
Zdroj obrázku: Renault
Evropský automobilový trh se v dubnu 2025 ukázal jako stabilní a nepředvídatelný zároveň. Přestože celkové počty registrací zůstaly téměř beze změny oproti loňskému roku, pořadí jednotlivých modelů a značek ukazuje dynamiku, která mění zavedené zvyklosti. Renault Clio se vyšvihlo na první místo, zatímco elektrická Škoda Elroq překvapivě dominuje v kategorii elektromobilů.
Evropský trh se i letos drží tradice – malé vozy jsou stále nejžádanější. Renault Clio, přestože si meziročně pohoršilo o tři procenta, skončilo na prvním místě se 18.997 registracemi. S minimálním odstupem ho následuje Dacia Sandero, dlouhodobý favorit, který zaznamenal však propad o výrazných 28 procent. Třetí skončil Peugeot 208, další zástupce segmentu B, čímž je jasné, že evropský zákazník i nadále hledá úsporné a kompaktní modely vhodné pro městský i příměstský provoz.
Zajímavým překvapením je čtvrté místo Volkswagenu Tiguan. Tento robustní SUV model si meziročně polepšil o 32 procent a ukazuje, že větší vozy mají stále své místo – především u zákazníků, kteří neřeší pouze ekonomiku provozu, ale i prostor, komfort a prestiž. Pátý Citroën C3 a šestý Toyota Yaris Cross se drží mezi kompaktními modely, přičemž právě japonská značka zaznamenala solidní nárůst o 14 procent.
Naopak modely jako Volkswagen Golf (-29 %) nebo T-Roc (-21 %) zažívají citelné propady. U těchto modelů může být příčinou přechod zákazníků k novějším elektrickým variantám nebo jejich SUV alternativám. Přesto Volkswagen stále kraluje v celkovém součtu výrobců s téměř 295 tisíci registrovaných vozů. Stellantis, Renault a Hyundai-Kia následují s odstupem.
V oblasti elektromobility se situace výrazně proměňuje. Škoda Elroq, která patří mezi mladší přírůstky domácí značky, se v dubnu stala nejprodávanějším čistě elektrickým modelem v celé Evropě. Tento úspěch není náhodný – Elroq těží ze snížení cen, vládních pobídek a rostoucí obliby SUV modelů. Zároveň ukazuje, že automobilky začínají strategicky investovat do elektrifikace nejen prémiových, ale i dostupnějších modelů.





Významný posun je vidět i u čínských výrobců. BYD překonal Teslu v evropských registracích (7231 vs. 7165 aut), což je alarmující nejen pro amerického giganta, ale i pro evropské značky. Čínské automobilky totiž kromě agresivních cenových politik začínají nabízet i kvalitní výbavu, design a technologie, které dříve bývaly výsadou etablovaných značek.
Plug-in hybridy také rostou – meziročně o 31 %. Celkem bylo v dubnu registrováno 97.715 těchto vozů, což odpovídá tržnímu podílu 9,1 %. Ačkoliv se tento typ pohonu často ocitá na rozcestí mezi spalovací klasikou a elektromobilitou, jeho obliba ukazuje, že pro mnoho řidičů je to ideální kompromis.
Co se týče jednotlivých výrobců, i zde najdeme posuny. BMW si meziročně polepšilo o 7 %, Ford o 4 %, zatímco Geely (včetně Volva a Polestaru) kleslo o 12 %. Propad u Geely může souviset s cla uvalenými na elektromobily pocházející z Číny, což ovlivňuje především modely jako Volvo EX30. Naopak MG, značka s britskými kořeny patřící pod čínský SAIC, si připsala nárůst o 27 %, což dokazuje, že značka úspěšně balancuje mezi evropským designem a čínskou technologií.
Z pohledu celkového trhu je duben 2025 měsícem kontrastů – zatímco celkový objem zůstává stabilní, struktura poptávky se neustále proměňuje. Elektrická auta, čínští výrobci a menší SUV modely získávají na síle, zatímco tradiční hatchbacky a větší vozy se spalovacím motorem čelí poklesu zájmu. Budoucnost evropského trhu tak bude do značné míry ovlivněna schopností automobilek přizpůsobit se těmto změnám a nabídnout vozy, které osloví nejen logikou, ale i emocemi.