
Zdroj obrázku: Hozon Auto
Je to krok, který potvrzuje, že Čína s evropským trhem počítá velmi vážně. Zatímco jiné automobilky elektromobilní nabídku zúžily na SUV a crossovery, značka Hozon Auto – známá skrze svou značku Neta – plánuje vstup do segmentu, který byl dlouhá léta výhradní doménou evropských značek. A to s karoserií, kterou tuzemští zákazníci milují: kombíkem.
Neta S, sedan s atraktivními křivkami a slušnou technikou, se nyní dočká varianty, která má podle slov samotné automobilky odpovídat požadavkům evropského zákazníka – tedy vozu s praktickým zavazadlovým prostorem, který se bez ztráty stylu i funkčnosti hodí jak do města, tak na dálkové cesty. Samotný fakt, že si čínský výrobce dal tu práci navrhnout elektrický kombík cílený na evropský vkus, říká hodně o jeho strategii. V segmentu, který většina čínských i amerických výrobců přehlíží, vidí Hozon mezeru a příležitost.
Základem nového kombíku bude právě Neta S, což je model dostupný ve variantách s jedním nebo dvěma elektromotory o výkonech 230 a 461 koní. Vůz je postaven na platformě Shanhai, která nabízí baterie s kapacitou až 91 kWh. NEDC dojezd přes 700 km lze sice považovat za marketingový údaj, ale i po přepočtu na realističtější WLTP bude hodnota kolem 500 km zcela konkurenceschopná. Zajímavostí je také verze s tzv. range extenderem – tedy benzinovým motorem, který nedává výkon na kola, ale dobíjí baterii během jízdy. V případě tohoto modelu jde o benzinovou jedna-pětku a kombinovaný dojezd se šplhá až k nereálným 1 160 km.





Ačkoli na první pohled může Neta působit jako další z mnoha čínských elektromobilů, její výbava a zaměření naznačují ambice mířit výš. V interiéru kombíku se objeví například 17,6palcový centrální displej, další obrazovka o úhlopříčce 12,3 palce před spolujezdcem, klasický digitální přístrojový štít a head-up displej. Luxusnější výbavy navíc nabídnou LiDAR umístěný na střeše, který zajistí vyšší úroveň autonomního řízení.
Přesto to bude hlavně poměr cena/výkon, co může Neta přetavit v prodejní úspěch. Sedan začíná v Číně na ceně cca 199 880 jüanů, což je v přepočtu asi 642 tisíc Kč. I nejvyšší výbava s dvěma elektromotory a velkou baterií vyjde zhruba na 1,09 milionu korun. A pokud bude kombi jen o něco dražší, mohlo by se na evropském trhu objevit za cenu kolem 800 tisíc Kč – s výbavou a výkonem, za které u evropské konkurence běžně zaplatíte o stovky tisíc víc.
S tím, jak se automobilky jako Peugeot, Renault nebo Škoda stále více orientují na SUV a elektrifikované deriváty svých tradičních modelů, může Neta trefit pomyslný hřebík na hlavičku. Pro zákazníky, kteří nechtějí jezdit v „přerostlém hatchbacku“ a přesto hledají moderní, prostorný, dobře vybavený elektrický vůz, tu jednoduše není příliš na výběr.
Podle dostupných informací se oficiální představení chystá na autosalon v Pekingu v dubnu 2025, přičemž evropské uvedení by mohlo následovat ještě do konce letošního roku. Pokud bude cena odpovídat čínskému základu a zůstane zachována i většina výbavy, může Neta vážně ohrozit zavedené evropské značky. A ukázat, že čínská ofenziva na starém kontinentu je teprve na začátku.