Skip to content
inAuta24.cz

inAuta24.cz

  • Domů
  • Technologie a inovace
  • Údržba a servis
  • Testy a recenze
  • Historie a zajímavosti
  • Kontakt
  • Domů
  • Řidičské tipy a bezpečnost
  • Velká výhoda elektromobilů v Praze končí. Co to znamená pro řidiče a proč by vás to mělo zajímat?
  • Řidičské tipy a bezpečnost

Velká výhoda elektromobilů v Praze končí. Co to znamená pro řidiče a proč by vás to mělo zajímat?

Petr Havrlant 8. 8. 2025 4 minuty čtení

Zdroj obrázku: Svět motorů/Jiří Pekánek

Počet přečtení článku: 1 151



Bezplatné parkování pro elektromobily a plug-in hybridy v Praze, které dlouhé roky motivovalo ke koupi ekologických vozů, se blíží ke svému konci. Nově zavedená pravidla však i nadále přináší určité výhody – ale za cenu, která může mnohé odradit. Co se mění a jaký to bude mít dopad na každodenní život řidičů v hlavním městě?

Zatímco donedávna bylo vlastnictví elektromobilu v Praze spojené s komfortem bezplatného parkování na modrých zónách, nově si řidiči těchto vozů budou muset připravit peněženku. Od 29. srpna 2025 začne platit upravený systém, který sice zachová určitou míru zvýhodnění, ale rozhodně už nebude tak štědrý. Majitelé elektrovozů a plug-in hybridů (s emisemi do 50 g CO₂/km) získají nově padesátiprocentní slevu na běžné parkování i rezidentní karty, přičemž novinkou je možnost zakoupit si celopražské parkování za 24.000 Kč ročně – výhradně pro Pražany a místní firmy.

To, co na první pohled může znít stále lákavě, je však důvodem k zamyšlení. Právě výrazné zvýhodnění, které mělo podpořit přechod k nízkoemisní mobilitě, tímto krokem ztrácí razanci. Kritici poukazují na to, že podobná opatření byla klíčovým stimulem pro ekologicky smýšlející řidiče. Naopak zastánci nové regulace tvrdí, že Praha musí myslet na své obyvatele a potřebu regulovat přetíženost ulic, nikoliv jen podporovat jednu skupinu uživatelů.

Zajímavostí je také odmítnutý návrh náměstka primátora Zdeňka Hřiba, který počítal se zvýhodněným parkováním pro všechny elektromobily bez ohledu na trvalé bydliště. To by ale narazilo na legislativní limity, podle nichž nelze zvýhodňovat obyvatele jednoho města vůči ostatním. Jak potvrdil vedoucí magistrátního odboru dopravy Libor Šíma, právě to by mohlo být důvodem k pozastavení účinnosti celého nařízení.

Zdroj obrázku: Svět motorů/Jiří Pekánek
Zdroj obrázku: Škoda
Zdroj obrázku: Škoda
Zdroj obrázku: Škoda
Zdroj obrázku: Škoda

Pod tlakem ekologických cílů do roku 2030 však město plánuje ještě další změny – například vytvoření nízkoemisní zóny, která by omezila vjezd vozidlům s vyššími emisemi. Ačkoliv jde zatím jen o návrh, může v následujících letech radikálně proměnit mobilitu v centru metropole. V kombinaci s diskutovaným zpoplatněním vjezdu do historických částí města a zdražením MHD půjde o komplexní reformu, která může změnit pravidla hry pro všechny řidiče.

Co to tedy znamená pro běžného uživatele elektromobilu? V první řadě zvýšení nákladů. Zatímco dříve si mohl majitel ekologického vozu užívat pohodlí bezplatného parkování, nyní bude muset přemýšlet, zda se mu celoroční karta skutečně vyplatí. Může jít až o tisíce korun ročně navíc – obzvlášť pro ty, kteří vůz využívají jen příležitostně nebo kombinují různé formy dopravy.

Změna přináší i další otázky – například jak bude město kontrolovat splnění emisních limitů, nebo zda budou kontroloři schopní rozlišit rozdíl mezi plně elektrickým vozem a plug-in hybridem. A co bude s již vydanými bezplatnými kartami? Budou platit do konce platnosti, nebo skončí s novým režimem?

Přestože se Praha stále snaží o podporu ekologické mobility, tento krok je jasným signálem, že výhody nejsou nekonečné. Elektromobily už nejsou raritou – jejich počet roste a s tím i potřeba spravedlivého a udržitelného systému. To vše se bude muset odrazit v budoucím plánování městské infrastruktury, počtu dobíjecích stanic i systému regulace provozu.

Ačkoliv nová pravidla mohou některé řidiče odradit, je třeba říci, že Praha není v tomto směru výjimkou. Podobné úpravy probíhají i v jiných evropských metropolích – od zpoplatněných vjezdů po přísné emisní limity. Není to tedy krok proti ekologii, ale spíše snaha o její efektivní řízení a spravedlivé nastavení pravidel v době, kdy už elektroauta nejsou výjimečná, ale stále běžnější.




Autorem tohoto článku je redaktor: Petr Havrlant


Tags: Doprava v Praze Elektromobilita Emisní zóny Městská mobilita Nízkoemisní vozidla Parkovací reforma Parkování Praha plug-in hybrid Praha 2025 Rezidentní parkování Výhody elektromobilů Zelená doprava

Post navigation

Previous Proč Ford v Evropě nenabízí elektrický pick-up? Důvody vás možná překvapí
Další Expediční speciál netřeba: Dacia Duster zvládla skotskou výpravu za válečnými artefakty bez úprav

Související články

Deflektory oken: Nepraktický módní přežitek, nebo funkční vychytávka?
4 minuty čtení
  • Řidičské tipy a bezpečnost

Deflektory oken: Nepraktický módní přežitek, nebo funkční vychytávka?

Cupra Tavascan Extreme: Elektrické SUV s kovanými koly, skořepinami a sportovním zvukem
3 minuty čtení
  • Řidičské tipy a bezpečnost

Cupra Tavascan Extreme: Elektrické SUV s kovanými koly, skořepinami a sportovním zvukem

Vládní průzkum v Nizozemsku potvrdil, že většina majitelů elektromobilů bude chtít zpět svá spalovací auta
4 minuty čtení
  • Řidičské tipy a bezpečnost

Vládní průzkum v Nizozemsku potvrdil, že většina majitelů elektromobilů bude chtít zpět svá spalovací auta



Štítky

Atmosférický motor (3) Automobilový průmysl (8) automobilový trh (4) Autonomní řízení (5) Bezpečnost na silnici (8) budoucnost mobility (3) dojezd elektromobilu (4) Dojezd elektromobilů (3) Donald Trump (3) Elektrická auta (3) Elektrifikace (5) Elektromobilita (27) Elektromobily (9) evropský trh (5) hatchback (3) Historie automobilů (6) hybridní pohon (3) Hybridní SUV (3) Investice do aut (3) Klasická auta (4) Limitovaná edice (5) Luxusní auta (5) luxusní interiér (6) luxusní vozy (3) Motorsport (7) Nabíjení EV (3) plug-in hybrid (5) Pohon 4x4 (4) Pohon všech kol (3) Porsche (3) Retro vozy (3) Rychlé nabíjení (3) Spalovací motory (3) Supersport (3) SUV (5) Technologie v autech (5) Test elektromobilu (3) Testy aut (4) V8 Motor (3) Villa d’Este (3) výbava aut (3) Vývoj automobilů (5) Zimní pneumatiky (3) Údržba auta (3) Řidičské tipy (5)


Mohli jste zmeškat

Nejsilnější pick-up světa RAM 1500 TRX míří do Česka. Osmiválec HEMI budí respekt i v koloně
3 minuty čtení
  • Testy a recenze

Nejsilnější pick-up světa RAM 1500 TRX míří do Česka. Osmiválec HEMI budí respekt i v koloně

Kia Telluride dorazila do Česka: Osmimístný kolos s šestiválcem je jiná liga SUV
3 minuty čtení
  • Testy a recenze

Kia Telluride dorazila do Česka: Osmimístný kolos s šestiválcem je jiná liga SUV

Kia Sportage 2022: Větší, chytřejší a s kufrem pro celou rodinu. Nové technologie vás překvapí
3 minuty čtení
  • Technologie a inovace

Kia Sportage 2022: Větší, chytřejší a s kufrem pro celou rodinu. Nové technologie vás překvapí

Kia Carnival Hi-Limousine: Luxus, který si zaslouží i vaše nohy. Zapomeňte na Maybach!
3 minuty čtení
  • Testy a recenze

Kia Carnival Hi-Limousine: Luxus, který si zaslouží i vaše nohy. Zapomeňte na Maybach!

Naše další weby

  • inDěti24.cz
  • inFitness24.cz
  • inMuži24.cz
  • inRodina24.cz

Návštěvnost:

Naše další weby

  • inZahrada24.cz
  • inZdraví24.cz
  • inŽeny24.cz
  • inFinance24.cz
  • Domů
  • Technologie a inovace
  • Údržba a servis
  • Testy a recenze
  • Historie a zajímavosti
  • Kontakt
Copyright © inAuta24.cz - Zákaz kopírování článků pro komerční účely! | DarkNews by AF themes.