
Zdroj obrázku: Aston Martin
Jestli hledáte dokonalé spojení Formule 1 a supersportu pro běžné silnice, Aston Martin Valhalla je přesně tím vozem, který bourá hranice mezi závodní tratí a městskými bulváry. A když se za jeho volant posadí Fernando Alonso, výsledek je jednoduše ohromující.
V úzkých ulicích Monte Carla, kde se každá chyba trestá s přesností milimetru, se představila finální produkční verze Aston Martinu Valhalla. Na oslňující premiéře ji přitom nemohl pilotovat nikdo jiný než dvojnásobný mistr světa F1 Fernando Alonso. Ten totiž nejenže reprezentuje značku ve Formuli 1, ale podílel se přímo na vývoji tohoto modelu coby hlavní testovací jezdec. A jeho slova o konečné podobě vozu mluví za vše – Valhalla prý přináší syrové emoce, které automobilový svět nutně potřeboval.
Aston Martin Valhalla není obyčejný hybrid. Tohle je plug-in hybrid nové éry. Pohonný systém kombinuje plochý čtyřlitrový twin-turbo osmiválec s trojicí elektromotorů, a výsledkem je ohromující výkon 1079 koní (794 kW) a 1100 Nm točivého momentu. Dynamika je přitom na úrovni těch nejlepších hyperaut: z nuly na 100 km/h zvládne Valhalla za 2,5 sekundy, maximálně pak dosáhne 350 km/h. V podstatě máte v rukou technologii z Formule 1 obalenou do luxusní karoserie z uhlíkových vláken.





Aston Martin se navíc rozhodl, že produkce bude velmi limitovaná – vyrobí pouze 999 kusů. Každý z nich s cenovkou přes 25 milionů korun. A co je zajímavé: už dvě třetiny této série jsou rezervovány, což z Valhally činí žhavé zboží pro sběratele a nadšence z celého světa.
Design vozu je stejně radikální jako jeho technologie. Nízká příď, výrazné aerodynamické prvky, masivní difuzor a netradiční zadní světla – vše je podřízeno jediné věci: výkonu. Valhalla není automobil na parádu, ale nástroj. Přesně jak to má supersport být. Přesto se ve vnitřním prostoru nezapomíná na luxus. Minimalistický kokpit kombinuje karbon, alcantaru a dotykové rozhraní, které je logicky inspirované závodními monoposty.
Fernando Alonso si během své demonstrace v Monaku nebral servítky – slyšeli jsme výbuchy z výfuků, svištění turbodmychadel a dravý charakter motoru, který ani trochu nepůsobí jako „ekologický“ hybrid. „Valhalla je doslova výbušný koktejl výkonu a emocí,“ řekl Alonso po jízdě. A nelhal – zvukový doprovod a technická elegance vozidla zapůsobí i na ty, kdo jinak supersporty přehlíží.
Výroba vozů započala a první zákazníci se dočkají už v druhé polovině roku. Vzhledem k exkluzivitě, ceně a provázanosti s F1 se dá předpokládat, že o Valhalle budeme ještě dlouho slýchat – nejen v garážích sběratelů, ale také na silnicích, kde se stane okamžitě ikonickým zjevením.
Zatímco většina výrobců vsází u svých hybridních sportovních vozů na ticho a uhlazenost, Aston Martin Valhalla jde opačným směrem – kombinuje moderní pohon s řevem spalovacího motoru a ostrou, surovou jízdní charakteristikou. Výsledkem je automobil, který si nehraje na dokonalost, ale skutečně ji nabízí.