
Zdroj obrázku: Zeekr
Prémiový čínský elektromobil, který má ambice konkurovat Porsche Taycan, BMW i5 nebo Audi e-tron GT? Přesně to slibuje Zeekr 001 ve verzi Performance AWD, kterou jsme otestovali na českých silnicích. Je to jen další čínský pokus, nebo skutečně vážný hráč v segmentu elektromobilní luxusní třídy?
Zeekr, značka vzniklá pod koncernem Geely, se snaží prosadit jako čínská odpověď na evropské prémiové automobilky. Její první model, Zeekr 001, je postaven na platformě SEA sdílené s Volvem a Lynk & Co. Už to naznačuje, že technika nebude pozadu. Testovaná varianta Performance AWD má pohon všech kol, výkon 400 kW a zrychlení z 0 na 100 km/h za pouhých 3,8 sekundy. A to vše zabalené v elegantním karosářském provedení typu shooting brake, které osloví každého, kdo nechce klasické SUV, ale zároveň mu nestačí standardní hatchback.
Exteriér působí sebevědomě. Design kombinuje moderní minimalistické prvky s výraznými proporcemi. Karoserie dlouhá téměř pět metrů a široká 1,99 m dává autu mimořádnou siluetu. Výsuvné kliky, propracované LED světlomety a 22palcová kola dodávají autu punc exkluzivity. Ačkoliv si na první pohled říkáte, že tohle je „něco jako Porsche“, Zeekr si jde vlastní cestou a není jen kopií. Záď se svítícím logem a zajímavým LED podpisem vypadá velmi moderně, možná až odvážně na čínské poměry.
Uvnitř vozu vás čeká překvapení – kvalita zpracování je špičková. Měkké materiály, solidní čalounění, nulový zápach plastů a velmi dobré slícování překvapí i zkušené řidiče prémiových značek. Interiér nehraje na asijskou okázalost, ale na skandinávský klid. Dominantou je 15,4″ dotykový displej uprostřed palubní desky, který je doplněn o 8,9″ digitální přístrojový štít a dobře čitelný head-up displej. Ovládání je moderní, ale ne přehnané – zbytečná dotyková ploška na volantu je snad jedinou ergonomickou vadou na kráse. Jinak se vše ovládá intuitivně.





Co se týče výbavy, Zeekr 001 rozhodně netroškaří. Výhřevy předních i zadních sedadel, ventilace, masáže, ambientní osvětlení, režim relaxace, spací poloha sedaček, OTA aktualizace, funkce V2L, bezdrátové Apple CarPlay a Android Auto, a dokonce i světelná show. K dispozici je i mobilní aplikace, která sice ještě není stoprocentně stabilní, ale umožňuje dálkové ovládání, např. spuštění klimatizace nebo odemykání vozu.
Prostor je obrovský. Vpředu máte pocit, že sedíte v luxusním salónu, vzadu zase najdete tolik místa na nohy, že by vám záviděly i vyšší limuzíny. Kufr má 539 litrů, což je na elektromobil tohoto typu slušné číslo. Další odkládací prostor nabízí malý přední kufr, který ale poslouží spíš jako technická schránka než plnohodnotný zavazadelník.
Na silnici se Zeekr 001 Performance AWD chová jako suverén. Má vzduchový podvozek, který filtruje nerovnosti a přitom drží karoserii pevně i v rychle projížděných zatáčkách. Přenos výkonu je hladký, reakce na plyn okamžité, ale ne trhavé. Auto dokáže být jak klidným společníkem na dlouhé cesty, tak i ostrým sprinterem, když potřebujete zabrat. Jeho 100 kWh baterie slibuje přes 600 km dojezdu dle WLTP, a při běžném ježdění se pohybujete kolem 500–550 km. Nabíjení je možné výkonem až 200 kW, přičemž z 10 na 80 % se dostanete za přibližně 30 minut.
Řízení je přesné, ale elektrické asistenty občas působí až příliš ochranářsky. Auto se vás snaží chránit za každou cenu – občas i před vámi samými. Naštěstí lze většinu systémů snadno deaktivovat, což Zeekr umožňuje přímo v rychlém menu.
Pokud hledáte důkaz, že Čína už dávno není jen výrobce levných kopií, Zeekr 001 je přesně tím důkazem. Nabízí skvělý poměr cena/výkon, kvalitu, výbavu i originalitu. Ačkoliv u nás zatím chybí oficiální zastoupení, první vlaštovky v podobě prodejců jako Top Drive Club dávají naději, že se Zeekr do budoucna stane běžnou součástí evropských silnic. Tohle není jen další elektromobil – je to výzva zavedeným značkám a možná i začátek nové éry.