Skip to content
inAuta24.cz

inAuta24.cz

  • Domů
  • Technologie a inovace
  • Údržba a servis
  • Testy a recenze
  • Historie a zajímavosti
  • Kontakt
  • Domů
  • Testy a recenze
  • Česká raketa Praga Bohema málem přepsala dějiny Top Gearu. Pokořila Ferrari i Koenigsegg
  • Testy a recenze

Česká raketa Praga Bohema málem přepsala dějiny Top Gearu. Pokořila Ferrari i Koenigsegg

Petr Havrlant 30. 5. 2025 4 minuty čtení

Zdroj obrázku: Praga

Počet přečtení článku: 245



Český automobilový průmysl má za sebou nespočet historických momentů, ale to, co se podařilo supersportu Praga Bohema na slavné trati Top Gearu, nemá obdoby. S bývalým Stigem za volantem a bez elektronických berliček doslova zničila konkurenci a stala se jedním z nejrychlejších legálních vozů, které kdy trať v Dunsfoldu projely. Je to důkaz, že i malá česká značka dokáže konkurovat světovým gigantům, pokud spojí správnou technologii, odvahu a legendárního pilota.

Když se v útrobách britského Dunsfoldu ozval zvuk šestiválce s výkonem přes 700 koní, nikdo možná netušil, že jde o český vůz. Supersport Praga Bohema, doslova šitý na míru závodním okruhům, zde totiž zanechal hlubokou stopu. Za jeho volant usedl Ben Collins, bývalý pilot pořadu Top Gear známý jako Stig, který měl s tratí víc než dost zkušeností. Přesto musel s tímto lehkým, ale nezkrotným strojem absolvovat několik opatrných pokusů, než se mu povedlo naplno využít jeho potenciál.

Výsledný čas 1 minuta a 9,84 sekundy znamenal jediné – Praga se dostala na druhé místo historické tabulky. Rychlejší byl už jen futuristický hypersport Aston Martin Valkyrie s časem 1:09,6, který je navíc vybavený hybridní technikou a laděním pod taktovkou Adriana Neweyho, legendy Formule 1. Když připočteme fakt, že Valkyrie má o 460 koní víc než Bohema, a přesto dosáhla jen o dvě desetiny lepšího času, je výsledek českého stroje více než působivý.

To, co dělá Pragu Bohemu tak výjimečnou, je její extrémně nízká hmotnost – 982 kilogramů, a k tomu výkon přes 700 koní z přeplňovaného šestiválce od Nissanu, známého z GT-R. Výkon je přenášen na zadní kola přes sekvenční šestistupňovou převodovku Hewland, což je kombinace, která připomíná čistokrevné závodní vozy. V dnešní době, kdy většina supersportů spoléhá na různé elektronické asistenty, je Bohema návratem ke kořenům – surová, náročná a neuvěřitelně rychlá.

Zdroj obrázku: Praga
Zdroj obrázku: Praga
Zdroj obrázku: Praga
Zdroj obrázku: Praga
Zdroj obrázku: Praga

Dunsfold není běžný okruh. Jedná se o upravený aerodrom, kde jsou dlouhé rovinky střídány technickými pasážemi. Zde se ukazuje, jak důležité je vyvážení vozu, precizní řízení a především zkušenosti pilota. Collins potvrdil, že i přes svou historii na této trati musel jet s maximální koncentrací – Bohema mu několikrát hrozila, že v zatáčce vybočí. Bez kontroly trakce nebo stabilizačního systému bylo každé přešlápnutí na hraně.

Z hlediska srovnání s konkurencí se Bohema může hrdě postavit i největším jménům automobilového světa. Ferrari SF90 nebo Koenigsegg Jesko? Oba vozy Praga v Dunsfoldu překonala – a to o celé sekundy. Přitom nejde o stroj, který by vznikal v obří továrně, ale o ručně sestavovaný automobil, vyráběný s pečlivostí a důrazem na detail.

Je také fascinující sledovat, jak malá značka s českými kořeny – Praga – dokáže v dnešní době zaujmout globální scénu. V minulosti se firma věnovala nejen automobilům, ale i letadlům či motorkám. S Bohemou ale vstupuje do světa exkluzivních supersportů, kde se měří se jmény jako McLaren, Bugatti nebo právě Aston Martin. A přestože McMurtry Speirling je na trati zatím nepřekonán, kvůli své technické specifikaci se nepočítá mezi běžné vozy – nelze jej totiž legálně provozovat na silnicích.

Úspěch v Dunsfoldu může být pro Pragu silným impulzem. Nejen pro další vývoj, ale i jako marketingový triumf. Pokud se značka rozhodne vrátit na trať a pokusit se rekord překonat, bude mít k tomu velmi blízko. Stačí pár drobných vylepšení, možná nová sada pneumatik, jiná teplota asfaltu nebo o pár kilo nižší hmotnost – a Praga se může zapsat do historie nejen jako nejrychlejší silniční vůz na trati Top Gearu, ale jako vůz, který navždy změnil pohled na to, čeho jsou schopni Češi v oblasti supersportů.




Autorem tohoto článku je redaktor: Petr Havrlant


Tags: Aston Martin Valkyrie Ben Collins Česká automobilka Česká značka Dunsfold Exkluzivní auta Motorsport Praga Bohema Rychlostní rekord Supersport Top Gear Výkon a hmotnost

Pokračovat ve čtení

Předchozí: Nové auto za cenu ojetiny Konkurent Fabie vyjde v Indii jen na 177 tisíc korun
Další: Proč se Ferrari rozešlo s Pininfarinou Šéfdesignér teď přiznává složité pozadí i pochybnosti

Související články

Fiasko na druhém konci světa: Peugeot e-308 v Austrálii nikdo nechce ani za sníženou cenu
4 minuty čtení
  • Testy a recenze

Fiasko na druhém konci světa: Peugeot e-308 v Austrálii nikdo nechce ani za sníženou cenu

Alpine A390: Elektrická těžkotonážní vlaštovka nebo drahá zrada značky?
4 minuty čtení
  • Testy a recenze

Alpine A390: Elektrická těžkotonážní vlaštovka nebo drahá zrada značky?

Nové auto za cenu ojetiny Konkurent Fabie vyjde v Indii jen na 177 tisíc korun
2 minuty čtení
  • Testy a recenze

Nové auto za cenu ojetiny Konkurent Fabie vyjde v Indii jen na 177 tisíc korun



Štítky

aukce (2) Automobilový průmysl (4) automobilový trh (2) Autonomní řízení (5) Bezpečnost na silnici (8) Bezpečná jízda (2) Brzdové kotouče (2) Brzdový systém (2) Budoucnost aut (2) budoucnost mobility (3) Dojezd elektromobilů (3) Ekologická doprava (2) Elektrická auta (2) Elektrifikace (4) Elektromobilita (10) Elektromobily (5) Euro 7 (2) evropský trh (4) Ferrari (2) General Motors vadné zapalování (2) hatchback (2) Historie automobilů (4) Hybridní SUV (2) Investice do aut (2) Jak prodloužit životnost auta (2) Klasická auta (2) luxusní vozy (3) Mitsubishi spotřeba paliva (2) Motorový olej (2) Motorsport (2) Mytí podvozku (2) Nabíjení EV (2) Ochrana proti korozi (2) Porsche (3) Přetáčivý smyk (2) Recenze aut (2) Rychlé nabíjení (2) SUV (3) Technologie v autech (5) Test elektromobilu (3) Vývoj automobilů (4) Zimní pneumatiky (3) Údržba auta (3) Řidičské chyby (2) Řidičské tipy (5)


Mohli jste zmeškat

Ztracená naděje na návrat Volhy: Rok po slibném začátku se projekt rozplynul v tichu
4 minuty čtení
  • Historie a zajímavosti

Ztracená naděje na návrat Volhy: Rok po slibném začátku se projekt rozplynul v tichu

Číňané jdou po Evropě naplno: Připravují elektrický kombík Neta pro starý kontinent
3 minuty čtení
  • Technologie a inovace

Číňané jdou po Evropě naplno: Připravují elektrický kombík Neta pro starý kontinent

Objevena automobilová pokladnice: V Bruselu našli sbírku 22 vozů Ferrari a Porsche za 120 milionů korun
3 minuty čtení
  • Historie a zajímavosti

Objevena automobilová pokladnice: V Bruselu našli sbírku 22 vozů Ferrari a Porsche za 120 milionů korun

Zákaz spalovacích motorů od roku 2035? Porsche už počítá s tím, že nebude
4 minuty čtení
  • Historie a zajímavosti

Zákaz spalovacích motorů od roku 2035? Porsche už počítá s tím, že nebude

Naše další weby

  • inDěti24.cz
  • inFitness24.cz
  • inMuži24.cz
  • inRodina24.cz

Návštěvnost:

Naše další weby

  • inZahrada24.cz
  • inZdraví24.cz
  • inŽeny24.cz
  • inFinance24.cz
  • Domů
  • Technologie a inovace
  • Údržba a servis
  • Testy a recenze
  • Historie a zajímavosti
  • Kontakt
Copyright © inAuta24.cz All rights reserved. | DarkNews by AF themes.
Spravovat souhlas s cookies
Pokud kliknete na „Přijmout všechny“, poskytnete tím souhlas k jejich ukládání na Vašem zařízení, což nám pomáhá s navigací na stránce, s analýzou využití dat a s našimi marketingovými snahami.
Funkční Vždy aktivní
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Předvolby
{title} {title} {title}