlé nabíjení a podporuje efektivní využití energie. O dojezdu přes 1.000 km sice zatím hovoří jen čínský cyklus CLTC, ale i s určitou rezervou se jedná o ambiciózní hodnoty. Technologie cell-to-chassis (C2C), kdy jsou bateriové články začleněny přímo do nosné struktury podvozku, slibuje nejen vyšší tuhost a prostorovou efektivitu, ale především bezpečnost.

Zdroj obrázku: Catl
Zdroj obrázku: Catl
Zdroj obrázku: Catl
Zdroj obrázku: Catl
Zdroj obrázku: Catl

CATL si je dobře vědom obav veřejnosti z požárů elektromobilů a zaměřil se na posílení bezpečnosti. Baterie jsou navrženy tak, aby vydržely extrémní podmínky i nárazy. Na prezentaci byl promítnut crash test, při němž podvozek narazil do překážky v rychlosti 120 km/h, aniž by došlo k tepelnému lavinovému efektu nebo požáru. Energie nárazu byla pohltivá z 85 %, což je výrazně nad průměrem dnešních konstrukcí.

Mazda hodlá využít tuto technologii v rámci svého společného podniku s čínským Changanem – Changan Mazda. Tento podnik již produkuje model 6e a do budoucna má vyrábět i nové SUV EZ-60, které se má prodávat v Evropě jako elektrický i plug-in hybridní model. Právě EZ-60 může být prvním modelem Mazdy na podvozku Bedrock, který uvidíme i u českých dealerů.

Plány Mazdy nejsou nijak skromné. Do roku 2027 chce Changan Mazda dosáhnout ročních prodejů ve výši 300.000 vozidel, z toho 90 % bude elektrifikovaných. Na stejný rok plánuje značka uvedení dvou zcela nových elektrických modelů. Pokud vše půjde podle plánu, mohli bychom jejich evropskou verzi vidět už během roku 2028 na našich silnicích.

Tento krok však není bez kontroverze. Spolupráce s čínskými subjekty, byť technologicky pokročilými, je pod drobnohledem kvůli geopolitickým otázkám a bezpečnostním standardům. Nicméně technologické výhody, které CATL nabízí – především v oblasti rychlého vývoje, nákladové efektivity a bezpečnosti – zjevně převažují nad riziky.

Díky platformě Bedrock se může Mazda soustředit na to, co umí nejlépe – navrhovat vozy, které řidiče baví. Pokud se jí podaří přenést jízdní DNA modelů jako MX-5 do elektromobilu, a zároveň využít špičkový základ od CATL, může jít o velmi silného hráče nové éry mobility.

Spojení japonské preciznosti s čínskou technologickou silou možná zní jako neobvyklá kombinace, ale právě takové spolupráce mohou přinést na trh dostupnější, bezpečnější a efektivnější elektromobily pro běžné zákazníky. A co je nejdůležitější – mohou reálně posunout elektromobilitu z fáze experimentů do každodenní praxe.




Autorem tohoto článku je redaktor: Petr Havrlant


Tags: Bedrock podvozek Bezpečnost baterií CATL Cell-to-chassis Changan Mazda Elektromobilita EZ-60 SUV Japonsko a Čína Mazda Novinky z automobilového průmyslu Skateboard platforma Vývoj elektromobilů

Pokračovat ve čtení

Předchozí: Za volantem Omody 9 přímo v Číně: Nejen síla, ale i styl a technologie za neuvěřitelnou cenu
Další: Mazda 6e míří do Česka: Nabídne rozumnou cenu, styl a konkurenceschopný dojezd

Související články

BMW Speedtop: Elegantní shooting brake pro 70 vyvolených zaujme tvary i silou V8
3 minuty čtení
  • Technologie a inovace

BMW Speedtop: Elegantní shooting brake pro 70 vyvolených zaujme tvary i silou V8

Giamaro Katla: Nový italský hypersport bez kompromisů přináší přes 2000 koní a čtyři turba
3 minuty čtení
  • Technologie a inovace

Giamaro Katla: Nový italský hypersport bez kompromisů přináší přes 2000 koní a čtyři turba

Smart #5 Brabus: Elektrické SUV s duší supersportu a zvukem, který vás dostane
3 minuty čtení
  • Technologie a inovace

Smart #5 Brabus: Elektrické SUV s duší supersportu a zvukem, který vás dostane



Štítky

Automobilový průmysl (6) automobilový trh (3) Autonomní řízení (5) Bezpečnost na silnici (8) budoucnost mobility (3) dojezd elektromobilu (3) Dojezd elektromobilů (3) Elektrická auta (3) Elektrifikace (5) Elektromobilita (17) Elektromobily (6) evropský trh (4) Exkluzivní auto (2) hatchback (3) Historie automobilů (4) Hybridní SUV (3) Italský design (2) Jak prodloužit životnost auta (2) Jak správně řídit (2) Karbonový monokok (2) Klasická auta (3) Limitovaná edice (4) Luxusní auta (4) luxusní interiér (5) luxusní vozy (3) Motorový olej (2) Motorsport (6) Mytí podvozku (2) Nabíjení EV (3) Novinky 2025 (2) Ochrana proti korozi (2) plug-in hybrid (3) Porsche (3) Rychlé nabíjení (3) Spalovací motory (3) Supersport (3) SUV (3) Technologie v autech (5) Test elektromobilu (3) V8 Motor (2) Villa d’Este (3) Vývoj automobilů (5) Zimní pneumatiky (3) Údržba auta (3) Řidičské tipy (5)


Mohli jste zmeškat

Nejprodávanější auta v Evropě v dubnu 2025: Renault opět vládne, malé vozy drží prim
3 minuty čtení
  • Historie a zajímavosti

Nejprodávanější auta v Evropě v dubnu 2025: Renault opět vládne, malé vozy drží prim

Mazda 6e míří do Česka: Nabídne rozumnou cenu, styl a konkurenceschopný dojezd
3 minuty čtení
  • Testy a recenze

Mazda 6e míří do Česka: Nabídne rozumnou cenu, styl a konkurenceschopný dojezd

CATL mění pravidla hry: Mazda postaví nové elektromobily na čínském podvozku Bedrock
4 minuty čtení
  • Technologie a inovace

CATL mění pravidla hry: Mazda postaví nové elektromobily na čínském podvozku Bedrock

Za volantem Omody 9 přímo v Číně: Nejen síla, ale i styl a technologie za neuvěřitelnou cenu
4 minuty čtení
  • Testy a recenze

Za volantem Omody 9 přímo v Číně: Nejen síla, ale i styl a technologie za neuvěřitelnou cenu

Naše další weby

  • inDěti24.cz
  • inFitness24.cz
  • inMuži24.cz
  • inRodina24.cz

Návštěvnost:

Naše další weby

  • inZahrada24.cz
  • inZdraví24.cz
  • inŽeny24.cz
  • inFinance24.cz
  • Domů
  • Technologie a inovace
  • Údržba a servis
  • Testy a recenze
  • Historie a zajímavosti
  • Kontakt
Copyright © inAuta24.cz All rights reserved. | DarkNews by AF themes.
Spravovat souhlas s cookies
Pokud kliknete na „Přijmout všechny“, poskytnete tím souhlas k jejich ukládání na Vašem zařízení, což nám pomáhá s navigací na stránce, s analýzou využití dat a s našimi marketingovými snahami.
Funkční Vždy aktivní
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Předvolby
{title} {title} {title}