
Zdroj obrázku: Zeekr
Na první pohled si ho buď zamilujete, nebo s hrůzou odvrátíte zrak. Zeekr 009 je jako zjevení – futuristický, blyštivý a bez kompromisů. Ale pod touto extravagantní slupkou se skrývá hi-tech MPV, které má ambici redefinovat představu o elektrickém luxusu pro šest cestujících.
Zeekr 009 není jen „další čínské MPV“. Je to technologický manifest, postavený na pokročilé platformě SEA, kterou sdílí s modely značek jako Volvo nebo Polestar. S délkou přes 5,2 metru, šířkou přes dva metry a pohotovostní hmotností 2,8 tuny jde o pořádný kus auta. To, co jej ale nejvíce odlišuje od konkurence, je právě onen ikonický „gril“, který vypadá spíš jako šperk než funkční součást karoserie. Jde o lesklou plochu s 154 programovatelnými LED diodami, kterým Zeekr přezdívá „pramen světla“. Je to odvážný designový tah, který z auta dělá nepřehlédnutelný jev na každém parkovišti i v noci na dálnici.
Uvnitř najdeme kabinu navrženou do posledního detailu s důrazem na komfort a luxus. Konfigurace sedadel 2+2+2 zajišťuje, že se každý z šesti cestujících bude cítit jako VIP. Prostřední řada disponuje samostatnými, vysoce komfortními sedadly, mezi nimiž je dostatek prostoru nejen na nohy, ale i na komfortní pohyb. Všude kolem je čalounění z pravé kůže, dřevo a kov. Minimalistická palubní deska sází na dotykové plochy a obří centrální displej infotainmentu. Mezi originální detaily patří i 3,4palcové dotykové ovladače klimatizace a sedadel umístěné přímo ve výplních posuvných dveří – elegantní řešení bez zbytečných tlačítek.





Zeekr se rozhodně nebojí technologických inovací. Ve stropě kabiny najdeme výklopnou 15,6″ obrazovku pro zadní cestující a samozřejmostí je bohatá paleta asistenčních systémů – od adaptivního tempomatu, přes sledování jízdních pruhů až po pokročilé senzory a kamery. Zákazníci mohou vybírat mezi dvěma bateriovými verzemi: základní WE s kapacitou 116 kWh a pokročilejší variantou se 140 kWh. Obě využívají identickou pohonnou jednotku: dva elektromotory s kombinovaným výkonem 400 kW a zrychlením z 0 na 100 km/h za 4,5 sekundy. To vše s pohonem všech kol.
Aby byla jízda co nejkomfortnější, dostal vůz vzduchový podvozek, který žehlí nerovnosti a přispívá k pocitu „létajícího koberce“. Navzdory vysoké hmotnosti se vůz chová stabilně i při vyšších rychlostech a přitom zůstává tichý – absence spalovacího motoru dává vyniknout důkladné zvukové izolaci a ladění interiéru.
Pochvalu si Zeekr 009 zaslouží i za výdrž. Podle čínské normy CLTC zvládne levnější varianta až 702 kilometrů na jedno nabití, výkonnější pak až neuvěřitelných 822 km. A i když je třeba počítat s mírně nižšími hodnotami v reálném evropském provozu, jde o čísla, která posouvají laťku pro MPV s elektrickým pohonem vysoko.
Zásadní otázka zůstává – uvidíme Zeekr 009 i v Evropě? Oficiálně to zatím potvrzeno není, ale značka Zeekr už oznámila své ambice vstoupit na evropské trhy. Některé její modely se v Evropě již testují a objevují se v nabídkách nezávislých prodejců. MPV by tak mohlo oslovit především firmy, přepravní služby a náročné rodiny, kterým už nestačí klasické SUV a hledají něco většího, výjimečnějšího – a hlavně elektrického.
Zeekr 009 je silný signál, že čínské automobilky už nejsou jen levnou alternativou. Jsou připraveny být inovátory a lídry. A pokud evropské značky nezareagují, může se stát, že za pár let bude luxusní elektrické MPV s logem Zeekr běžným zjevem i na našich silnicích.