Zdroj obrázku: Nismo
Divize Nismo dnes reprezentuje špičku mezi japonskými sportovními auty, ale její kořeny sahají hluboko do historie motorsportu, ještě dávno před vznik samotného názvu. K 40. výročí od svého oficiálního založení připravil Nissan výstavu svých nejslavnějších závodních a silničních modelů. A že je co slavit!
Málokdo dnes tuší, že za vznikem jednoho z nejikoničtějších japonských sportovních oddělení stála automobilka, která dnes již neexistuje – Prince Motor Company. Ta se rozhodla na počátku 60. let zaujmout veřejnost závodním modelem, který vznikl velmi netradičně: vzali tehdejší sedan Gloria, zmenšili ho a doslova nacpali dvoulitrový šestiválec pod kapotu. Vznikl tak Prince Skyline 2000 GT, předchůdce všech dnešních Skylinů. Aby se s ním mohlo závodit, musela automobilka do dvou měsíců vyrobit minimálně sto kusů. Povedlo se, a vůz debutoval v roce 1964 na Velké ceně Japonska, kde obsadil druhé až sedmé místo. A začala legenda.
V té době už měl Nissan (tehdy Datsun) se závody své vlastní zkušenosti – už v roce 1958 totiž zvítězil model 210 v australské Rally kolem kontinentu. A v roce 1963 se účastnil první Velké ceny Japonska s vozem Fairlady 1500. Po spojení s automobilkou Prince v roce 1966 začalo období, které si dodnes automobiloví nadšenci připomínají s úctou. Právě v té době vzniká první GT-R, sedan PGC10 z roku 1969, následovaný kupé verzí KPGC10 v roce 1971 – vůz přezdívaný „Hakosuka“. V následujících třech letech získal Nissan s GT-R 50 vítězství na okruzích.





Zároveň se však Nissan angažoval i v konstrukci čistě závodních prototypů. Už v roce 1966 vznikl Prince R380, sportovní prototyp s motorem uprostřed, který se po převzetí značkou Nissan proměnil v model R380-II. Právě tento vůz položil základy celé série závodních speciálů R381, R382 a později i silničních derivátů. Ačkoliv se dnes často skloňuje jméno Nismo v souvislosti s GT-R a Z-kovou řadou, historie ukazuje, že japonská značka měla v motorsportu ambice už dávno předtím.
Dnešní Nismo, jak ho známe, vzniklo až v roce 1984 spojením dvou dosavadních závodních oddělení – jednoho, které obsluhovalo tovární týmy, a druhého, které se věnovalo zákazníkům a soukromníkům. Cílem bylo vytvořit ucelenou divizi, která nejen vylepšuje sériové modely, ale vyvíjí i ostré závodní stroje. Zatímco svět zná Nismo hlavně díky GT-R, modely jako 270R, 400R nebo slavný R390 GT1 z Le Mans ukazují, jak rozmanité portfolio tato divize během let vytvořila.
K 40. výročí připravil Nissan speciální výstavu ve své centrále v Jokohamě. K vidění je zde například slavné modré GT-R R32 v barvách Calsonic, extrémní Nismo 270R postavený na základě silničního Silvie, nebo třeba raritní 400R – nejextrémnější verze silničního R33. Fanoušci si mohou prohlédnout i historické závodní prototypy nebo moderní interpretace výkonu, jako je nový elektrický Nissan Ariya Nismo.
Značka Nismo tak ukazuje, že není jen o nablýskaných kapotách a logách s červeným lemováním. Je to výsledek desítek let závodního vývoje, evoluce a vášně pro výkon. A zatímco v 80. letech byla auta jako Skyline GT-R či Fairlady Z vnímána jako exotika, dnes jsou ceněná jako klasiky – a díky značce Nismo stále žijí.
